کشاورزی> در پی تک نرخی شدن سوخت در کشور و حذف یارانه آن در بخش کشاورزی، دبیر کل خانه کشاورز گفت: این امر یک تا دو درصد بر هزینه تمام شده برخی محصولات کشاورزی تاثیر می‌گذارد و دولت باید نرخ خرید تضمینی محصولات را افزایش دهد.

عیسی کلانتری - وزیر اسبق جهاد کشاورزی - اظهار کرد: افزایش قیمت سوخت در بخش کشاورزی که در پی تک‌ نرخی شدن حامل‌های انرژی صورت گرفته است، باعث بالا‌ رفتن یک تا دو درصد هزینه‌ تمام شده محصولات کشاورزی می‌شود.

وی افزود: این افزایش قیمت تنها می‌تواند در محصولات کشاورزی مانند انواع علوفه، غله و نباتات صنعتی تاثیر‌گذار باشد که دولت می‌تواند برای جبران این هزینه‌های بالا‌رفته، نرخ خرید تضمینی محصولات را به همین نسبت افزایش دهد اما به دلیل اختلاف بالای قیمت این محصولات از تولید تا بازار، این افزایش نمی‌تواند نوسان چندانی در بازار ایجاد کند.

دبیر کل خانه کشاورز ادامه داد: آنقدر مشکلات در بازار محصولات کشاورزی وجود دارد که این افزایش یک درصدی تاثیر چندانی در قیمت محصولات کشاورزی از جمله محصولات صادراتی ایجاد نمی‌کند، چرا که اختلاف قیمت بازار و هزینه تمام شده محصولات کشاورزی زیاد است.

کلانتری عنوان کرد: حذف سوخت سهمیه‌ای از بخش‌های مختلف تولیدی مانند کشاورزی باعث از بین رفتن رانت و دلالی در بازار سوخت می‌شود و می‌توان این اقدام دولت را مثبت ارزیابی کرد اما مسئولان باید تدابیر لازم را برای کنترل بازار بیندیشند.

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه هیات وزیران، از سوم خرداد سهمیه سوخت دولتی حذف شد و بر این اساس بنزین معمولی به قیمت لیتری 1000 و گازوئیل به قیمت لیتری 300 تومان تک‌نرخی شدند.

منبع:ایسنا
کد خبر 453600798c6a4f208d0b5fbce8ebc582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =