کشاورزی> رئیس هیات مدیره انجمن کودهای کشاورزی گفت: دلیل بیش از هشتاد تا نود درصد از باقی مانده بیشتر از حد مجاز محصولات کشاورزی تولیدی در کشورمان مربوط به نیترات است که ناشی از مصرف بالای کودهای یارانه‌ای به ویژه اوره است.

صیاد فرهادی رئیس هیات مدیره انجمن کودهای کشاورزی در نشست خبری در ارتباط با برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران از سایر کشورها به دلیل باقیمانده اظهار کرد: قیمت انواع کود در دو سال گذشته حدود 5 برابر افزایش یافته که این امر مصارف کشاورزان را به شدت کاهش داده است و در مجموع می‌توان گفت که کود و سم زیادی در کشور مصرف نمی‌شود که بخواهد باقیمانده زیادی بر جای بگذارد.

وی افزود: تولیدکنندگان زیرپله‌ای و غیراستانداردی در کشور وجود دارد که کودهایی را با بسته‌بندی شرکت‌های معروف اروپایی و آمریکایی در بازار به فروش می‌رسانند.

رئیس هیات مدیره انجمن کودهای کشاورزی ادامه داد: این افراد ممکن است یک محموله کود کشاورزی را به صورت قانونی نیز به کشور وارد کنند و بر اساس مستندات آن حجم زیادی را در بازار عرضه می‌کنند.

دلیل وجود باقی مانده کود های کشاورزی عرضه کود های دولتی است

فرهادی گفت: دلیل بیش از هشتاد تا نود درصد از باقیمانده بیشتر از حد مجاز محصولات کشاورزی تولیدی در کشورمان مربوط به نیترات است که ناشی از مصرف بالای کودهای یارانه‌ای به ویژه اوره است.

وی افزود: کشاورز با توجه به اینکه کودهای یارانه‌ای ارزان هستند مصرف آنها را افزایش می‌دهند که این امر منجر به باقی مانده بیشتر نیترات می‌شود.

کودهای ایرانی در بسته کودهای آمریکایی

حسن نعمت‌طلب دبیر انجمن کود در پاسخ به سوال خبرنگار در واکنش به استفاده از اسیدها برای افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در زمان کوتاه گفت: در برخی از مناطق با توجه به اینکه خاک آن PH کمی دارد و قلیایی هستند برای افزایش راندمان تولید اسید فسفریک و اسید سولفوریک استفاده می‌شود تا عملکرد خاک بهبود یابد و این اسیدها به طور مستقیم بر روی محصولات کشاورزی ریخته نمی‌شود.

وی افزود: کیسه کودهای اسپانیایی، نروژی و آمریکایی به راحتی در ایران چاپ و عرضه می‌شوند و برای بسته‌بندی کودهای غیرخارجی استفاده می‌شود.

وی افزود: این کودهایی که تحت عنوان کود خارجی در بازار فروخته می‌شود غالب آن همان کودهای ایرانی است که به دلیل داشتن استانداردهای لازم حتی در آزمایشات نیز با مشکل مواجه نمی‌شوند.

وی درباره چگونگی انجام این تخلف گفت: متخلفان یک کانتینر کود خارجی را به کشور می‌آورند و با ارائه مستندات و مجوزهای لازم را دریافت می‌کنند ولی در قبل آن 50 کانتینر در بازار عرضه می‌کنند.

منبع:تسنیم
کد خبر 46130e193f304815835b7972d65f94eb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =