کشاورزی> تولید ۱۰.۵ میلیون تن گندم در سال ۸۳ باعث شد تا برای اولین بار جشنی تحت عنوان جشن خودکفایی گندم برگزار شود جشنی که چه در آن سال و چه در سال های آتی هراز چندگاهی برگزار و البته در برخی از سال ها به واسطه عدم تحقق خودکفایی برگزار نشد. گندم و واردات آن به عنوان یک محصول استراتژیک در کشاورزی و تامین امنیت غذایی موضوعی است که در طول دو دهه اخیر به یکی از مهمترین دغدغه های کشور تبدیل شده است. موضوعی که یک روز صادرات آن، یک روز خودکفایی و دیگر روز واردات مدیریت شده آن به عنوان استراتژی کشور  بیان می شود.
با گذشت حدود ۱۰ سال از این ماجرا افزایش واردات گندم در سال ۱۳۹۳ رکورد زده و بیش از ۷ میلیون و ۲۴۹ هزار تن گندم در این سال وارد کشور شد. وارداتی که هزینه ای برابر با ۲ میلیارد و ۳۷۹   میلیون دلار در بر داشت. وارداتی که حالا دولت یازدهم مدعی است که با گذشت حدود دو سال از آن تاریخ به صفر رسیده و ایران مجددا در سال ۹۵ توانسته در تولید گندم به خود کفایی برسد. موضوعی که با واکنش های منفی برخی از کارشناسان این حوزه مواجه شد. عبدالمجید شیخی نویسنده کتاب برنامه ریزی اقتصادی که از موی سپیدان حوزه اقتصاد کشاورزی کشور محسوب می شود با رد ادعای دولت یازدهم مبنی خودکفایی گندم می گوید: اگر چه آب و هوا و شرایط جوی در سال جاری و گذشته بهبود قابل توجهی داشته و تولید گندم افزایش داشته است اما آمار اعلامی دولت از میزان تولیدات گندم غیرواقعی و دستکاری شده است. وی در ادامه افزود: ما به خودکفایی گندم نرسیده و عدد اعلامی رئیس جمهور مبنی بر میزان تولیدات گندم و خودکفایی کشور در گندم عدد غلطی بوده و چنین رقمی صحیح نمی باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این موضوع که دولت یازدهم بخشی از گندم وارداتی خود را در آمار گندم های تولید شده در داخل کشور آورده است اظهار داشت: بنده اطلاع موثق و گزارشات میدانی در اختیار دارم که محموله های گندم در حجم وسیعی از بندر امیر آباد وارد کشور شده است. وی خاطرنشان کرد: در این مدت چیزی حدود ۱.۵ میلیون تن گندم از این بندر و سایر بندرها به کشور وارد شده است. اما متاسفانه این قدر عملکرد دولت یازدهم در زمینه اقتصاد منفی بوده و اقتصاد را در ۳.۵ سال گذشته به سمت سراشیبی برده است با جعل آمار سعی در توجیه برخی از اقدامات خود دارند.

وی با اشاره به انتظار بیش از حد دولت از میوه های برجام گفت: این موضوع باعث ورود کشور به سراشیبی حباب انتظار شده است و چون اقتصاد در ۳ سال گذشته متوقف شد رشد قیمت ها و تولید نیز به نوعی متوقف شد که این موضوعات به رکود و توقف معاملات و مبادلات انجامیده است.

شایان ذکر است چندی پیش یزدجردی ریاست هیات مدیره کانون صنایع آرد کشور نیز در واکنشی با رد اخبار مربوط به  خودکفایی گندم گفته بود: خود کفایی که وزارت جهاد و دولت از آن صحبت می‌کنند، خودکفایی کامل و کافی نیست چون در بخش کیفی به خودکفایی نرسیدیم و هنوز گندم هایمان برای پخت نان از نظر کیفی مناسب نیست.

باید دید دولت یازدهم در برابر این اظهارنظرات کارشناسی مبنی بر خودکفایی گندم چه پاسخی خواهد داشت؟

منبع: قدس آنلاین

کد خبر 4634aa2631f1446585bd60af66ecd419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =