مواد غذایی> حجم بالای میوه‌های وارداتی تازه نشان‌دهنده ورود آنها توسط کامیون‌های یخچال‌دار است که به‌جز استفاده از رانت‌های دولتی، ورود آنها به کشور غیرممکن خواهد بود.



رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اعلام این خبر گفت: حجم قابل توجهی از میوه‌های خارجی وقتی کاملاً تازه و در حجم بالا وارد کشور شده‌اند، نشان می‌دهد که چندان هم قاچاق نیستند و انگار عده‌ای با یخچال و از مرزهای رسمی آنها را وارد کشور کرده‌اند.

رضا نورانی افزود: حجم قابل توجهی از میوه‌های وارداتی نظیر شلیل، لیموترش، پرتقال، انجیر و آلبالو با قیمت‌های نامتعارف در شرایطی که تولیدات داخلی همزمان نیز وجود دارد، تنها تحمیل هزینه و بالا کشیدن قیمت حبابی میوه است که می‌تواند به ضرر اقتصاد کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: قاچاق میوه که امروز به معضل بزرگ بخش کشاورزی تبدیل شده است را بخش خصوصی نمی‌تواند جوابگو باشد. به‌نظر می‌رسد مسئولان باید دست به کار شده و سرانجام برای واردات قانونی برنامه‌ریزی کنند و از ورود غیرقانونی انواع میوه به کشور و با قیمت‌های گزاف جلوگیری کنند.

نورانی ادامه داد: استفاده از رانت‌های دولتی برای واردات میوه از کشورهای خارجی و عرضه آن در داخل کشور، معادله پیچیده‌ای نیست که فعالان حوزه میوه از آن بی‌خبر باقی بمانند.

دولت نمره قبولی برای ذخیره‌سازی میوه نگرفت

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: تجربه ذخیره‌سازی و تنظیم بازار میوه شب‌های عید نشان داد که دولت نمی‌تواند به‌خوبی برای تنظیم بازار تصمیم‌گیری کند و باید تشکل‌های فعال و قدرتمند در این حوزه را به بازی بگیرد.

وی یادآور شد: تجربه عید سال جاری نشان می‌دهد با وجود حجم بالای سرمایه و اعتبار برای ذخیره‌سازی میوه به‌علت نداشتن سیستم مویرگی در بخش دولتی امکان عرضه مناسب و جلوگیری از تخلف وجود نداشته و در نهایت مردم نتوانسته‌اند میوه را به قیمت مناسب تهیه کنند.

موز کنترل شد

نورانی تأکید کرد: پیش از عید قیمت موز دچار نوسان شد و به شکل نامتعارفی افزایش پیدا کرد، اما سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، اتحادیه ملی محصولات کشاورزی را مسئول کنترل تنظیم بازار موز اعلام کرد و مشاهده شد که قیمت موز با وجود آنکه میوه داخلی نیست و با ارز آزاد وارد کشور می‌شود، به شکل مدیریت‌شده‌ای مهار شد و افزایش قیمت پیدا نکرد.

وی اظهار داشت: در همه کشورها، تشکل‌ها هستند که برای بازار برنامه‌ریزی می‌کنند و به‌نظر می‌رسد علاوه بر توفیق بیشتری که در تنظیم بازار دارند، هزینه‌های کمتری نیز متوجه اقتصاد کشور می‌شود.

وفور میوه و سبزی در ماه رمضان

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی همچنین گفت: با شروع ماه رمضان که با نخستین ماه تابستان همراه شده است، وفور انواع میوه‌های تابستانی به بازار آغاز خواهد شد و محصولات پرتقاضا نظیر محصولات جالیزی، هندوانه، طالبی و انواع سبزی به وفور در بازار عرضه می‌شود.

نورانی افزود: حجم قابل توجهی هندوانه و محصولات صیفی از استان‌های جنوبی در حال برداشت و بارگیری است و به‌موقع در سراسر کشور توزیع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سبزی و تره‌بار مورد نیاز مردم نیز به اندازه کافی در بوستان و گلخانه‌ها تولید شده و عرضه خواهد شد و هیچ افزایش قیمتی متوجه مردم نخواهد بود.

تنظیم بازار میوه را به تشکل‌ها واگذار کنیم

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: تشکل‌های صنفی فعال در حوزه محصولات کشاورزی چه میوه و چه محصولات پروتئینی با داشتن سیستم‌های مویرگی و امکانات نظارت بر بازار، تنظیم بازار مناسب‌تری نسبت به دولت خواهند داشت؛ لذا به دولت تدبیر و امید پیشنهاد می‌شود برای همیشه تنظیم بازار را به تشکل‌ها واگذار کند.

نورانی تصریح کرد: تشکل‌ها با در نظر گرفتن حاشیه سود مناسب و با اطلاع از روند فعلی بازار، بنکداران و مراکز عرضه از احتکار محصولات جلوگیری کرده و به‌موقع بازار را تنظیم خواهند کرد؛ لذا اگر دولت به تشکل‌ها اعتماد کند، نه‌تنها هزینه‌های کمتری متوجه اقتصاد کشور خواهد شد، بلکه رضایت نسبی مردم نیز بیشتر می‌شود.

صادرات دو میلیارد و 200 میلیون دلاری میوه

وی یادآور شد: سال گذشته سه میلیون و 582 هزار تن انواع میوه به ارزش دو میلیارد و 200 میلیون دلار صادر شده است که انتظار می‌رود حجم صادرات با توجه به افزایش تولید در حوزه محصولات باغی بیشتر شود.

نورانی تأکید کرد: عمده صادرات صورت‌گرفته به کشورهای همجوار، حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه بوده است.


منبع:ایانا
کد خبر 4aec5b4e55924025a07a56c20b8aea14

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدجواد طاهری ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    گفتگوی شجاعانه ای بود ممنون