کشاورزی> معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی با تأکید بر اینکه ممنوعیت واردات گندم ادامه دارد، گفت: برای جلوگیری از ورود گندم وارداتی به چرخه خرید تضمینی، گندم‌ وارداتی که قبل از ممنوعیت، ثبت سفارش شده توسط شرکت بازرگانی خریداری می‌شود.

حسن عباس معروفان به ارائه توضیحاتی در رابطه با خرید گندم وارداتی پرداخت و گفت: واردات گندم از مورخ 3 بهمن 94 ممنوع شده است.

وی افزود: البته ممنوعیت واردات گندم مقطعی است و در صورتی که برای تأمین نیاز داخل واردات لازم باشد، می‌توان محدودیت واردات را لغو کرد.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 10 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود، اظهار داشت: از سال گذشته هم 5 میلیون تن گندم در سیلوهای کشور باقی مانده است.

عباسی معروفان بیان داشت: سالانه حدود 2 تا 3 میلیون تن گندم هم تولید داخل در نزد کشاورزان برای مصرف شخصی باقی می‌ماند که در مجموع می‌توان گفت بین 17 تا 18 میلیون تن گندم در سال جاری خواهیم داشت.

وی افزود: البته 5 میلیون تن از این گندم برای ذخایر استراتژیک نگهداری می‌شود.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی در مورد دلایل خرید گندم‌های وارداتی گفت: قبل از اعلام ممنوعیت واردات گندم ثبت سفارش‌هایی برای واردات این محصول انجام شده که طبق برآورد بیش از 2 میلیون تن است.

وی افزود: البته واردات گندم با ارز آزاد برای تبدیل به آرد، بیسکویت و ماکارونی و صادرات مجدد حتی در شرایط ممنوعیت هم آزاد است و این مجوز برای بهره‌گیری کارخانجات از ظرفیت خالی و ایجاد ارزش افزوده صادر شده است.

وی با تأکید بر اینکه واردات گندم برای مصارف داخلی همچنان ممنوع است، افزود: اما بخشی از ثبت سفارش‌ها  برای واردات گندم قبل از تاریخ مذکور انجام شده، بنابراین چاره‌ای جز ورود این بخش از گندم به کشور نیست.

عباسی معروفان با بیان اینکه تخمین ما از میزان ثبت سفارش قبل از ممنوعیت 2 میلیون تن است، بیان داشت: بنابراین مصوب شد تا این گندم‌های وارداتی به صورت مستقیم و کنترل شده به صنایع و صنف فروخته شود و یا شرکت بازرگانی دولتی آن را خریداری کرده و سپس به صنف و صنوف بفروشد.

وی تصریح کرد: این تصمیم در این راستا اخذ شده تا از ورود گندم وارداتی به چرخه فروش تضمینی گندم جلوگیری شود.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی گفت: گندم با قیمت 900 تومان بدون هیچ محدودیتی بر اساس پروانه بهره‌برداری به شرکت‌ها و کارخانه‌ها تحویل می‌شود.

وی افزود: همچنین قیمت خرید گندم وارداتی بر اساس کیفیت بین 800 تا 850 تومان است.

عباسی معروفان بیان داشت: برای جلوگیری از هر سوء استفاده‌ای و ورود گندم وارداتی به چرخه تضمینی گندم امسال خرید گندم از کشاورزان صرفا با معرفی نامه استان و دهستان انجام می‌شود و هیچ دلالی امکان فروش گندم به وزارت جهاد کشاورزی را ندارد.

منبع:فارس
کد خبر 5125512ca8ed4a7ea6e1caff39f2ca64

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =