کارخانه های روغنکشی گلستان با حداقل ظرفیت کار می کنند

مدیرعامل شرکت بهاردانه پارس از فعالیت پنج کارخانه روغنکشی در استان یاد می کند و می گوید: متاسفانه به واسطه کمبود دانه های روغنی در کشور، واحدهای تولیدی با حداقل ظرفیت کار می کنند.

میثم دومهری در گفتگو با خبرنگار بازار از فعالیت حدود ۴۰ کارخانه روغن نباتی در کشور خبر می دهد و می گوید: حدود ۲۵ واحد تولیدی روغنکشی داریم که دانه را تبدیل به روغن خام و کنجاله می‌کنند.
با بیان این نکته که ۹۰ درصد روغن کشور وارداتی است، اظهار می کند: حدود ۱۰ درصد این محصول، توسط تولیدات داخلی تامین می‌شود.
او که در سابقه خود بازرسی انجمن روغن کشی کشور را هم دارد معقتد است: سرانه مصرف روغن کشور ۱۵۰ هزار تن در ماه است که شامل خانوار و صنعت می‌شود.
وی مصرف سالانه روغن کشور را حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ارزیابی می کند و می گوید: ۹۰ درصد این عدد یعنی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن روغن، از خارج وارد می‌شود.
به گفته دومهری، در صورت کشت ۶۰۰ هزار تن دانه روغنی، ۲۰۰ هزار تن روغن خواهیم داشت که باز هم تامین‌کننده نیاز داخل نیست و مجبور به واردات هستیم.
او از واردات روغن به عنوان چالش یاد می کند و می افزاید: این اقدام باعث شده تا سرمایه‌های ملی و کارخانه‌های روغن کشی بیکار باشند یا با حداقل ظرفیت کار کنند.
به اعتقاد این فعال اقنصادی، وارادات دانه های روغنی به جای روغن خالص به ایجاد اشتغال و رونق فعالیت واحدهای تولیدی داخلی کمک خواهد کرد.
وی ادامه می دهد: دولت واردات دانه های روغنی را نمی پذیرد و از طرفی توان مالی بخش خصوصی به دلیل حجم واردات و مشکلات ارزی جوابگوی این نیاز نیست.
مدیرعامل شرکت بهاردانه پارس با بیان این نکته که دولت با بودجه‌ خود کارخانه‌هایی ایجاد کرده که اکنون تعطیل شدند، می افزاید: این بهترین روش برای حیات مجدد واحدهای تولیدی راکد روغنکشی است.
او از فعالیت پنج کارخانه روغن کشی در استان یاد می کند و می گوید: متاسفانه به واسطه نبود دانه های روغنی، ظرفیت این واحدهای تولیدی تکمیل نیست.
کد خبر 51856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =