غدشت تحت تاثیر افت بازار سهام قرار ندارد / سودسازی بالای غدشت راز بازدهی 899 درصدی در دو سال

در حالی که شاخص کل بورس در یک سال گذشته 40 درصد از سقف تاریخش افت داشته نماد غدشت بعد از 800 درصد رشد از ابتدای سال 98 تا مرداد 99 تنها 34 درصد افت داشته و این مساله تحت تاثیر سودسازی بالای این نماد بوده است.

تیتر20 -  بازار سرمایه یک سالی هست که روندی نزولی گرفته و شاخص کل نسبت به سقف تاریخی خود حدود 41 درصد و شاخص هم وزن حدود 39 درصد افت داشته و نمادهای بورسی هم افت های متفاوتی داشته اند که میانگین آنها بیش از 40 درصد است.

در بازار سرمایه همه گروه ها به یک اندازه افت قیمت نداشته اند و برخی گروه ها مانند غذایی برخی از نمادها بیش از 80 درصد هم اصلاح قیمت داشته اند اما هستند نمادهایی مانند غدشت که کمتر از شاخص هم وزن اصلاح کرده اند، در واقع نماد غدشت از اواخر مرداد سال گذشته در قیمت 3 هزار تومان معامله می شد و امروز در محدوده دو هزار تومان معامله می شود و این مساله در حالی رخ داده که از ابتدای سال 98 تا مرداد 99 حدود 800 درصد رشد قیمت داشته است، بنابراین این میزان اصلاح که بیشتر به صورت زمانی بوده کاملا طبیعی است و شاید تغییر فضای بازار در روزهای آینده منجر به آغاز ورود نقدینگی به این نماد شود.

در حال حاضر اندیکاتور مک دی حکایت از تغییر روند خروج سرمایه از این نماد را نشان می دهد و احتمالا بعد از حدود یازده ماه خروج سرمایه شاهد آغاز ورود سهامداران تازه نفسی به این نماد خواهیم بود و از آنجایی که ابر قرمز ایچیموکو باریک تر شده و آر اس آی هم توانسته از فیبوی 36 هزار درجه که مقاومت روانی سهم است عبور کند به زودی باید شاید تغییراتی در وضعیت معاملات این نماد باشیم.

از نظر بنیادی شرکت فرآورده های غذایی دشت مرغاب با نماد غدشت در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد، زیرا این نماد در اواخر بهار امسال بیش از 1150 درصد افزایش سرمایه داشته با این وجود پی بر ایی نماد 39 است و در گروه غذایی شرایط بدی را ندارد، چراکه در شش ماهه 31 تومان به ازای هر سهم سود ساخته و از آنجایی که در گزارش 12 ماهه سال گذشته این شرکت حدود 52 تومان به ازای هر سهم سود ساخته بود شرکت امسال رشد سودسازی داشته است.

در گزارش شش ماهه امسال منتهی به 30 آذر ماه این شرکت حدود 165 میلیارد تومان درآمد فروش داشته که حدود 28.4 میلیارد تومان آن مربوط به آذر ماه بوده که بیشتر از میانگین ماهانه ای سال جاری بوده است، هرچند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این شرکت درآمد کمتری کسب کرده است.

به تازگی مدیریت این شرکت در توضیحاتی که روی کدال قرار گرفته وضعیت پیش پرداخت هایی که به یک شرکت برای تکمیل خطوط تولید خود داشته را شفاف کرده و گفته شده به دلیل تحریم ها و افزایش قیمت دلار در دو سال گذشته شرکت طرف قرارداد نتوانسته به تعهدات خود پایبند باشد، هرچند تاکنون 51 درصد از تجهیزات دریافت شده و در تلاش برای ترغیب طرف قرارداد به اجرای سایر تعهداتش هستیم. این موضوع حکایت از این دارد که شرکت برنامه هایی برای افزایش تولید و عرضه محصولات جدید به بازار است و این مساله می تواند سهامداران را به ارزندگی سهم امیدوار تر کند.

در شرایط کنونی این نماد در سه ماهه افتی 2 درصدی و در یک ساله هم همین میزان بازدهی ثبت کرده و این به معنای حفظ ارزش سهم با وجود افت بالای شاخص کل بورس است.
این نماد با ارزش بازار هزار و 400 میلیارد تومانی چشم انداز خوبی برای افزایش سودسازی دارد، هر چند در چند سال اخیر بازار مواد غذایی به دلیل کرونا و ... با چالش هایی روبرو شده بود، اما این نماد روند رو به رشدی را طی کرده و پیش بینی می شود در سال های آینده هم همین روند را ادامه بدهد.

در شرایط کنونی دو عاملی که می تواند روی گروه صنایع غذایی تاثیر بگذارد احتمال حذف ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده ها و تغییر قیمت ارز بعد از توافق برجام است که هر دو عامل به دلیل تولیدات متفاوت دشت مرغاب در وضعیت معاملات این سهم تاثیری نخواهد داشت، از این رو می توان گفت که این نماد مسیر متفاوتی را از شاخص کل طی خواهد کرد.

کد خبر 51925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =