هشدار فائو در مورد بی ثبات شدن بازار غلات دنیا با تشدید بحران اوکراین

طبق گفته یکی از اقتصاددان‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، با توجه به سهم قابل توجه روسیه و اوکراین در صادرات غلات دنیا، درگیری‌های بین دو کشور باعث بی‌ثباتی بازار غلات خواهد شد.

به‌گزارش  راشاتودی، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد درگیری‌های بین روسیه و اوکراین تاثیر منفی بر بازار غلات جهان خواهد گذاشت چون هر دو کشور از تولیدکنندگان بزرگ غلات در دنیا هستند. اما هنوز نمی‌توان میزان خسارت احتمالی این درگیری‌ها را محاسبه کرد، چون قیمت مواد غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

طبق گفته‌ مونیکا توتاوا، یکی از اقتصاددان‌های فائو، بازار مواد غذایی به عوامل دیگری مانند بی‌ثباتی، شرایط جوی، هزینه تولید و بسیاری عوامل دیگر هم وابسته‌است. بنابراین نمی‌توان دقیقاً مشخص کرد درگیری‌های بین روسیه و اوکراین چه تأثیری بر قیمت مواد غذایی می‌گذراند، اما مطمئنا این شرایط باعث بی‌ثباتی بازار خواهد شد.

وی اضافه کرد همه‌چیز به این بستگی دارد که شرایط فعلی چقدر طول بکشد و چگونه برطرف شود.

این اقتصاددان اشاره کرد: «روسیه در حال حاضر ۲۰ درصد و اوکراین حدود ۱۰ درصد از صادرات غلات به بازار دنیا را در اختیار دارند. حدود ۱۰ درصد از تولید غلات دنیا در روسیه انجام می‌شود درحالی‌که تولید اوکراین ۳ درصد از کل تولید دنیا را در بر می‌گیرد».

بسیاری از رسانه‌های غربی و چندین تن از مقامات آمریکا از نوامبر ۲۰۲۱ در مورد حمله‌ قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین هشدار داده‌اند. کاخ‌سفید و برخی متحدین آمریکا کرملین را تهدید به وضع تحریم‌های فلج‌کننده در صورت حمله نظامی کرده‌اند و حرکت سربازان روسیه در مرز با اوکراین را نشانه این نیت مسکو می‌دانند.

روسیه این اتهامات را رد کرده و اعلام کرده حق دارد در داخل مرزهای خود مانور نظامی انجام دهد.

منبع:تسنیم

کد خبر 51976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =