۱۳ ماده غذایی با اثرات ضدالتهابی قوی را بشناسیم

التهاب می تواند از یک طرف، به بدن شما کمک می کند تا از خود در برابر عفونت و آسیب دفاع کند. ازطرف دیگر، التهاب مزمن می تواند منجر به بیماری شود.

زهرا مغدانی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مطالعات نشان می دهد که برخی از غذاها می تواند به کاهش التهاب مزمن کمک کند.

او گفت: در این مطلب با ۱۳ غذای ضد التهابی بیشتر آشنا می شویم.

۱- توت ها مانند توت سیاه، تمشک و توت فرنگی میوه هایی سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. توت ها حاوی آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است که دارای اثرات ضد التهابی بوده و ممکن است خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

در یک مطالعه شامل ۲۵ فرد بزرگسال، افرادی که پودر یکی از انواع توت ها را هر روز مصرف می کردند، سیستم ایمنی قوی تری نسبت به افرادی که این میوه را مصرف نمی کردند، داشتند. این یافته ها مشابه یافته های یک مطالعه قدیمی بود.

در مطالعه دیگری، بزرگسالان دارای اضافه وزن که توت فرنگی مصرف می کردند، نسبت به افرادی که این میوه را مصرف نکرده بودند، سطوح پایین تری از نشانگرهای التهابی مرتبط با بیماری قلبی داشتند.

۲- ماهی های چرب منبع عالی پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اگرچه همه انواع ماهی ها حاوی مقداری اسیدهای چرب امگا ۳ هستند اما ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و شاه ماهی جزو بهترین منابع محسوب می شود.

مطالعات نشان داده‌ است که فاکتورهای التهابی (CRP) در افرادی که ماهی یا مکمل‌های امگا ۳ مصرف می‌کنند، کاهش می یابد.

۳- کلم بروکلی از سبزی های بسیار مغذی بوده و به همراه گل کلم، کلم و کلم بروکسل در گروه سبزی های چلیپایی قرار می گیرد و  تحقیقات نشان داده که مصرف زیاد سبزی های چلیپایی با کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان مرتبط بوده و به نظر می رسد به دلیل اثرات ضد التهاب و آنتی اکسیدان های موجود در این گروه از سبزی ها است.

۴-  آووکادو مملو از پتاسیم، منیزیم، فیبر و چربی ‌های تک غیراشباع سالم برای قلب بوده و به دلیل دارا بودن کاروتنوئیدها و توکوفرول ها، با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است و  علاوه بر این ترکیبات موجود در آووکادو التهاب را در سلول های تازه تشکیل شده پوست کاهش می دهد.

۵- شاید شنیده اید که چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی هایی است که می توانیم به طور مرتب مصرف کنیم. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آن با کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان، بیماری آلزایمر، چاقی و سایر شرایط مرتبط است.

بسیاری از فواید چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است، به ویژه به دلیل وجود ماده ای به نام اپی گالوکاتچین-۳-گالات، این ترکیب با کاهش تولید عوامل پیش التهابی و آسیب به اسیدهای چرب در سلول ها، التهاب را مهار می کند.

۶- فلفل دلمه ای و فلفل چیلی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی است که اثرات ضد التهابی قوی دارد که فلفل دلمه ای و آنتی اکسیدان کوئرستین را  نیز فراهم می کند که ممکن است التهاب مرتبط با بیماری های مزمن مانند دیابت را کاهش دهد.

۷- در حالی که هزاران گونه قارچ در سراسر جهان وجود دارد، تنها تعداد کمی از قارچ ها خوراکی هستند و به صورت تجاری رشد می کنند. قارچ ها کالری بسیار کمی دارند و سرشار از سلنیوم، مس و تمام ویتامین های گروه B هستند. آنها همچنین حاوی فنل و سایر آنتی اکسیدان ها هستند که محافظت ضد التهابی را ایجاد می کنند.

۸. انگور حاوی آنتوسیانین است که التهاب را کم می کند و علاوه بر آن خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی، دیابت، چاقی، آلزایمر و اختلالات چشمی را کاهش دهند.

انگور یکی از بهترین منابع رزوراترول است که این ترکیب آنتی اکسیدانی فواید بسیاری برای سلامتی دارد و مطالعات نشان می دهد که رزوراترول می تواند از قلب در برابر التهاب محافظت کند.


۹- زردچوبه یک ادویه است که اغلب در بسیاری از غذاهای ما ایرانیان استفاده می شود و دلیل اهمیت زیاد آن محتوای بالای کورکومین به عنوان یک ترکیب ضد التهابی قوی بوده و تحقیقات نشان داده است که زردچوبه التهاب مربوط به آرتریت، دیابت و سایر بیماری ها را کاهش می دهد.

۱۰- روغن زیتون فرابکر یکی از سالم ترین روغن های مصرفی و سرشار از چربی‌های غیراشباع است و مطالعات در حوزه تغذیه، روغن زیتون فرابکر را با کاهش خطر بیماری قلبی، تومورهای مغزی و سایر بیماری های جدی مرتبط نشان می دهد.

اثر اولئوکانتال، یک آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون، با داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن مقایسه شده است و به خاطر داشته باشید که روغن زیتون فرابکر فواید ضد التهابی بیشتری نسبت به روغن زیتون های تصفیه شده دارد.

۱۱- شکلات تلخ خوشمزه، غنی و لذت بخش بوده و  سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش التهاب کمک می کند و از این طریق خطر ابتلا به بیماری را کاهش داده و منجر به سالمندی سالم‌ تری می شود.

فلاونول ها مسوول اثرات ضد التهابی شکلات هستند و به سالم نگه داشتن سلول های دیواره داخلی عروق کمک می کنند و در عین حال انتخاب شکلات تلخ حاوی دست کم ۷۰ درصد کاکائو، برای بهره ‌مندی از این فواید ضد التهابی بهتر است.

۱۲- گوجه فرنگی مانند یک نیروگاه تغذیه ای بوده که سرشار از ویتامین C، پتاسیم و لیکوپن است و یک آنتی اکسیدان با خواص ضد التهابی چشمگیر است.

لیکوپن به ویژه برای کاهش ترکیبات پیش التهابی مرتبط با انواع مختلف سرطان مفید است و  پختن گوجه فرنگی در روغن زیتون می تواند به جذب بیشتر لیکوپن آن کمک کند.

۱۳- آلبالو خوشمزه و سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین و کاتچین است که التهاب را کاهش می دهد.

یک مطالعه بر روی ۳۷ فرد سالمند نشان داد افرادی که روزانه ۱۶ اونس (۴۸۰ میلی لیتر) آب گیلاس ترش را به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند، سطوح پایین تری از نشانگر التهابی CRP را داشته اند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 52024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =