تعاونی روستایی ۳۰ درصد گرانتر از بازار، میوه شب عید را ذخیره کرد

مدیرعامل سازمان میوه و تره بار گفت: اگر سازمان مرکزی تعاون روستایی پرتقال را در شب عید به قیمت ۱۶ هزار تومان توزیع کند، ۲۰ تا ۳۰ درصد از میادین میوه و تره بار بالاتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،  اسماعیل قادری فر در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: برای خرید سیب و پرتقال شب عید از باغداران فرایند کشف قیمت انجام شده است و در ۲۰ اسفندماه به قیمت ثابت می‌رسیم.
وی گفت: یک گزارش انتقادی از روند خرید میوه شب عید در دو سه شب اخیر از رسانه ملی پخش شد و بلافاصله در جهت جهاد تبیین رسانه ملی لطف کرد و تربیون را در اختیار ما برای روشنگری قرار داد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی خطاب به مجری برنامه افزود: ۱۷ اسفند سال گذشته شما در این بخش خبری، گفتگوی جنجالی درباره تنظیم میوه بازار شب عید و صف‌های طولانی مرغ را مدیریت کردید.
 

 قادری فر گفت: پیش از قانون انتزاع، مسئولیت تولید بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و توزیع بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، اما اکنون قانون انتزاع پس از هشت سال دوباره اجرا و همه مسئولیت‌های تولید و توزیع به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده و تنها پاسخگوی حوزه امنیت غذایی و سفره مردم این وزارتخانه و شخص وزیر است.
وی افزود: بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در ۲۹ آبان نحوه خرید و ذخیره سازی و توزیع میوه شب عید مشخص و سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف شد زیر نظر کمیته راهبردی با حضور معاونان وزارت کشاورزی، نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حمایت از مصرف کننده خرید میوه شب عید را به عنوان مجری انجام دهد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: بر اساس این مصوبه از پنج استان تولید کننده سیب و سه استان شمالی برای پرتقال در نامه‌های مستند کشف قیمت را درخواست کردیم که میانگین قیمت‌ها را به ما اعلام کنند.
قادری فر افزود: استان‌ها و کارگروه‌های تنظیم بازار میانگین قیمت‌ها را فرستادند و این قیمت‌ها بر اساس جدولی که تنظیم شد به تایید هر استان رسید.
وی ادامه داد: بر اساس این جدول قیمت پرتقال روی درخت بر اساس کیفیت میوه در مازندران حدود هفت هزار و ۵۰۰ و در استان گیلان و گلستان هشت هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد و به قیمت پایه میوه بر اساس سود باغدار رسیدیم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: در گزارش صدا و سیما به اشتباه آمد که قیمت ۱۳ هزار و ۹۰۰ و ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان برای پرتقال و سیب، قیمت میوه روی درخت است که باغدار به ما می‌فروشد در حالی که این قیمت‌ها به عنوان قیمت نهایی خرید میوه تعیین شده است.

قادری فر افزود: قیمت ۱۳ هزار و ۹۰۰ و ۱۴ هزار و ۵۰۰ برای سیب قیمت تمام شده میوه برای اسفند ماه و زمان توزیع و با در نظر گرفتن فرایندهای شستشو، واکس و بسته بندی است.
وی گفت: امروز به یکی از میدان‌های میوه و تره بار مراجعه کردم و دیدم پرتقال تامسون غیر استاندارد ما کیلویی ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان و سیب قرمز دستچین ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه اجازه رها شدگی در بازار را نمی‌دهیم افزود: از ۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین زمان توزیع ماست و حداکثر قیمت حدود ۱۰ درصد بیشتر از قیمت تمام شده به دلیل هزینه حمل مویرگی به مراکز پخش است، بنابراین پرتقال بین ۱۵ و نیم تا ۱۶ هزار تومان و سیب نیز به همین قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد.
قادری فر گفت: امروز در میدان میوه و تره بار تهران پرتقال درجه یک حدود ۱۴ هزار تومان و سیب درجه یک از ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
وی با بیان اینکه ما در پی تجارت، درآمد و سودآوری نیستیم و باید بازار را کنترل کنیم افزود: اگر میادین در شب عید پرتقال را ۵ هزار تومان توزیع کردند من میوه ام را صادر می‌کنم و وارد بازار نخواهم کرد و پولی که برای خرید آن دریافت کرده ام به بانک برمی گردد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: القای اینکه ما میوه را گران خریده ایم و گران می‌فروشیم با آنچه امروز در بازار عرضه می‌شود متفاوت است.
قادری فر افزود: گزارش صدا و سیما از آذربایجان در دی ماه گذشته قیمت سیب را ۱۳ هزار تومان اعلام می‌کند، آیا این نقش حمایتی ماست.
وی گفت: قراردادها ناظر کیفی دارد و بر اساس فراخوان در مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان آگهی مناقصه و طبق قانون انجام می‌شود و هر گونه معامله دولت با بخش خصوصی باید از طریق سامانه ستاد ایران باشد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: این فراخوان به موقع بود و شرکت‌های متقاضی بازرسی آمادگی خود را اعلام کرده اند.
 قادری فر گفت: در این مناقصه یک یا دو شرکت، شرکت کرده اند. شرکت میزان سنجش سیمرغ آریا در مازندران و شهر ساری ثبت شده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: کیاکلا یا سیمرغ جدید شهر محل تولد بنده است و اینکه یک شرکت در کیاکلا ثبت شود و در سامانه ستاد ایران مراحل قانونی خود را طی کرده است، اما شبهه‌ای وجود دارد که قادری فر با پسرخاله اش بسته است.
 قادری فر گفت: موسسان این شرکت هیچ نسبتی با هم ندارند و از همه دستگاه‌های نظارتی، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و بازرسی نهاد ریاست جمهوری میخواهم به این موضوع ورود و حساب‌های شخصی بنده را در ۲۳ سال خدمت بررسی کنند.
وی با بیان اینکه مبلغ نظارتی این شرکت به ازای هر کیلوگرم ۶۵ تومان در سراسر کشور است افزود: تاکنون حدود ۲۲ هزار تن سیب و ۲۹ هزار تن پرتقال خریداری شده است.
 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: می‌خواهیم کار ملی را در دولتی که شعار فساد ستیزی دارد انجام دهیم، اما شبکه دلالی با نفوذی که در آنتن رسانه دارد می‌خواهد آن را دچار خدشه کند.
قادری فر افزود: شرکت میزان سنجش سیمرغ آریا از طریق سامانه وارد و برای آن کمیسیون تشکیل و مبلغ آن نیز در سامانه ثبت شده است.
وی گفت: از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواسته ام موضوع این قرارداد را بررسی کند و در نامه‌ای گزارش مفصلی را خدمت رئیس رسانه ملی با همه مستندات در این زمینه ارائه کرده ام.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم که روابط خانواده و بستگانم را با این شرکت بررسی کنند.
قادری فر خطاب به مجری برنامه گفت: این نوع بحث کردن نه شما و نه بنده را قانع نمی‌کند و بر شبهات مردم می‌افزاید.
وی افزود: بیش از ۱۰ بار این گزارش در آنتن رسانه ملی پخش شده است که آن را مصداق نفوذ شبکه دلالی به شبکه خبرنگاری می‌دانم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: از رئیس دیوان محاسبات می‌خواهم گزارش بررسی این قرارداد را در صحن علنی مجلس قرائت کند.
قادری فر افزود: اخبار جعلی کار شبکه نفوذ برای متلاطم کردن بازار است و اگر امروز بازار مرغ، تخم مرغ، گوشت و سیب زمینی کنترل شده حاصل تلاش جهادگران حوزه کشاورزی است.
علیرضا متبهری عضو هیات مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار نیز در این برنامه با بیان اینکه از نهادهای نظارتی برای ورود به برنامه ذخیره سازی قدردانی می‌کنیم گفت: ۱۶، ۱۷ سال است که می‌گوییم ذخیره سازی میوه شب عید به نفع مردم نیست.
وی افزود: می‌گویند میوه شب عید را از باغداران کیلویی هشت هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کرده ایم و سپس مخارج دیگر را برای آن محاسبه می‌کنند در حالی که باید صادقانه صحبت کنیم، زیرا سازمان مرکزی تعاون روستایی پرتقال را روی درخت و از کشاورز نخریده بلکه بسته بندی و آماده شده خریده است.
 متبهری گفت: اگر شستشو، واکس و بسته بندی را برای میوه‌ها حساب کنیم در نهایت کیلویی هزار و ۲۰۰ تومان تمام می‌شود.
عضو هیات مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار افزود: سازمان مرکزی تعاون روستایی زمانی که کف میدان قیمت پرتقال هشت هزار تومان بود آن را در شمال بیش از ۱۳ هزار تومان خریداری کرد و بازار را به هم ریخت.
وی گفت: اعلام می‌کنند برای کشف قیمت با همه مشورت کرده ام پس چرا با ما مشورت نکرده اند.
متبهری افزود: می‌گویند پرتقال را از باغدار هشت هزار تومان خریده ایم پس چطور قیمت تمام شده آن بیش از ۱۳ هزار تومان محاسبه شده است.
عضو هیات مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار خطاب به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: شما روی کل دلال‌ها را سفید کرده اید و نباید دولت را قاطی کارهای خود کنید.
وی افزود: امسال نامه نوشته ایم که ذخیره سازی نکنید.
متبهری گفت: پولی که سازمان مرکزی تعاون روستایی پرداخت کرد به هیچ عنوان در جیب باغدار نرفت.
عضو هیات مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار خطاب به قادری فر گفت: شما از کیفیت سخن نگویید، زیرا در چند سال اخیر بدون استثنا پرتقال نامرغوب خریده اید و شب عید از هر ۱۰۰ پرتقال ۸۰ پرتقال لک زده بوده که آن را دور ریختیم.
 

وی افزود: شما سیب را از غرب ایران خریده اید و در سردخانه‌های دماوند به عنوان سیب دماوند ذخیره کرده اید و می‌خواهید آن را با نام سیب دماوند به مردم بفروشید.
متبهری گفت: در تاریخ عقد قرارداد سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید میوه از باغداران در ۱۳ دی ماه بنده سیب را کیلویی هفت و نیم تا هشت هزار تومان می‌فروختم، اما شنیدم کسی سیب را ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان به تعاون روستایی فروخته و میوه آن به میدان نیامده است.
عضو هیات مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار افزود: آن زمانی که قیمت پرتقال در کف میدان هشت هزار تومان بود سازمان مرکزی تعاون روستایی در شمال پرتقال را بیش از ۱۳ هزار تومان خرید.
ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران نیز در این برنامه گفت: قیمتی که در قراردادهای سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید شب عید دیده شده است باید متعادل‌تر و با دقت بیشتری در نظر گرفته می‌شد.
وی افزود: اگر پرتقال به وسیله سازمان مرکزی تعاون روستایی در شب عید ۱۶ هزار تومان توزیع شود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به میادین میوه و تره بار بالاتر است، زیرا اکنون با همان کیفیت سیب قرمز ۱۲ هزار و ۲۰۰، سیب زرد ۱۴ هزار و ۲۰۰ و پرتقال تامسون ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان است.
فصاحت گفت: امسال سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن پرتقال در کشور تولید شد که با احتساب نارنگی و دیگر مرکبات بیش از پنج و نیم میلیون تن تولید مرکبات است. چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن نیز سیب در کشور تولید شد باید برنامه ریزی مان با توجه به وضع تولید که بسیار عالی است انجام شود.
وی گفت: قیمتی که در نرخ نامه‌های میادین میوه و تره بار در آبان و آذر داشتیم همان قیمتی است که مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد.
مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران افزود: در همان تاریخ پرتقال را کیلویی ۱۰ هزار تومان در میادین عرضه می‌کردیم که معمولاً یک و نیم تا دو هزار تومان زیر این قیمت خریداری می‌شود.
گزارش آذری بقا - خبرنگار خبرگزاری صداوسیما

کد خبر 52108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =