سیب‌زمینی بالانشین افزایش قیمت/ معدوم کردن محصولات در زمان برداشت، سناریوی تلخ اراضی کشاورزی در گلستان

چند روزی است قیمت سیب زمینی روند رو به صعودی گرفته و بالا نشین افزایش قیمت¬ها شده است، امری که موجبات نارضایتی بسیاری از مردم و البته جامعه کشاورزان را فراهم کرده است، چرا که کشاورزان هیچ گاه از افزایش قیمت محصولات نفعی نبرده و در نهایت این دلال است که سود زیادی نصیبش خواهد شد.

 افزایش قیمت محصولات کشاورزی طی سال­‌های گذشته فشار مضاعفی را به مصرف‌کنندگان وارد کرد، عمده محصولات کشاورزی در شرایطی با قیمت بالا در بازار عرضه می‌­شود که واسطه­‌ها محصولات را در زمان برداشت در مزرعه با قیمت بسیار ناچیزی از کشاورز خریداری می‌­کنند.

سال­‌هاست کشاورزان در خطه گلستان با نامناسب بودن قیمت در زمان فروش محصول مواجه هستند تا جایی که اکثر کشاورزان به دلیل قیمت بسیار پایین محصول مجبور به معدوم کردن آن در اراضی خود می‌شوند، اتفاق تلخی که حالا چند سالی است به وفور در اراضی گلستان و زمان برداشت محصول مشاهده می­‌شود.

در شرایطی که مردم با مشکلات فراوانی مواجه هستند و خرید برخی اقلام خوراکی همچون گوشت و حبوبات به دلیل افزایش صعودی قیمت آن در سفره­‌های مردم بسیار کمرنگ شده است افزایش قیمت محصولاتی که قوت  غالب مردم است، اصلا خوشایند نیست.

سیب‌زمینی از جمله محصولاتی محسوب می‌­شود که در سبد خانوار هر ایرانی جای دارد، حالا حدود دو هفته‌­ای است که قیمت این محصول روند رو به صعودی گرفته و بالانشین افزایش قیمت­‌ها شده است، امری که موجبات نارضایتی بسیاری از مردم و البته جامعه کشاورزان را فراهم کرده است، چرا که کشاورزان هیچ‌گاه از افزایش قیمت محصولات نفعی نبرده و در نهایت این دلال است که سود زیادی نصیبش خواهد شد.

* از افزایش قیمت محصولات، چیزی به جیب کشاورز نمی‌­رود/ سوءاستفاده دلال­‌ها از نبود نظارت در بازار توزیع

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی با انتقاد از قیمت افسار گسیخته محصولات کشاورزی در گفت‌گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: چند ماه گذشته در فصل برداشت سیب‌زمینی، این محصول را با قیمت هزار تومان و حتی کمتر از این مبلغ خریداری می‌­کردند و بسیاری از کشاورزان مجبور به معدوم کردن محصولات در اراضی خود شدند.

حسینعلی قاسمی تصریح کرد: هزینه بالای برداشت سیب زمینی و از سویی قیمت پایین خرید آن هیچ توجیه اقتصادی برای کشاورز نداشت از این رو بسیاری از کشاورزان تصمیم گرفتند این محصول را در اراضی خود معدوم کنند، البته این اتفاق سال‌هاست که در گلستان رخ می‌دهد و مسوولان با وجود آگاهی از این موضوع هیچ برنامه و راهکاری در راستای حمایت از تولید و کشاورزان در دست اجرا ندارند.

وی افزود:اگر در زمان برداشت سیب‌زمینی در گلستان که به قول برخی مسوولان با مازاد مواجه هستیم، برنامه‌­ای برای انبار کردن در سردخانه­‌های استان داشته باشیم هیچ‌گاه شاهد این نخواهیم بود که چند دلال در بازار توزیع جولان دهند و با هر قیمتی که مطلوب آنهاست محصولات را بفروشند.

کشاورز گلستانی خاطرنشان کرد:کشاورز هیچ‌گاه از افزایش قیمت محصولات سودی عایدش نمی‌­شود و در این‌میان تنها دلال‌ها هستند که بدون هیچ زحمتی از عدم نظارت در بازار توزیع سوءاستفاده کرده و سودهای هنگفتی به جیب می­‌زنند.

* ناکارآمدی نظام توزیع دلیل اصلی افزایش قیمت و کمبود کالا در بازار/ شرکت­‌های تعاونی می­‌توانند نقش مهمی در توزیع و تنظیم بازار ایفا کنند

به گفته کارشناسان، در افزایش قیمت سیب‌زمینی عوامل زیادی از جمله صادرات و سردی هوا دخیل هستند از آنجایی که در این فصل اکثر سیب‌زمینی‌­ها در انبار  و دست یک‌ عده خاص می‌­باشد انبارداران عرضه را کم می­‌کنند تا تقاضا و به دنبال آن قیمت افزایش یابد، با این تفاسیر تمام مشکلات موجود در افزایش قیمت محصولات و کمبود برخی اقلام حاکی از بیمار بودن نظام توزیع در کشور می­‌باشد.

یک کارشناس کشاورزی در گلستان معتقد است نظام‌ توزیع سنتی موجود در کشور مناسب اقتصاد کوچک است و زمانی که با کمبود یا افزایش صعودی قیمت یک‌محصول مواجه می‌شویم ناکار آمدن نظام توزیع بیشتر نمایان‌ می‌­شود.

علی جعفری با بیان اینکه نظام توزیع متمرکزی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: اگر در زمانی که با سیب‌زمینی مازاد در استان مواجه هستیم این محصول را در انبار و سردخانه­‌ها نگهداری کنیم تا در زمان کمبود از آن استفاده شود شاهد جولان واسطه‌­ها در بازار و افزایش قیمت‌­های سرسام‌آور نخواهیم بود.

وی افزود: از آنجایی که گلستان جزو استان­‌های برتر در تولید محصولات باغی است بیشترین ظرفیت سردخانه­‌های استان به نگهداری میوه­‌ها اختصاص می‌­یابد از طرفی سیب‌زمینی تولیدی در استان به صورت تازه‌خوری مصرف می‌­شود و ماندگاری چندانی ندارد مگر آنکه در سردخانه‌­ها از آن نگهداری شود، معمولأ سردخانه‌­ها در دست بخش خصوصی است و به دلیل هزینه بالای آن، چندان تمایلی برای نگهداری از سیب‌زمینی در سردخانه وجود ندارد.

 کارشناس کشاورزی بیان کرد: استان‌­های غربی به دلیل شرایط آب و هوایی و سردسیری می­‌توانند سیب‌زمینی را در سردخانه­‌های معمولی و یا انبارها دپو کنند و این امر هزینه بالایی ندارد، در این میان واسطه‌­ها سیب‌زمینی را با قیمت پایین از کشاورز خریداری و داخل انبارها دپو می­‌کنند و زمانی که بازار با کمبود مواجه شد سیب‌زمینی را به صورت قطره چکانی و با افزایش قیمت وارد بازار می‌کنند.

جعفری با اشاره به نقش مهم شرکت­‌های تعاونی در توزیع بازار گفت: اگر شرکت­‌های تعاونی اقدام به خرید محصول مازاد در بازار کنند و محصول در انبارها نگهداری شود تا در زمان لازم وارد بازار کنیم هیچ‌گاه شاهد مشکلاتی از قبیل کمبود و افزایش قیمت نخواهیم بود.

براساس این‌گزارش، ناکارآمد بودن نظام توزیع طی سال­‌های اخیر ضربه‌­های مهلکی را بر پیکره تولید به خصوص در بخش کشاورزی وارد کرد، در حالی که کشاورزی نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی کشور ایفا می‌­کند و لازم است نظارت و حمایت­‌های خاص‌­تری از این بخش انجام شود اما جولان واسطه­‌ها در زمان برداشت‌ محصول موجب شده تا نه تنها درآمد مناسبی عاید کشاورزان نشده بلکه همواره در زمانی از سال همواره با کمبود جدی محصولات و افزایش قیمت آن مواجه باشیم.

منبع:فارس

کد خبر 52149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =