ایران و قزاقستان ۵ سند همکاری امضا کردند

ایران و قزاقستان ۵ سند همکاری در نشست پایانی هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی در تهران امضا کردند.

 اسناد همکاری میان دو کشور ایران و قزاقستان در چارچوب این اجلاس به امضای سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی و باخیت سلطان‌اف معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان رسید.

این اسناد همکاری شامل یک سند یادداشت تفاهم اقتصادی، بازرگانی، علمی، فنی و فرهنگی و همچنین سه سند تخصصی در زمینه استاندارد و یک سند تخصصی گمرکی است.

در نشست پایانی هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قزاقستان قرار شد استفاده از ارزهای ملی دو کشور برای تسویه حساب‌های تجاری به منظور تسهیل در مبادلات کالاها مورد توافق قرار بگیرد.

در این نشست، وزیر جهاد کشاورزی طی ایراد سخنانی با اشاره به این که دو کشور اراده قوی برای توسعه چشمگیر تجارت و همکاری‌های اقتصادی دارند، ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها موجب افزایش تجارت میان دو کشور تا سقف ۳ میلیارد دلار تا سه سال آینده شود.

وی افزود: وزرای دو کشور برای توسعه روابط تجاری ایران و قزاقستان تلاش خواهند کرد و برای این منظور تسهیل روابط بانکی، حذف بوروکراسی در حوزه‌های گمرکی و حوزه‌های تعرفه‌ای را مد نظر قرار می‌دهند.

ساداتی‌نژاد در همین حال ابراز امیدواری کرد هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌ مقدمه‌ای برای شکوفایی هر چه بیشتر روابط دوجانبه و گسترش سطح مبادلات تجاری بین دو کشور باشد.

وی همچنین از هیات‌های دو کشور که طی ۲ روز با زحمات بی‌شائبه خود پیرامون همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی، کشاورزی، غذایی، بهداشتی، انرژی، صنعتی، معدنی و حمل و نقل مذاکره کرده و به توافقات پرثمر در این زمینه‌ها دست یافتند، تشکر و قدردانی کرد.

ساداتی‌نژاد اظهار امیدواری کرد این اجلاس ضمن تکمیل دستاوردهای سازنده اجلاس‌های قبلی، بر حل مشکلات و موانع موجود اهتمام کرده و با تدوین چارچوب همکاری‌ها، برنامه‌های مشخصی را برای پیشبرد اهداف تدوین شده ارایه کند.

وی با اشاره به وقفه ۲ ساله ایجاد شده در روند برگزاری نشست‌های سالانه اجلاس بین دو کشور افزود: وقوع پاندمی کرونا بر روند رو به رشد همکاری‌های دو جانبه اندکی تاثیر گذاشته است.

وزیر جهاد کشاورزی در همین حال برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان را نقطه عطفی برای گشودن افق‌های تازه در همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گفت و گوی تلفنی سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری ایران با جومارت توقایف، رییس جمهوری قزاقستان در ۱۳ بهمن ماه سال جاری، تصریح کرد: رییس جمهوری ایران سطح فعلی مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه را متناسب با سطح روابط سیاسی دو کشور ندانسته‌اند و اظهار امیدواری کرده‌اند که در سی امین سال برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور گام بلندی در راستای ارتقای سطح تعاملات اقتصادی برداشته شود.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: رییس جمهوری قزاقستان نیز در آن گفتگو اظهار امیدواری کرده‌اند که برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بتواند جهشی بلند در روابط دو کشور ایجاد کند و آینده روابط دوجانبه را بسیار پرثمر و درخشان دانسته‌اند و بر برگزاری این اجلاس تاکید کرده‌اند.

وی گفت: از این اجلاس انتظار می‌رود ابتکار عمل‌های ویژه‌ای در شناسایی و حل مشکلات موجود در روند همکاری‌های دو کشور ایجاد کند و برنامه‌ها و توافقات اجرایی متعددی برای رونق اقتصادی، تجارت و ایجاد زیرساخت‌های بلندمدت برای همکاری‌های آینده را در دستور کار قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برخی از این برنامه‌ها، یادآور شد: در حوزه تجارت توافق در مورد ایجاد شورای مشترک تجاری دو کشور گام مهمی است که در این اجلاس مورد تفاهم قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: در این اجلاس درباره برپایی نمایشگاه تووی و نیز برپایی نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقستان در بهار سال ۱۴۰۱ تصمیم‌گیری خواهد شد.

ساداتی‌نژاد درباره همکاری‌های گمرکی دو کشور تصریح کرد: روسای گمرکات دو کشور در یک فضای صمیمانه و با استفاده از فرصت برگزاری این اجلاس، سند همکاری‌های گمرکی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان را نهایی کرده‌اند که در پایان این نشست شاهد امضای این تفاهم‌نامه زیرساختی خواهیم بود.

وی با اشاره به ایجاد کمیته مشترک بانکی و توافق در این زمینه گفت: با این مهم امکان استفاده از ارزهای ملی برای تسویه حساب‌های تجارت دوجانبه نیز گام‌های مهمی در جهت تسهیل تجارت، مورد توافق قرار خواهد داد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خوشبختانه در بخش کشاورزی که جایگاه ممتازی در روابط تجاری و فنی دو کشور به خود اختصاص می‌دهد همکاری‌ها در ابعاد مختلف فنی به ویژه قرنطینه دامی و نباتی نهادینه شده و در این اجلاس راهکارهای افزایش بیش از پیش تجارت کالاهای کشاورزی و مبادله اطلاعات قرنطینه‌ای مورد توافق قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: بسیار مایه خرسندی است که تفاهم و شناخت متقابل فیمابین دستگاه‌های مسئول استانداردها، اعتبارسنجی و ارزیابی اعتبار به منظور تسهیل مبادله کالا همراه با تضمین کیفیت و رعایت ضوابط و الزامات در سطح عالی ایجاد شده و اسناد همکاری دوجانبه در پایان این نشست به امضا خواهد رسید.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر جایگاه ممتاز دو کشور در حوزه ترانزیت منطقه‌ای، افزود: در اجلاس حاضر توافقات قابل توجهی برای ساماندهی قطار کانتینری در کریدور هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران، قزاقستان، آسیای مرکزی و روسیه به دست آمده است.

وی در عین حال از تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس برای افزایش حجم ترانزیت «کارگو» در کریدور ایران- ترکمنستان - قزاقستان و تسهیل شرایط تعرفه‌ای در این مسیر حمایت خود را اعلام کرد.

وزیر جهاد کشاورزی از مدیران بنادر مهم دو کشور که در اجلاس حضور داشتند، خواست تا گام‌های عملی برای تسهیل هر چه بیشتر حمل و نقل دریایی کالا و برقراری سرویس منظم رو – رو بین دو کشور دست یابند.

وی از اعلام آمادگی ایران برای صادرات محصولات کشاورزی مثل سبزی و صیفی، سیب زمینی، پیاز و گوجه و انواع مرکبات خبر داد و افزود: آمادگی واردات گوشت از نوع گوسفندی و گاو از کشور قزاقستان را داریم.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن دعوت از سرمایه گذاران قزاقستانی برای سرمایه گذاری در ایران گفت: سرمایه‌گذاران ایرانی نیز آمادگی دارند تا در آن کشور سرمایه گذاری کنند و ما حتما از آنان حمایت خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: اعتقاد دارم که ما می توانیم امنیت غذایی پایدار و مشترک را بین دو کشور به دلیل سفره مشترک تاریخی در منطقه داشته باشیم.

بنابر این گزارش؛ «باخیت سلطان‌اف»، وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان، در نشست هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان با اشاره به این که به دلیل همه‌گیری کرونا نرخ تجارت ایران در ۲ سال گذشته کاهش‌ یافته است، گفت: نرخ تجارت دو کشور ۵۶ درصد در سال‌های پیش از پاندمی کرونا افزایش‌ یافته بود.

وی ایران را شریک تجاری بزرگ قزاقستان خواند و اظهار داشت: ۶۰ محصول به ارزش ۱۶۲ میلیارد دلار قابل صادرات به ایران در این کشور وجود دارد.

وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان در پایان از سرمایه‌گذاران ایرانی دعوت کرد در پروژه‌های بین‌المللی قزاقستان سرمایه‌گذاری کنند.

منبع:تسنیم

کد خبر 52161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =