۱ نفر
۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
خودکفایی در تولید شکر طی ۳ سال آینده

مجری طرح چغندرقند کشور گفت: دولت در قالب یک طرح تلاش دارد کشور طی سه سال آینده به خودکفایی در تولید شکر برسد.

به گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی  پیمان حصادی در نشست هماهنگی و پیگیری مسائل چغندرقند در این استان اظهار کرد: به ازای هر هکتار چغندرقند ۱۱ هزار متر مکعب آب مصرف و از ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر و نیشکر در کشور، محصول  تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی با سطح زیر کشت ۳۴ هزار هکتار چغندر و تولید یک میلیون و ۶۷۰ هزار تن، اولین و بزرگترین تولید کننده چغندرقند در کشور است، ادامه داد: بعد از استان آذربایجان غربی استان‌های خراسان رضوی، کرمانشاه، همدان و لرستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: استان آذربایجان غربی با بالاترین سطح زیر کشت چغندر قند و فراهم آوردن زمینه اشتغال، در این زمینه حایز اهمیت و الگوی کشوری است.

مجری طرح چغندرقند کشور در خصوص آب‌بر بودن گیاه چغندرقند گفت: در کشور ۶ میلیون هکتار اراضی آبی وجود دارد که ۲ میلیون هکتار آن به کشت گندم  و ۱۰۰ هزار هکتار آن به کشت چغندرقند اختصاص یافته است و از این ۱۰۰ هزار هکتار چغندرقند، تولیدی معادل تولید گندم آبی و دیم کشور حاصل می‌شود که در مقایسه با سطح و میزان تولید گندم، به ازای تولید ۷ میلیون تن چغندرقند، آب زیادی مصرف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از ۱۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندرقند کشور، ۴۸ هزار هکتار آن به صورت آبیاری تحت فشار میکرو و نوار تیپ است، بیان داشت: مقرر شده با استفاده از ظرفیت کارخانه‌ها و ارائه تسهیلات،  ۵۲ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شوند.

حصادی بر لزوم طراحی سایتی که میزان کود تخصصی و محصول تولیدی، پیمان‌ها و قراردادها در آن سامانه لحاظ شود، تصریح کرد: با افزایش قیمت نهاده‌ها میزان مصرف کودهای شیمیایی به ویژه کود فسفات و پتاس کاهش یافته و ۵۰ درصد نیاز خاک تامین نشده است در صورتی که در کشت قراردادی باید نیاز گیاه کامل تامین شود.

کد خبر 52211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =