بهترین و بدترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به میگرن

متخصصان می‌گویند مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند به تسکین بیماری میگرن کمک کند.

میگرن یکی از بیماری‌های بسیار دردناک است که به صورت سردرد خود را نشان می‌دهد. این سردردها نیمی از سر را درگیر کرده و به صورت ضربانی باعث ایجاد درد و رنج در فرد می‌شوند. ممکن است از ۲ تا ۷۲ ساعت به طول بینجامد. عوامل مختلفی شامل عوامل ژنتیکی (وراثت) و عوامل محیطی می‌تواند در بروز میگرن دخیل باشند.

گرچه استفاده از مسکن‌ها بهترین راهکار برای خلاصی از سردردهای میگرنی است، اما کمتر کسی به اهمیت داشتن یک رژیم غذایی سالم در جلوگیری از بروز این بیماری توجه دارد. این در حالی است که تحقیقات متعدد نشان داده اند مصرف برخی مواد غذایی باعث تشدید بیماری و برخی دیگر باعث تسکین آن می‌شود.

از ابتدایی‌ترین راهکارها برای تسکین میگرن توقف استفاده از مشروبات الکلی است. زمان‌هایی که شاهد بروز میگرن هستید، بهتر است مصرف قهوه و هر نوشیدنی حاوی کافئین مانند نوشیدنی‌های انرژی زا را متوقف کنید.

یک تحقیق در سال ۲۰۲۱ نشان داد افرادی که از بیماری میگرن رنج می‌برند، بهتر است مصرف اسید چرب امگا ۳ خود را افزایش دهند. دانه کتان، آجیل به ویژه گردو، روغن جگر ماهی و ماهی‌های چرب بهترین منابع اسید چرب امگا ۳ است که افراد مبتلا به میگرن باید در رژیم غذایی خود آن را بگنجانند.

متخصصان می‌گویند اسیدهای چرب پیچیده مانند امگا ۳ برای سلامتی بدن انسان ضروری هستند و بدن توانایی ساخت آن‌ها را ندارد. از این رو، افراد باید توجه ویژه‌ای به مصرف آن‌ها از طریق رژیم غذایی داشته باشند. تحقیقات متعدد از تاثیر مثبت مصرف امگا ۳ بر سلامت مغز و سیستم قلبی – عروقی دارد به طوری که افرادی که از رژیم غذایی غنی از این اسید چرب برخوردارند در خطر کمتر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا قرار دارند.

در مقابل، یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهند مصرف اسید چرب امگا ۶ برای سلامتی بدن به ویژه در افراد مبتلا به میگرن بسیار مضر است. روغن‌های گیاهی از غنی‌ترین منابع این اسید چرب مضر هستند. از این رو، توصیه می‌شود افراد مبتلا به میگرن کمتر از غذاهای سرخ شده و پرچرب استفاده کنند.

منبع: اینوِرس

کد خبر 52287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =