عربستان به دنبال ایجاد مرکز منطقه‌ای شیلات در خلیج‌فارس است

در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های اتاق ایران اصلاحات اقتصادی عربستان بررسی شده؛ عربستان برای عبور از اقتصاد نفتی به‌دنبال ایجاد مرکز منطقه‌ای شیلات است. آنها می‌خواهند در حوزه دیجیتال و استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در رویکردی تازه انتشار سلسله گزارش های «پایش تحولات تجارت جهانی» با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران را در دستور کار قرار داده است.

در این قالب رویدادهای کلیدی از منظر تاثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی  و موقعیت ژئواکونومیک ایران مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

در بیست و یکمین گزارش از این سلسله گزارش‌ها، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه شده، و آخرین روندها و پیش‌بینی‌های اقتصادی ارائه شده توسط بزرگ‌ترین نهادهای اقتصادی بین‌المللی، در قالب داده‌های تازه مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

در بخش اول گزارش و ذیل عنوان تحولات جهانی، مسئله حمله احتمالی روسیه به اوکراین به عنوان بحث داغ و اصلی محافل دیپلماتیک در روزهای اخیر، مطرح است و تمهید آمریکا به عنوان بزرگترین مخالف این حمله، شامل بسته تحریمی مفصل و همه‌جانبه‌ای در مقابل روسیه است که در صورت اعمال می‌تواند عنوان بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین بسته تحریمی را به خود اختصاص دهد.

 آمریکا همچنین در پی تداوم سیاست‌های رقابتی با چین، به دنبال احیای سیاست‌گذاری صنعتی و حمایت از زنجیره عرضه کالاهای آمریکایی است.

اروپا نیز اخیرا با موضع‌گیری در مقابل اقدام چین بر علیه لیتوانی و تحریم این کشور، به بهانه برقراری روابطی فراتر از روابط تجاری با تایوان، از این کشور به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

 چین در عرصه رقابت با هند نیز در پی گسترش نفوذ خود در آسیای مرکزی است، همانطور که در تلاش است تا شورای همکاری خلیج فارس را تبدیل به مهم‌ترین شریک تجاری خود در منطقه خاورمیانه نماید.

در بخش دوم گزارش و در ذیل تحولات منطقه‌ای، باز هم چین و همکاری رو به گسترش آن با پاکستان، به دلیل حملات متعدد صورت گرفته توسط تجزیه‌طلبان در این منطقه به چینی‌ها، خبرساز بوده و پاکستان بر خلاف تضمین‌هایی که داده، نتوانسته امنیت شهروندان این کشور را در خاک خود تامین کند.

 عربستان نیز در پی تداوم اصلاحات گسترده‌ای که در راستای متنوع سازی اقتصاد در دستور کار دارد، قصد سرمایه‌گذاری و تقویت حوزه دیجیتال و استارتاپ‌ها را دارد. همچنین اولویت دادن این کشور به ایجاد یک مرکز منطقه‌ای شیلات در خلیج فارس، به نوعی کسب تدریجی آمادگی عربستان در راستای گذار از عصر نفت محسوب می‌شود.

مسائل مطرح در ذیل عنوان داده‌های تازه نیز شامل پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از کند شدن آهنگ رشد اقتصادی در جهان نزد اقتصادهای توسعه‌یافته، اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته میلادی است.

از دیگر موارد مطرح شده رشد تجارت خارجی چین و رسیدن آن به بیش از ۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ طبق آمار وزارت بازرگانی این کشور، گزارش سازمان تجارت جهانی در باب کاهش رشد تجارت کالایی در جهان در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سه ماهه دوم، گزارش نشریه فوربس از بدل شدن آسیایی‌ها به مهم‌ترین شریک تجاری آمریکا در سال ۲۰۲۱ و نهایتا گزارش آنکتاد در مورد تداوم وابستگی کشورهای فقیر به صادرات مواد اولیه و خام است.

متن کامل بیست‌ویکمین گزارش «پایش تحولات تجارت جهانی» را اینجا بخوانید.

منبع:پایگاه خبری اتاق ایران

کد خبر 52362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =