افزایش ۱۲.۶ درصدی قیمت جهانی مواد غذایی در یک ماه

طبق گزارش سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (فائو)، شاخص قیمت مواد غذایی ۱۲.۶ درصد در ماه مارس بالاتر از ماه قبل از آن بوده است که می‌توان آن را از پیامدهای جنگ اوکراین و مختل شدن بازار غلات و روغن‌های گیاهی دانست.

به‌ گزارش سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد، قیمت مواد غذایی در سراسر دنیا افزایش قابل‌توجهی در ماه مارس داشته‌ و به بالاترین رقم رسیده‌است که دلیل آن را می‌توان جنگ در منطقه دریای سیاه و تاثیر آن بر بازار غلات و روغن‌های گیاهی دانست.

متوسط شاخص قیمت غذای فائو در ماه مارس برابر با ۱۵۹ بود یعنی ۱۲.۶ درصد بالاتر از ماه فوریه. این شاخص تغییرات ماهانه قیمت بین‌المللی یک سبد از مواد غذایی که به‌طور معمول تجارت می‌شوند را در نظر می‌گیرد. شاخص فعلی ۳۳.۶ درصد بالاتر از ماه مارس ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه مارس ۱۷.۱ درصد بالاتر از ماه فوریه گزارش شده‌است. افزایش قابل‌توجه قیمت گندم و غلات درشت‌دانه به‌دنبال جنگ اوکراین باعث بالا رفتن این شاخص بوده‌است. روسیه و اوکراین طی ۳ سال گذشته روی‌هم‌رفته حدود ۳۰ درصد و ۲۰ درصد از صادرات گندم و ذرت دنیا را در اختیار داشته‌اند. قیمت جهانی گندم ۱۹.۷ درصد طی ماه مارس افزایش‌یافته که دلیل آن بالا رفتن نگرانی در مورد شرایط برداشت این محصول در آمریکا بوده‌است.

دراین‌بین، قیمت ذرت ۱۹.۱ درصد افزایش‌یافته و به همراه قیمت جو و ذرت خوشه‌ای به بالاترین رقم رسیده‌است. اما شاخص قیمت برنج فائو تغییر چندانی نسبت‌به فوریه نداشته و هنوز ۱۰ درصد پایین‌تر از سطح سال گذشته میلادی است.

شاخص قیمت روغن‌های گیاهی فائو ۲۳.۲ درصد به‌خاطر قیمت بالاتر روغن آفتاب‌گردان که اوکراین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان آن است افزایش‌یافته است. قیمت روغن نخل، روغن سویا و کانولا هم درنتیجه‌ بالا رفتن قیمت روغن آفتاب‌گردان افزایش یافته‌است. دلیل بالا رفتن قیمت روغن سویا را می‌توان نگرانی درمورد کاهش صادرات آمریکای جنوبی دانست.

شاخص قیمت شکر فائو ۶.۷ درصد نسبت‌به ماه فوریه افزایش داشته‌ و ۲۰ درصد بالاتر از همین زمان در سال گذشته میلادی است.  

شاخص قیمت گوشت فائو ۴.۸ درصد در ماه مارس بالا رفته‌ و رکورد زده‌است.

شاخص قیمت لبنیات فائو هم ۲.۶ درصد افزایش‌یافته و ۲۳.۶ درصد بالاتر از ماه مارس ۲۰۲۱ است.

منبع:تسنیم

کد خبر 52387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =