انعقاد توافق با روسیه برای تامین کالاهای اساسی

رییس سازمان توسعه و تجارت از انعقاد قرارداد بلندمدت ایران و روسیه برای تامین کالاهای اساسی به دنبال بحران میان روسیه و اوکراین خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین صبح امروز علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت  در نشست خبری که امروز با اصحاب رسانه برگزار شد به ارائه عملکرد و همچنین برنامه‌های این سازمان پرداخت.

پیمان پاک در خصوص وضعیت صادرات کشور طی ماه‌های گذشته گفت: در بخش محصولات پتروشیمی و صنعت به دلیل برخی چال‌ها کاهش صادرات داشتیم. اما در عین حال در رابطه با کشورهای منطقه شاهد رشد بسیار خوبی بودیم.

وی ادامه داد: به کشور عمان رشد ۶۵درصدی ، ترکیه ۱۴درصد، بازارهای جدید از جمله اندوزی ۷درصد، غنا ۱۵درصد و آفریقای جنوبی بیش از ۵۰۰درصد رشد صادرات را شاهد بودیم.

معاون وزیر صمت افزود: در بخش خدمات فنی مهندسی در سال ۹۹، ۴۸۰میلیون دلار درآمد داشتیم که این درآمد در سال ۱۴۰۰ به میلیارد دلار رسید.

به گفته پیمان پاک، موضوع کریدورها مسئله مهمی بود که از سال گذشته آغاز شد و درحال پیشرفت است از جمله کریددور شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب که درآمد کشور از این حوزه در سال گذشته ۲.۵برابر شد اما همچنان پایین است و باید توجه بیشتری به این حوزه شود.

معاون فاطمی امین افزود: کشور باید از خام‌فروشی به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کند و فروش کالا درب کارخانه به طرف خارجی، اسمش صادرات نیست، هر چند ممکن است باعث ارزآوری نیز شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: خرده‌فروشی در بازار هدف سود صادرکننده را چند برابر می‌کند و اقداماتی نیز به صورت پایلوت در برخی کشورها آغاز شده است.

پیمان پاک همچنین تاکید کرد: باید رویکردها صادرات محور شود. این موضوع نباید به صادرات کالای مازاد نیاز داخل محدود شود. اگر تولید برای صادرات نباشد بازار مصرف داخل تحت تاثیر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: یک سری محصولات در داخل بازار مصرف ندارد اما در کشورهای دیگر یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود و ساماندهی این موضوع به اولویت سازمان تبدیل شده است. در این راستا کنسرسیوم سازی با هماهنگی اتاق بازرگانی در دستور کار قرار گرفته است تا تولید کشور صادرات محور شود.

پیمان پاک ادامه داد: تعامل با بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته و تصمیم‌سازی‌ها در حوزه تجارت خارجی با مشورت و تعامل با تشکل‌های بخش خصوصی از جمله اتاق‌های مشترک بازرگانی، اتاق تعاون و... انجام می‌شود که این روند با استقبال بخش خصوصی مواجه شد.

وی همچنین در رابطه با وضعیت تجارت ایران پس از بحران اوکراین گفت: ما پیشبینی داریم که این جنگ طولانی شود و در این رابطه امنیت غذایی، تامین روغن، گندم و جو طبق برنامه‌ریزی‌هایی اولویت بندی شده است و توافق بلندمدتی برای تامین این اقلام در دستور کار قرار گرفته است. 

وی افزود: بعد از توافق با طرف روسیه گمرکات بندر استراتژیک ماخاچکالا بازگشایی شد که این موضوع منافع قابل توجهی برای جهش صادراتی به روسیه خواهد داشت.

پیمان پاک با بیان اینکه به زودی توافق دو جانبه بین ایران و آذربایجان امضا خواهد شد، گفت: ایران مازاد تولید داخل را صادر می‌کند و این موضوع چالش‌زا است. دولت تاکید کرده بود ممنوعیت صادراتی ایجاد نمی‌کند و صرفا به وضع عوارض اکتفا کرده است. این اولین بار است که عوارض به صورت فرمول‌بندی‌شده و پویا و قابل برگشت لحاظ شده است.

کد خبر 52458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =