عزم صنعتگران و دانش بنیان‌ها برای تصاحب بازارهای جهانی شیر خشک نوزاد

سرعت چرخه تولید محصولات دانش بنیان در کارخانه شیرخشک نوزاد شهرکرد طعم شیرین این محصول را به آن سوی مرزهای کشور رساند.

ایران کشوری است با تنوع اقلیمی و جغرافیایی، با شهرها و آبادی‌هایی زیبا و چشم نواز، قسمتی از این تنوع متعلق به استان چهار محال وبختیاری است با قله‌هایی مسرور کننده که رودهای حیات بخش از آن سرچشمه گرفته و به سمت دشت‌های زمرد گون جریان می‌یابد.

چهارمحال و بختیاری به علت موقعیت خاص جغرافیایی، دسترسی آسان به مراکز مهم کشور، بکر بودن منطقه و عدم آلودگی‌های صنعتی و فعالیت‌های صنعت دامپروری، و کارشناسان زبده ومتخصص، شرکت صنایع شیر ایران را در سال ۱۳۷۶ بر آن داشت که پس از تحقیقات گسترده و مطالعات دقیق، در سال ۱۳۸۲، شرکت شیرخشک نوزاد را در کیلومتر ۱۷ جاده شهرکرد به اصفهان، در زمینی به مساحت ۲۱ هکتار و با زیربنایی افزون بر سی هزار متر مربع آغاز کند.

در نهایت کارخانه شیر خشک نوزاد و صنعتی شهرکرد با همت مجموعه صنایع شیر ایران، متعلق به صندوق بازنشستگان کشور از سال ۱۳۹۲ در استان چهارمحال و بختیاری فعال شد.

کارخانه شیر خشک نوزاد

 تولید سالانه ۱۸ هزار تن انواع محصولات پودری در کارخانه شیر خشک نوزاد شهرکرد

حمید خدایی مدیرعامل شرکت شیرخشک نوزاد چهارمحال و بختیاری گفت: این مجموعه یکی از بزرگترین کارخانه‌های شیر خشک نوزاد در ایران و حتی خاورمیانه است؛ ظرفیت تولید این مجموعه ۲۲ میلیون قوطی در سال است که در حال حاضر با ۲۵ درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

کارخانه شیر خشک نوزاد

در حال حاضر ۱۳۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این واحد صنعتی فعالیت می‌کنند.

تولید پودر شیرخشک اسکیم در چهارمحال و بختیاری

سجاد رستمی رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۵ درصد شیر خشک نوزادان را پودرهای اسکیم تشکیل می‌دهند که پیش از این به کشور وارد می‌شد و حالا کارخانه شیرخشک نوزاد شهرکرد موفق به تولید این پودر پایه شده است که بر همین مبنا درخواست منع اختصاص ارز دولتی جهت واردات این پودر به وزارت صمت ارسال شده است.

سالانه در حدود سه هزار تن پودر اسکیم به کشور وارد می‌شود؛ هم اکنون واحد صنعتی شیر خشک شهرکرد ظرفیت تولید سالانه پنج هزار تن پودر اسکیم شیر خشک را دارد.

 شرکت شیرخشک نوزاد چهارمحال و بختیاری

حمید خدایی مدیرعامل شرکت شیرخشک نوزاد چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به فروش پودر اسکیم به برخی از کارخانه‌های شیر خشک کشور گفت: هم اکنون این واحد صنعتی ماهیانه ۲۵۰ تن پودر اسکیم پایه شیرخشک برای کارخانه نستله کشور تامین می‌کند؛ این روند به مدت پنج سال بر اساس قرارداد کاری تداوم دارد.

رکورد صادرات تنها کارخانه تولید پودر اسکیم کشور شکسته شد

رستمی رئیس سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری گفت: این واحد صنعتی تنها واحد شیرخشک نوزاد کشور است که تمامی فرایندهای تولید در آن بومی سازی شده است.

رستمی رئیس سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری

رستمی می‌گوید: کارخانه شیرخشک نوزاد شهرکرد، در یک ماهه نخست سال ۱۴۰۱ توانسته است بیش از ۱۰۰۰ تن محصول به خارج از کشور صادر کند که حدود ۳ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد؛ این میزان صادرات به اندازه ۵۰ درصد کل صادرات پارسال کارخانه بوده است.

انواع شیر خشک صنعتی و نوزاد تولید شده در ابنار

پارسال در مجموع ۲ هزارتن انواع شیر خشک صنعتی و نوزاد از این واحد صنعتی صادر شده بود؛ این میزان صادرات با ارزآوری معادل یک ونیم میلیون دلار در یک ماه نوید روزهای پر رونق صادراتی را در سال ۱۴۰۱ برای کارخانه است.

این کارخانه توانایی تولید ۵هزار تن پودر اسکیم پایه شیرخشک نوزاد را دارد، در حالیکه میزان نیاز کشور به این محصول ۳هزار تن در سال است.

پارسال بیش از ۳هزار تن شیر خشک اسکیم پایه نوزاد در این شرکت تولید شده و علاوه بر مصرف در شیر خشک نوزاد برای دیگر کارخانه‌های کشور هم ارسال شده است.

همکاری بُرد – بُرد مراکز دانش بنیان و کارخانه شیر خشک نوزاد

خدایی می‌گوید: در سالی که به نام" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" مزین شده است، در راستای دانش بنیان و بومی سازی، بویژه مواد اولیه نوزاد، دو تفاهم نامه با جهاد دانشگاهی و شهرک علمی و تحقیقاتی چهارمحال و بختیاری برای استفاده از تجهیزات به امضا رسید.

این تفاهم نامه‌ها منجر به این شد که در مرحله نخست شیر خشک اسکیم پایه نوزاد را بومی سازی کنیم که برای نخستین بار آن هم با کیفیت مناسب در ایران تولید شد و در مرحله بعدی بومی سازی پودر آب پنیر d۹۰ در دستور کار است تا گام به گام بتوانیم ۱۰۰ درصد مواد اولیه شیرخشک نوزاد را بومی سازی و ایرانی کنیم.

عزم صنعتگران و دانش بنیان‌ها برای تصاحب بازارهای جهانی شیر خشک نوزاد

خدایی گفت: با توجه به اینکه پودر شیر خشک اسکیم پایه نوزادی در این واحد صنعتی بومی سازی شد، پروانه گرفت و به تولید رسید از مسئولان می‌خواهیم تا از اختصاص ارز ترجیحی به این کد محصول جلوگیری کنند تا بتوانیم در بحث تولید داخلی حرفی برای گفتن داشته باشیم، همچنین امیدواریم با همکاری سازمان غذا و دارو، و بانک مرکزی مشکل تامین ارز و واردات مواد اولیه مورد نیاز را سریعتر رفع و از توقف خط تولید، جلوگیری کنیم.

آقای نادری مدیر کنترل کیفیت کارخانه گفت: بعضی کارخانه‌های شیر خشک در کشور، محصولات را به صورت نیم ساخته وارد می‌کنند، اما کارخانه‌های عمده تولید شیر خشک در کشور که از شیر مایع شیر خشک تولید می‌کنند ۳ کارخانه است که دو کارخانه تحت لیسانس شرکت‌های خارجی هستند و شرکت شیر خشک نوزاد شهرکرد تنها کارخانه کشور ایران است که خط تولید در آن به صورت کامل بومی سازی شده است.

نادری مدیر کنترل کیفیت کارخانه

شیری که در کارخانه شیر خشک نوزاد شهرکرد استفاده می‌شود از بهترین دامداری‌های کشور و با نظارت کارشناسان کارخانه تهیه می‌شود و حتی برخی از این دامداری‌ها متعلق به شرکت صنایع شیر ایران است.

کنترل‌های لازم بر روی مواد اولیه، بینابینی و محصول نهایی انجام می‌شود به گونه‌ای که محصول با کیفیت مناسب و قابل رقابت با تولیدات اروپایی تولید می‌شود. سیستم‌های تضمین کیفیت کارخانه هم کامل، بروز و کارآمد می‌باشد.

مرکز کنترل کیفیت کارخانه

به گفته نادری، در کارخانه شیرخشک نوزاد شهرکرد، ۵۰ نوع محصول در ۴ گروه اصلی تولید می‌شود که گروه اصلی تولیدات، انواع و اقسام شیر خشک نوزاد است. شیر خشک صنعتی، غذای کودک و مکمل‌های ورزشی تولیدان دیگر این کارخانه است.

صادرات شیرخشک نوزاد به ۸ کشور جهان

آقای سیدین معاون امور صنایع سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: کارخانه شیرخشک نوزاد شهرکرد در دو سال متوالی ظرفیت تولید خود را افزایش داده است و امیدواریم امسال هم رکورد پارسال خود را بشکند.

 سیدین معاون امور صنایع سازمان صمت چهارمحال و بختیاری

تولیدات این کارخانه به دلیل کیفیت خوب محصولات و بازاریابی مناسبی که ایجاد شده است به بازارهای بین المللی دست یافته و راهی کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، لبنان، سوریه، یمن و حتی ونزوئلا در آمریکای جنوبی شده است.

سیدین می‌گوید: کارخانه شیر خشک نوزاد شهرکرد یکی از ۳ واحد تولیدی کشور است که توانسته است از شیر مایع شیر خشک تولید کند.

شیرخشک نوزاد شاخص در اجرای استاندارد

زهرا پیراوی ونک سرپرست دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی بهداشتی و آرایشی و حلال سازمان ملی استاندارد، چندی پیش در بازدید از شرکت شیرخشک نوزاد شهرکرد گفت: دستیابی عنوان واحد نمونه استاندارد استانی طی ۳سال پیاپی موید رعایت و اجرای موازین در این مجموعه است.

مرکز کنترل کیفیت

آقای شمس مدیر تولید کارخانه گفت: تمامی سیستم‌های فرمولاسیون و مواد اولیه کارخانه شیر خشک نوزاد شهرکرد به صورت اتوماسیون و در اتاق کنترل به صورت اتوماتیک کامل و بدون دخالت دست انجام می‌شود.

شمس مدیر تولید کارخانه

سیدین معاون امور صنایع سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: کارخانه شیر خشک نوزاد شهرکرد، همچنین یک صنعت سبز است چراکه با مدیریت پساب، حداقل آلودگی را برای محیط زیست دارد و توانسته است پساب کارخانه را تصفیه و حتی در فضای سبز مورد استفاده قرار دهد.

تا پایان امسال بیش از ۱۰ هزار تن انواع محصول در کارخانه شیر خشک نوزاد شهرکرد تولید می‌شود که پیش بینی شده است نیمی از آن به خارج از کشور صادر شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر 52704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =