جایگاه مهم ایران در تولید 20 محصول کشاورزی در جهان بر اساس گزارش فائو

سازمان کشاورزی و غذای ملل متحد اعلام کرد ایران در تولید 20 محصول کشاورزی مهم جایگاه سوم تا نوزدهم دنیا را دراختیار دارد.

سازمان کشاورزی و غذای ملل متحد در آخرین گزارش خود اعلام کرد: ایران در تولید 20 محصول مهم کشاورزی در جهان جایگاه سوم تا نوزدهم را تصاحب کرده است. آخرین آمار سازمان کشاورزی و غذای ملل متحد که مبتنی بر آمارهای سال 2020 است نشان می‌دهد ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کشاورزی در جهان بوده و جایگاه مناسبی در تولید محصولات کشاورزی مهم دارد.

* جایگاه سوم ایران در تولید چهار محصول

ایران سومین تولیدکننده بزرگ جهان در محصولاتی مانند خرما، عسل، پسته و گردو است. تولید سالانه خرما در ایران 1.28 میلیون تن در سال است و جایگاه‌های اول و دوم را به ترتیب مصر و عربستان دارند.ایران سالانه 80 هزار تن عسل تولید می‌کند که پس از چین و ترکیه در جایگاه سوم قرار گرفته است،‌چین بزرگترین تولیدکننده عسل در جهان با 458 هزار تن در سال است.

فائو اعلام کرده که تولید پسته ایران در سال 2020 به میزان 190 هزار تن بوده که باعث شده جایگاه ایران در جهان پس از آمریکا و ترکیه سوم باشد. ایران پیش از این جایگاه‌های اول و نخست تولید پسته را از آن خود می‌کرد، اما به دلیل خشکسالی‌ها در سال 2020 تولید پسته ایران به شدت افت کرد. تولید پسته آمریکا در سال جاری 470 هزار تن بود. ایران همچنین در تولید گردو هم با تولید 356 هزار تن در سال جایگاه سوم را دارد. در تولید این محصول چین با 1.1 میلیون تن جایگاه نخست و آمریکا در جایگاه دوم قرار گرفته است.

* ایران چهارمین تولیدکننده بادام و هندوانه در دنیا است

ایران همچنین در تولید بادام و هندوانه جایگاه چهارم تولید دنیا را از آن خود کرده است. تولید بادام در ایران 164 هزار تن گزارش شده اما آمریکا با تولید 2.37 میلیون تن جایگاه نخست را دارد و پس از آن کشورهای اسپانیا و استرالیا در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش فائو، ایران با تولید سالانه 2.7 میلیون تن هندوانه جایگاه چهارم دنیا را تصاحب کرده، چین در جایگاه نخست با تولید 60 میلیون تن و پ ساز آن ترکیه و هند در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.ایران در تولید کیوی جایگاه پنجم دنیا را دارد و سالانه 289 هزار تن از این محصول تولید می‌کند. چین، نیوزیلند، ایتالیا رتبه‌های اول تا سوم را دارند. چین به تنهایی 2.23 میلیون تن کیوی تولید می‌کند.

براساس گزارش فائو، ایران در تولید بادمجان جایگاه ششم را با 595 هزار تن دراختیار دارد. در تولید این محصول چین با 3.6 میلیون تن جایگاه نخست و پس از آن هند و مصر در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. ایران جایگاه هفتم تولید پیاز و گوجه‌فرنگی دنیا را دارد که بیش از 2 میلیون تن پیاز تولید می‌کند. هند بزرگترین تولیدکننده پیاز در جهان است و سالانه 26.7 میلیون تن تولید دارد. کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. تولید محصول گوجه‌فرنگی ایران هم به 5.7 میلیون تن در سال می‌رسد. چین با تولید 64.7 میلیون تن بزرگترین تولیدکننده و پس از آن هند و ترکیه در جایگاه‌های دوم و سوم واقع شده‌اند.

براساس گزارش فائو، ایران در تولید اسفناج جایگاه هشتم دنیا را دارد و 98 هزار تن در سال تولید می‌کند. بزرگترین تولیدکننده این محصول چین با تولید 28 میلیون تن است و پس از آن آمریکا و کنیا در جایگاه دوم و سوم این محصول قرار گرفته‌اند. 

فائو همچنین اعلام کرده است تولید پرتقال ایران با 2.2 میلیون تن در سال نهمین جایگاه را در دنیا دارد و برزیل با تولید 16.7 میلیون تن بزرگترین تولیدکننده این محصول است و پس از آن هند و چین قرار گرفته‌اند.

منبع:فارس

کد خبر 52734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =