توقف ‌جوجه‌کُشی با اجرای دقیق بسته حمایتی دولت/ مازاد تولید مرغداران‌ خریداری می‌شود

ماجرای جوجه‌کُشی چند روز است با انتشار ویدئویی در این‌ باره مجددا مطرح شده و البته احساسات عموم را جریحه‌دار کرده است. در این‌ باره دولت می‌گوید برنامه دارد مازاد تولید مرغداران را خریداری کند.

 چند روز پیش فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن نشان می‌داد، یک دستگاه کامیون در حال تخلیه جوجه‌های یک‌روزه زنده در گودالی بزرگ است و سپس روی آن را ‌با خاک می پوشاندند، درواقع جوجه‌کُشی می‌کند.

این کلیپ به اندازه‌ای دردناک است که عواطف اغلب افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به هر حال زنده به گور کردن جوجه‌های یک‌روزه ‌روح هر انسانی را جریحه‌دار می‌کند.

*ورود مراجع قضایی به پرونده جوجه‌کُشی

‌پس از انتشار این فیلم ‌دادگستری اردبیل (استانی که در آن این جوجه‌کُشی حادث شده بود)  اعلام کرد «تلف کردن و زنده به گور شدن جوجه ها موجب تشویش اذهان عمومی شده و یک اقدام غیر انسانی است که در تلاشیم با عاملان این اقدام، برخورد جدی صورت گیرد».

به گفته جلال آفاقی، معاون اجتماعی و پیشگیری وقوع جرم دادگستری اردبیل «این اقدام مورد پیگیری قضایی قرار گرفته است تا هرچه سریع‌تر با عاملان این اقدام برخورد شود.»‌

*واکنش سخنگوی دولت به معدوم سازی جوجه ها /تولیدکنندگان بهانه ای برای کار خلاف شرع ندارند

واکنش سخنگو دولت هم در این زمینه جالب بود، علی بهادری جهرمی در صفحه شخصی خود با اشاره به انتشار فیلم امحای جوجه‌های یک روزه، ‌نوشت: دولت مرغ مازاد تولیدی را می‌خرد؛ به منظور تامین سرمایه در گردش مرغ‌داران و دام‌داران ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مناسب‌ تصویب شده است؛ عوارض صادرات مرغ و تخم‌مرغ صفر و ممنوعیت صادرات برداشته شد، با این اوصاف حتی بهانه‌ای هم برای کار خلاف شرع و ضدحقوق حیوانات جوجه‌کُشی نیست.

*عذرخواهی وزیر جهاد کشاورزی بابت معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه

پس از این اتفاق، ‌وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط زنده خبری ساعت ۲۱ شبکه خبر، ‌ ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل معدوم سازی جوجه یک روزه توسط یکی از تولیدکنندگان، گفت:  «معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی در استان‌ها و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها ۲۴ ساعته آمادگی دارند تا به هرگونه مسئله، سوال و مشکل تولیدکنندگان این حوزه پاسخ دهند».

به گفته وزیر جهاد کشاورزی‌ هرگونه تولید مازاد اعم از شیر، مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه  را به طور کامل در اختیار می‌گیریم و هیچ مشکلی از ‌ این بابت وجود ندارد.

* برخی دلایل معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه/ چرا جوجه کشی رخ داد؟ ‌ 

اما با این حال برخی دست‌اندرکاران مرغداری، حذف جوجه‌ها را یک رویه خواندند که در دنیا معمول است، جوجه‌های نر که در آینده به خروس تبدیل می‌شوند و نگهداری آنها اقتصادی نیست ممکن است با چنین سرنوشت شومی مواجه شوند (که قطعا مورد قبول نیست) و یا گله‌هایی که بیمار هستند، بر اساس مجوز سازمان دامپزشکی‌ باید معدوم می‌شوند تا موجب سرایت بیماری به دیگر گله‌ها نشود.

تولید کنندگان می‌گویند، تقاضا برای خرید جوجه از سوی مرغداران کم شده است و هر قطعه جوجه ای که ۱۵ هزار تومان تعیین شده بود به یک‌هزار تا دو هزار تومان می فروشند، یعنی به گفته خودشان نهاده را باید ۵ برابر قیمت خریداری کنند و به یک پانزدهم قیمت جوجه را بفروشند.

و چرا تقاضای مرغداران برای جوجه کم شده است؟ پاسخ این است که پس از اصلاح یارانه‌ها، نرخ هر کیلو مرغ را ستاد تنظیم بازار ۵۹۵۰۰ تومان تعیین کرد، ‌ اما قیمت بازار هیچوقت به این قیمت نرسید و اکنون مرغ کیلویی ۳۷ هزار تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رود که از نظر مرغداران برای آنها به صرفه نیست و رشد ۵ برابری نهاده، هزینه تولید را برای آنها بیشتر کرده است، آنها معتقدند یک بنگاه اقتصادی هستند و باید توجیه مالی داشته باشند،   جوجه‌ریزی را کم می کنند تا کمتر ضرر کنند.

* تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه: در فشار اقتصادی هستیم اما با جوجه‌کشی مخالفیم

 محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: با توجه به اینکه قیمت نهاده‌ پس از اصلاح یارانه‌ها پنج برابر شده است، قیمت جوجه یک‌روزه هم ضرورت دارد حدود ۱۵ هزار تومان باشد، اما در حال حاضر قیمت جوجه یک‌روزه حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است.

به گفته وی در چند هفته گذشته به دلیل وقفه‌ای که در پرورش مرغ ایجاد شده بود، مرغداری‌ها جوجه یک‌روزه کمتر خریداری می‌کردند.  

صدیق‌پور مهمترین مشکل تولیدکنندگان جوجه را مقرون به صرفه نبودن تولیدشان دانست که موجب می‌شود دست به جوجه کشی بزنند.

وی گفت: این تنها عامل نمی‌تواند باشد برخی از جوجه ها اصلا ‌قابلیت پرورش دادن ندارند، بسیاری از آنها بیماری دارند و خود سازمان دامپزشکی اجازه تولید نمی‌دهد اما با این مدل معدوم سازی کاملا مخالفیم و امیدواریم که در آینده تکرار نشود.

بنابراین گزارش تاکنون دامپزشکی استان اردبیل یا کشور بیانیه‌ای درباره اینکه مجوزی برای این تولید کننده جوجه‌کَش صادر کرده باشند، نداده‌اند و این فرضیه تقویت می‌شود که مشکلات تولید، یا ملاحظه به صرفه بودن یا نبودن تولید جوجه ها عامل معدوم‌سازی باشد.

اما در این راستا دولت برنامه‌هایی را برای حمایت از تولید در نظر گرفته و خود تولید کنندگان هم به این بسته‌ها امیدوارند که بتواند مشکل آنها را برطرف کند. ‌

* برنامه دولت برای حمایت از تولید/اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی تا صادرات

در این‌باره، حسین دماوندی‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره جزئیات تازه‌ای از سیاست‌های حمایتی دولت از تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ در کشور ‌می‌گوید: این بسته‌های حمایتی از اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت گرفته تا خرید قراردادی و نیز تحویل نهاده‌های مدت دار را شامل می شود.

دماوندی‌نژاد گفت: دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تصویب کرده که در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت از سوی بانک کشاورزی با کارمزد ۱۰، ‌ ۱۲ و ۱۵ درصد بر اساس وسعت مزرعه به تولید کننده پرداخت می‌شود که با اخذ وثایق راحت از جمله چک، سفته و تضامین زنجیره‌ای، تولیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به بانک کشاورزی اینگونه تسهیلات را دریافت کنند.

* مازاد تولید مرغداران و دامداران خریداری می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: همچنین مازاد مرغ و تخم‌مرغ تولیدکنندگان خریداری خواهد شد به طوری که کمیته بدین منظور تشکیل شده و هفتگی قیمت خرید از تولیدکننده تعیین می شود، شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم مسئول خرید از مازاد تولید آنها شده است.

* تحویل نهاده در قالب خرید قراردادی

به گفته وی همچنین خرید قراردادی انجام می‌شود که  در این مدل نهاده‌های مدت‌دار به مرغداران داده می‌شود و محصول آنها نیز به قیمت تضمینی خریداری خواهد شد.

* اجازه صادرات برای تعادل بخشی در بازار مرغ

دماوندی نژاد گفت: دولت صادرات مرغ و تخم‌مرغ را آزاد کرد و تعرفه صادرات اکنون صفر است و پس از تامین نیاز داخل مازاد تولید را می‌توانند صادر کنند.

* مرغداران‌ به بسته حمایتی دولت خوش‌بین هستند

بررسی اظهارات مردم و مسئولان در موضوع معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه، یک کلید واژه داشت که جوجه‌کُشی، اقدامی غیر اخلاقی، غیر شرعی و غیر حرفه‌ای است که علاوه بر جریحه‌دار کردن روح و روان مردم به اقتصاد کشور هم ضربه می زند.

برخی پیشنهاداتی داشتند این  جوجه ها بین مردم توزیع شود و یا در روستاها به اقشار ضعیف و کم درآمد بدهند اما کارشناسان نگاه خوش بینانه ای ندارند زیرا معتقدند تعداد خیلی زیادی از آنها تلف خواهند شد.

در این میان برخی می گویند، بسته های حمایتی دولت اگر به موقع بود می‌توانست مشکلات مرغداران را زودتر حل کند، وزارت جهاد کشاورزی باید طرح جایگزین داشت و این شرایط را پیش بینی می‌کرد که اگر بازار کشش قیمت‌های مصوب را  نداشت و بازار مرغ دچار رکود شود باید چه کرد؟

مرغداران به بسته دولت خوش بین هستند اگر این حمایت ها امروز  اعمال شود نتیجه آن حداقل ۴۵ روز دیگر نمایان می‌شود.

منبع:فارس

کد خبر 52753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =