خرید و فروش گندم در برخی از کشورها ممنوع شد

به دلیل کاهش ذخایر گندم برخی از کشورهای منطقه از جمله لبنان و کشورهای شمال آفریقا فروش گندم به غیر از دولت را ممنوع اعلام کردند.

کشورهای تولیدکننده گندم در پی کاهش تولید گندم در جهان و واردات آن در پی جنگ روسیه و اوکراین تصمیم گرفتند هرگونه خرید وفروش گندم را به اشخاص حقیقی ممنوع اعلام کنند.

در همین زمینه هیات وزیران در کشور مصر اعلام کرده است کشاورزان حق فروش گندم را به هیچ فرد حقیقی و حقوقی به غیر از دولت ندارند و این ممنوعیت تا پایان ماه اوت ادامه دارد.

این تصمیم به این دلیل گرفته شده است که دولت قصد دارد کل محصول را از کشاورزان محلی بخرد در حالی که امسال ۶ میلیون تن گندم محلی را هدف قرار داده است، پس از جنگ در اوکراین که اکثر محموله‌ها از بنادر دریای سیاه که به آن وابسته است متوقف شد.

هیأت وزیران در بیانیه‌ای اعلام کرد که با عملیات نظامی و اطلاعاتی شهروندانی که گندم را در منازل خود نگهداری می‌کنند و از عرضه آن در چارچوب سیستم رسمی عرضه گندم خودداری می‌کنند، برخورد قاطع خواهد کرد.

نهادهای تحقیقاتی اعلام کرده اند پنج کشور به نام‌های مصر، اردن، لبنان، مراکش و تونس از جمله کشورهایی خواهند بود که بیشترین آسیب را از پیامدهای اقتصادی جنگ خواهند دید، زیرا واردات خالص غذا و انرژی آنها بین ۴ درصد و ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی آنها و بخش بزرگی از غلات مورد نیاز خود را از روسیه و اوکراین وارد می‌کند.

مصر بزرگترین واردکننده گندم در جهان است و حدود ۸۵ درصد از واردات گندم خود را از روسیه و اوکراین وارد می‌کند.

منبع:مهر

کد خبر 52770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =