سند دانش‌بنیان امنیت غذایی پایدار در کشور تدوین شد

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران از تدوین سند دانش‌بنیان امنیت غذایی پایدار خبر داد و گفت: این سند هفته آینده توسط وزیر جهاد کشاورزی برای تصویب در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به این شورا ارائه خواهد شد.

سید مجتبی خیام‌نکویی  ۱۹ خردادماه با حضور در شهرستان فارسان با بیان اینکه امروز بحث امنیت غذایی پایدار یکی از دغدغه‌هایی است که بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند، اظهار کرد: برای اینکه بتوان به امنیت غذایی پایدار با برنامه مناسب دست پیدا کنیم، در طول حداقل یک سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای با همکاری تمام کارشناسان و همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تدوین سند دانش‌بنیان امنیت غذایی پایدار خبر داد و افزود: این سند هفته آینده توسط وزیر جهاد کشاورزی برای تصویب در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به این شورا ارائه خواهد شد.

وی گفت: در این سند که یکی از جامع‌ترین سندها شاید در طول چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باشد، همه مولفه‌هایی که برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار و دانش بینیان کردن بخش کشاورزی است دیده شده که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این سند حتی با محدود کردن سطح زیر کشت نسبت به وضعیت موجود، شاهد افزایش تولید در واحد سطح باشیم، یعنی روح حاکم بر این سند دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی از طریق افزایش بهره‌وری در واحد سطح است.

خیام‌نکویی بیان کرد: به نظر می‌رسد با اجرای این سند علاوه بر وزرارت جهاد کشاورزی از تمام ظرفیت‌های وزارتخانه‌های مرتبط در حوزه تولید غذا و حفظ و سلامت غذا استفاده خواهد شد و انشالله شاهد یک مسیر رو به جلو برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار در کشور خواهیم بود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران همچنین در بازدید از دستاوردهای مرکز تحقیقات چهارمحال و بختیاری که قرار است امروز رونمایی شوند، تصریح کرد: امروز دستاوردهای بسیار خوبی در بخش تحقیقات و آموزش ترویج کشاورزی داریم، علاوه بر اینکه چهارمحال و بختیاری از این دستاورد بهره‌مند می‌شود استان‌های هم‌تراز با اقلیم مشابه این استان می‌توانند از این دستاوردها بهره‌مند شوند.

وی گفت: یکی از دستاوردهای مهم افتتاح ایستگاه تحقیقات بادام است که منجر به معرفی ارقام متحمل به خشکی و مقاوم به سرمازدگی و سایر تنش‌های زیستی و غیر زیستی می‌شود و می‌تواند بر افزایش کمی و کیفی بادام اثر قابل ملاحظه‌ای بگذارد.

خیام‌نکویی دست‌یابی به دانش فنی کشت بافت نوعی از ارقام گل محمدی دیم را از دیگر دستاوردها برشمرد و بیان کرد: این موضوع که عملکرد بیش از دو تا سه برابر گل محمدی در واحد سطح را به دنبال دارد تحول بزرگی است که با معرفی این رقم و انتقال به بخش خصوصی، شاهد افزایش سطح زیرکشت گل محمدی دیم در چهارمحال و بختیاری خواهیم بود.

معاون وزیر با بیان اینکه دست‌یابی به دانش فنی مبارزه با بیماری شانکر باکتریایی یکی دیگر از دستاوردهایی است که امروز از چهارمحال و بختیاری به کشور معرفی خواهد شد، بیان کرد: متاسفانه این بیماری خسارت قابل ملاحظه‌ای به میوه‌های هسته‌دار وارد می‌کند و با دست‌یابی به فرمولاسیون مناسب و دانش فنی امکان درمان و جلوگیری از خسارت به این میوه‌ها در استان حاصل می‌شود که این امر قابل تعمیم به سایر استان‌ها است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران معرفی بزهای پربازده که آمیخته‌ای از آن‌ها با گونه‌های دیگر هستند را از دیگر دستاوردها برشمرد و خاطرنشان کرد: این دستاورد که قابلیت افزایش شیر و چند قلوزایی در مجموعه‌های استان را خواهد داشت، در اقلیم‌های مشابه می‌توان آن‌ها را معرفی کرد.

به گفته وی، کنترل کرم خراط از دیگر دستاوردهاست که می‌تواند منشا تحول در چهارمحال و بختیاری باشد.

منبع:ایسنا

کد خبر 52813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =