روسیه روبل را جایگزین دلار برای دریافت عوارض صادراتی غلات می کند

مواد غذایی> اقتصاد غذا - یاشار غریبی: احتمالا تغییراتی در نحوه دریافت عوارض صادراتی بر گندم، جو، ذرت، روغن خام آفتابگردان، کنجاله و دانه آفتابگردان در روسیه اعمال شود که بر این اساس، این عوارض به جای دلار، بر مبنای روبل محاسبه و دریافت شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپرس»، وزارت کشاورزی روسیه نیز عوارض صادراتی غلات برای تاریخ ٢٩ ماه ژوئن الی ٧ ماه جولای را اعلام کرد.
بر این اساس، عوارض صادراتی گندم و ذرت کماکان با افزایش  به ترتیب به ١٤٦.١ و ٨٨.٧  دلار  رسید. اما جو بعد از چندین هفته افزایش، با ١١٧ دلار در تن، ثابت ماند.
عوارض روغن خام آفتابگردان هم با افزایش (٣٥.١ دلار ) برای ماه جولای، ٥٦٠.١ دلار اعلام شد. در عین حال، کنجاله آفتابگردان برای ماه جولای با کاهش ( ١٥.٦ دلاری ) ٨٩.٤ دلار اعلام شد. 


نگاهی کلی هم به وضعیت بازار گندم در دنیا
در رومانی برداشت گندم در نواحی جنوبی آغاز شده که به نظر میزان عملکرد محصول، مناسب نیست.
در امریکا وضعیت گندم زمستانه حدود ٣٠٪؜ محصول مناسب توصیف شده که کاهش ١٪؜ نسبت به هفته قبل دارد. روند کاشت گندم بهاره هم ٩٨٪؜ تکمیل شده که در مقایسه با متوسط ٥ ساله، حدود ٢٪؜ عقب تر از برنامه می باشد.
در بلغارستان برآورد برداشت گندم به عنوان یکی از تولید کنندگان بزرگ اروپا برای سال زراعی ٢٠٢٢/٢٠٢٣ حدود ٦.٥-٦.٧ میلیون تن برآورد می شود که نسبت به سال قبل با ٧.١ میلیون تن، کاهش دارد.
در مراکش هم شاهد ٦٧٪؜ کاهش عملکرد محصول گندم با ٠.٨٧ تن در هکتار خواهیم بود که نسبت به متوسط ٥ساله عملکرد محصول گندم با ١.٩٦ تن در هکتار، به طور قابل توجه، افت دارد. 
در فرانسه هم به دنبال ادامه شرایط جوی گرم، برداشت گندم زودتر از پیش آغاز خواهد شد. 
در بازار مناقصات  سعودی با ٤٨٠ هزار تن جهت دوره حمل نوامبر تا ژانویه ٢٠٢٣ در بازار بود. جمعه هفته جاری هم پاکستان برای ٥٠٠ هزار تن جهت دوره حمل آگوست تا سپتامبر در بازار خواهد بود. ضمن اینکه هیاتی از بنگلادش هم به دنبال افزایش ١٥٪؜ قیمت گندم در بازار داخل در پی اعمال محدودیت های صادراتی از هند، در روسیه به دنبال خرید دولتی گندم هستند تا بخشی از نیاز ٧میلیون تنی خود را جبران کنند. 
🤔 به نظر می رسد، علیرغم اینکه تا حدودی ظرف هفته گذشته شاهد اصلاح قیمت های بازار آتی گندم (خصوصا در امریکا)که بخش قابل توجهی از آن متاثر از افزایش نرخ بهره بانک ها و تا حدودی تقویت دلار و همینطور کاهش نسبی قیمت نفت در کنار رایزنی های سیاسی مبنی به ایجاد راهکارهایی جهت ایجاد کانال امن دریابی انتقال محصولات کشاورزی از اوکراین بودیم، کماکان تصور بازگشت قیمت گندم علیرغم اینکه به نظر وضعیت میزان برداشت گندم روسیه برای سال زراعی جدید، احتمالا مناسب باشد، (با توجه به تقویت ارزش روبل احتمالا کشاورزان در فروش گندم، مقاومت بیشتری نشان دهند) حداقل تا اوایل زمان برداشت، در حدود کانال ١٠دلار در بوشل، مقاومت کند. 


در زیر، روند قیمت سه بازار آتی گندم را در امریکا بررسی می شود. 

روسیه روبل را جایگزین دلار برای دریافت عوارض صادراتی غلات می کند

کد خبر 52968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =