رئیس جمهور برزیل تحریم‌های غرب علیه روسیه را شکست خورده‌ خواند

رئیس جمهور برزیل پنجشنبه شب گفت که تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده توسط غرب علیه روسیه شکست خورده‌ اند.

به گزارش ایرنا از رویترز، اظهارات ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل که چند روز قبل از آغاز جنگ در اوکراین در ماه فوریه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرده بود، مغایر با سیاست‌های آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی است که قبلا از ارتباط برزیل با روسیه انتقاد کرده بودند. 

بولسونارو در سخنانی در جمع حامیانش گفت: تحریم‌های اقتصادی که آمریکا و اروپا علیه روسیه تحمیل کرده‌اند، کارساز نبودند. 

وی افزود، موضع او در قبال پوتین و جنگ در اوکراین "حفظ تعادل است. "

رئیس جمهور برزیل گفت که این موضع، دریافت کود از روسیه را ممکن کرده که بسیار برای صنعت کشاورزی برزیل حیاتی است. 

 وی اظهار کرد، روسیه موضع مشترکی با برزیل در خصوص نگرانی‌ها پیرامون "حاکمیت" آمازون دارد. 

رئیس جمهور برزیل انتقاد سایر کشورها از مدیریت جنگل‌های آمازون توسط این کشور را نقض حاکمیت برزیل توصیف کرده است. 

رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه گفت اگرچه تحریم‌های غرب مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اما اصلاً نتیجه‌ای که عاملان جنگ اقتصادی علیه مسکو روی آن حساب می‌کردند، نداشته است. 

بولسونارو و پوتین در ماه ژوئن، در یک تماس تلفنی درباره امنیت غذایی جهانی تبادل نظر و بر تقویت همکاری راهبردی میان دو کشور تاکید کردند. 

کرملین هفتم تیرماه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با ژائیر بولسونارو همتای برزیلی خود در مورد امنیت غذا در جهان به صورت تلفنی گفت‌ وگو کرد. 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، کاخ کرملین در بیانیه‌ای تصریح کرد: دو طرف در مورد مشکلات امنیت غذایی جهانی به صورت مفصل گفت وگو کردند و رئیس جمهور روسیه ارزیابی خود را از وضعیت دشوار کنونی در بازار جهانی محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی ارائه کرد. 

بر اساس بیانیه کرملین، در گفت وگوی تلفنی روسای جمهور روسیه و برزیل تاکید شد که احیای تجارت آزاد مواد غذایی و کودهای شیمیایی که به دلیل تحریم‌های غرب ویران شده است، اهمیت دارد. 

اوکراین و روسیه دو تولیدکننده مهم اقلام کشاورزی در جهان هستند. روسیه پس از اتحادیه اروپا بزرگترین صادرکننده گندم جهان است و اوکراین نیز بزرگترین صادرکننده دانه آفتابگردان در جهان به شمار می‌رود. 

براساس داده‌های سازمان ملل، اریتره، ارمنستان، مغولستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، سومالی، بلاروس، ترکیه، ماداگاسکار، لبنا، مصر و پاکستان برای بیش از ۷۰ درصد از واردات گندم‌شان در سال ۲۰۲۱ به روسیه متکی بودند. 

همچنین مغولستان، قزاقستان، مولداوی، صربستان، هندوراس و غنا ۵۰ درصد از مایحتاج کود خود یا بیش از این رقم را در سال ۲۰۲۱ از روسیه وارد کردند. 

کد خبر 53018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =