مذاکرات پوتین و اردوغان درباره صادرات غلات در تهران/ هشدار پوتین درباره عواقب محدودیت خرید نفت روسیه

رئیس جمهوری روسیه در دیدار با رهبر ایران با تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه مسکو به خود کشورهای غربی آسیب زده و منجر به افزایش قیمت نفت و بحران غذایی شده، اتفاقات اوکراین را یک تراژدی بزرگ نامید و گفت: رفتار غرب برای روسیه چاره‌ای جز واکنش باقی نگذاشت.

آیت الله "سید علی خامنه‌ای"، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران روز سه شنبه در دیدار با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در تهران، با تأکید بر اینکه غربی‌ها با روسیه قوی و مستقل به‌کلی مخالف هستند، ناتو را موجودی خطرناک خواندند و افزودند: اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند.

رئیس جمهوری روسیه نیز در دیدار با رهبر ایران، با اشاره به گسترش ناتو به سمت شرق، تاکید کرد: برخی از کشورهای اروپایی با ادغام اورآسیایی اوکراین مخالف بودند، ولی تحت فشار ایالات متحده مواضع خود را تغییر دادند که این مسئله نشان دهنده عدم حاکمیت و استقلال آنها است. ولادیمیر پوتین حوادث رخ داده در اوکراین را یک تراژدی بزرگ نامید، ولی تاکید کرد: رفتار غرب برای ما (روسیه) چاره‌ای جز واکنش به تهدیدات در حال افزایش باقی نگذاشت.

وی همچنین یادآور شد که تحریم‌ها علیه روسیه به خود غرب آسیب می‌زند که از جمله منجر به افزایش قیمت نفت و بحران غذایی در جهان شده است.

یوری اوشاکوف، مشاور سیاسی پوتین، مذاکرات رئیس جمهوری روسیه با رهبر معظم ایران را بسیار مهم ارزیابی کرده و یادآور شد که این پنجمین دیدار رئیس جمهور و مقام معظم رهبری بود و گفتگوهای محرمانه بین آنها در خصوص مسائل مهم در روابط دوجانبه و دستور کار بین‌المللی صورت گرفت.

اوشاکوف یادآور شد که مواضع مقامات تهران و مسکو در خصوص بسیاری از مسائل جهانی بسیار نزدیک یا یکسان است. این مقام کرملین افزود که ولادیمیر پوتین نه در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و نه در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران درباره ارسال پهپادها به روسیه صحبتی نکرده است.

پوتین: مقامات کی‌یف تمایلی به اجرای توافقات استانبول ندارند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پایان سفر یک روزه خود به تهران در جمع خبرنگاران بار دیگر اعلام کرد که مقامات اوکراین تمایلی به اجرای توافقات به دست آمده در جریان مذاکرات استانبول ندارند.

پوتین یادآور شد که در جریان مذاکرات استانبول توافقاتی حاصل شد. ولی پس از خروج نیروهای روسی از مناطق مرکزی اوکراین که به نشانه حسن نیت و به منظور ایجاد شرایط مناسب برای اجرای توافقات انجام شد، طرف اوکراینی از اجرای آنها خودداری کرد.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: اکنون نیز نتیجه نهایی البته نه به طرف‌های میانجی‌ها، بلکه به تمایل طرف‌های مناقشه برای تحقق توافق‌های حاصل شده بستگی دارد که در حال حاضر شاهدیم که مقامات کی‌یف چنین تمایلی ندارند.

مذاکرات پوتین و اردوغان درباره صادرات غلات از روسیه و اوکراین در تهران

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان مذاکرات دوجانبه با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود در پایتخت جمهوری اسلامی در خصوص امکان عرضه غلات از روسیه و اوکراین به بازارهای جهانی گفتگو کرد.  

رئیس جمهوری روسیه در این باره  به خبرنگاران گفت: «بحث امنیت غذایی و همکاری برای تسهیل عرضه غلات روسیه و اوکراین به بازارهای جهانی از جمله موضوعات مورد بررسی در دیدار با رئیس جمهوری ترکیه بود.»

پوتین با اشاره به اینکه که هر دو طرف روسی و ترکیه‌ای از نتیجه نشست اخیر در استانبول درباره این موضوع رضایت داشتند، افزود: در دیدار دوجانبه با رئیس جمهوری ترکیه اعلام شد که همکاری روسیه و ترکیه در زمینه‌های مختلف به صورت پویا در حال توسعه است.

پوتین همچنین از همتای ترک خود به خاطر تلاش‌های میانجی‌گرانه برای فراهم کردن بستر مناسبی برای مذاکرات پیرامون صادرات غلات از طریق دریای سیاه تشکر کرد.

اردوغان مواضع روسیه درباره غلات را مثبت و سازنده ارزیابی کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نقش روسیه در خصوص صادرات غلات از اوکراین را  میانجی‌گرانه و سازنده ارزیابی کرد. این موضوع در مذاکرات دوجانبه وی با ولادیمیر پوتین، در تهران مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

اردوغان گفت: «در جریان مذاکرات اخیر استانبول [درباره غلات]، مواضع طرف روسی بسیار مثبت و سازنده بود. و مسلماً نتیجه‌ای که در نتیجه این مذاکرات به دست می‌آوریم، بدون شک در سراسر جهان مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

وی نسبت به موفقیت مذاکرات مربوط به صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه ابراز امیدواری کرد و مذاکرات انجام شده در این راستا در تهران را نیز سازنده خواند.

پوتین شرط کمک روسیه در صادرات غلات از اوکراین را نام برد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه در نشست خبری در تهران آمادگی کشورش برای تسهیل صادرات غلات اوکراینی، به شرط رفع محدودیت‌های صادراتی محصولات کشاورزی از روسیه را اعلام کرد.

پوتین با اشاره به اینکه جامعه جهانی با چنین مصالحه‌ای مخالفتی ندارد، گفت: «ما در ابتدا با سازمان‌های بین المللی بر سر این موضوع به توافق رسیدیم. آنها زحمت کشیدند و شرایط لازم برای این کار را فراهم کردند. هیچ کس، از جمله شرکای آمریکایی ما، تاکنون مخالفتی در این زمینه نکرده است. باید ببینیم که در آینده نزدیک چه اتفاقی خواهد افتاد.»

هشدار پوتین درباره عواقب محدودیت خرید نفت از روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که تلاش های کشورهای غربی برای کاهش وابستگی به نفت روسیه از طریق ایجاد محدودیت‌های مختلف، تنها منجر به افزایش شدید قیمت آن خواهد شد.

وی شب گذشته، پس از پایان نشست سران درباره سوریه در تهران در جمع خبرنگاران گفت: «اکنون ما انواع نظریات نادرستی در خصوص محدود کردن حجم نفت صادراتی روسیه و محدود کردن قیمت نفت کشور ما را می شنویم. این همان چیزی است که در خصوص گاز روسیه اتفاق افتاده است. نتیجه یکسان خواهد بود - افزایش قیمت انرژی.»

پوتین گفت: گازپروم همیشه به تعهدات خود برای تامین حامل‌های انرژی عمل کرده و به این کار ادامه خواهد داد و  اشتباهات شرکای خارجی در زمینه انرژی در اروپا، به شرکت گازپروم و روسیه هیچ ارتباطی ندارد. رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که غرب شرکت گازپروم را مقصر بحران انرژی می داند، اگرچه خود آنها مسیرهای انرژی را بسته و تحریم‌های مخربی را اعمال کرده است و این شرکت آماده است به اندازه نیاز خود گاز پمپاژ کند.

پوتین: اوکراین به دلایل سیاسی یکی از مسیرهای انرژی را بست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که اوکراین یکی از مسیرهای مهم انرژی به اروپا را تنها به دلایل سیاسی بسته است.

پوتین در کنفرانس مطبوعاتی شب گذشته خود در پایان سفر کاری خود به ایران، در پاسخ به این سئوال خبرنگاران که آیا این نظریه درست است که روسیه مقصر بحران انرژی کنونی است یا خیر، گفت: «واقعیت این است که اوکراین به ناگهان اعلام کرد که یکی از دو مسیر اصلی انتقال انرژی که از خاک این کشور عبور می‌کند را خواهد بست. ظاهراً به دلیل این که ایستگاه پمپاژ گاز تحت کنترل آنها قرار نداشته و در سرزمین متعلق به مردم لوهانسک واقع شده است. ولی مشخص شد که این ایستگاه از چندین ماه قبل تحت کنترل جمهوری مردمی لوهانسک قرار داشته است. آنها اخیراً آنجا تصرف و تعطیل کردند، در حالی که همه چیز به طور عادی در آنجا کار میکرد و هیچکس دخالتی در آن نداشت. طرف اوکراینی آن را گرفته و تنها به دلایل سیاسی آنجا را بستند».

وزیر خارجه فرانسه گفت: ۵۵ روس دیگر در فهرست تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار دارند

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون امور بین‌الملل، دفاع و نیروهای مسلح سنا (مجلس اعلای) این کشور اعلام کرد که تعداد ۵۵  شهروند دیگر روسی در فهرست تحریم های جدید اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

 وی گفت: «روز گذشته در بروکسل، تحریم‌ها علیه روسیه تقویت شد، ممنوعیت واردات طلا از روسیه تعیین  شد. تحریم‌های فردی نیز گسترش یافت و اکنون ۵۵ نفر دیگر به فهرست تحریم‌ها اضافه شدند. »

به گفته کولونا، تصمیماتی نیز اتخاذ شده است که امکان برخورد موثرتر با موضوع دور زدن تحریم‌ها را فراهم کرده است. وزیر امور خارجه فرانسه گفت: شاهد هستیم که برخی کشورها تلاش می‌کنند تحریم ها را دور بزنند و این مسئله باید متوقف شود.

روز دوشنبه، پتر سییارتو، وزیر روابط خارجی و اقتصادی مجارستان اعلام کرده بود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست بروکسل در خصوص بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه به توافق رسیدند که بر اساس آن تجارت طلا تحریم شده و محدودیت‌هایی علیه ۴۸ فرد و ۹ سازمان روسی اعمال خواهد شد.

وزیر دفاع آلمان از محدودیت منابع برای کمک به اوکراین خبر داد

کریستینا لامبرشت، وزیر دفاع آلمان روز سه شنبه اعلام کرد که منابع این کشور برای ادامه کمک نظامی به اوکراین محدود است.  

وزیر دفاع آلمان در جریان بازدید از گروه نظامی مشترک آلمانی-فرانسوی گفت: «ما دیگر نمی توانیم چیز زیادی (تجهیزات و سلاح) به اوکراین بدهیم و در این رابطه محدودیت داریم.»

به گفته وی، آلکسی رزنیکوف، رئیس وزارت دفاع اوکراین، از قبل در خصوص گزینه‌های محدود عرضه سلاح از طرف آلمان مطلع شده است.

در اواخر ماه ژوئن مقامات آلمانی برای نخستین بار فهرستی از تسلیحات ارائه شده به اوکراین و همچنین طرحی برای تحویل بیشتر سلاح به این کشور منتشر کردند.

روسیه از ماه مارس تاکنون ۴۳ هزار تن کمک بشردوستانه به دونباس ارسال کرده است

الکساندر کورنکوف، وزیر حوادث غیرمترقبه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که این وزارتخانه از اوایل ماه مارس (اواسط اسفند ماه)، در مجموع بیش از ۴۳ هزار تن محموله کمک‌های بشردوستانه به منطقه دونباس رسانده است. به گفته وی، ضمن اینکه نیروهای مهندسی وزارت حوادث غیرمترقبه مساحتی به وسعت حدود ۲۴۶ هکتار از سرزمین دونباس را پاکسازی کرده و ۴۶ هزار مورد مواد منفجره را در این منطقه کشف و خنثی کرده‌اند.

کورنکوف افزود: "نیروهای امداد این وزارتخانه نقش فعالی در تامین دارو، مواد بهداشتی و تامین آب مناطق مسکونی دونباس داشته و اقدامات خدماتی آنها در این زمینه ادامه خواهد داشت. "

چند روز قبل وزارت دفاع روسیه از ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مناطق مسکونی آزاد شده در منطقه خرسون خبر داد.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

منبع:تسنیم

کد خبر 53059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =