توافق روسیه و اوکراین قیمت جهانی گندم را ۴۷ دلار کاهش داد

پس از اینکه روسیه و اوکراین به توافق رسیدند که صادرات غلات را از طریق دریای سیاه ادامه دهند، قیمت گندم در بازارهای جهانی ۴۷ دلار کاهش یافت.

 روز گذشته کشور روسیه و اوکراین توافقی امضا کردند که بر اساس آن صادرات غلات از طریق دریای سیاه ادامه یابد، به شرط اینکه این کشتی ها مرتب بازرسی شوند که محموله اسلحه و مهمات نباشد.

یک مقام عالی رتبه سازمان ملل تأیید کرد که نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل کشتی‌های عازم اوکراین را بازرسی خواهند کرد تا مطمئن شوند که هیچ سلاحی در کشتی وجود ندارد.

این مقام مسئول گفت: گروه‌های بازرسی در ترکیه تشکیل می‌شوند، تیم‌های بازرسی در ترکیه متشکل از نمایندگان همه طرف‌ها (روسیه، اوکراین، ترکیه) و سازمان ملل خواهند بود.

روسیه و اکراین پس از دو ماه مذاکره درباره انتقال غلات از بنادر دریای سیاه عصر جمعه( ۲۲ ژوئیه) قراردادی را با میانجیگری ترکیه در  کاخ دولما باغچه شهر استانبول امضا کردند که قرار است امکان صادرات جهانی غلات انبار شده در بنادر دریای سیاه را فراهم کند.

ترکیه در این میان میانجی بود که توانست با حضور سازمان ملل متحد این توافق را به سرانجام برساند.

دو کشور اوکراین و روسیه بش از ۳۰ درصد غلات دنیا را تامین می‌کنند که جنگ اخیر بین این  دو کشور قیمت گندم و سایر کالاهای اساسی را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داد.

بلافاصله پس از امضای توافق صادرات گندم توسط اوکراین و روسیه قیمت ندم در بازارهای جهانی بیش از ۴۷ دلار کاهش یافت که معادل ۵.۸۶ درصد است و هر بوشل از این محصول به قیمت ۷۵۹ دلار معامله شد.

امروز و فردا روز تعطیلی بازارهای جهانی است و باید دید که صبح دوشنبه گندم با چه قیمتی عرضه خواهد شد.

این توافق روی کاهش سایر کالاهای اساسی مانند خوراک دام و دانه های روغنی هم تاثیر گذاشته است.

قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاه می شود ۹.۲۵ دلار کاهش یافت و دانه روغنی سویا هم کاهش ۳.۲ دلاری را تجربه کرد.

منبع:فارس

کد خبر 53069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =