توضیحات گمرک درباره آبگرفتگی محموله برنج وارداتی/ مدیرکل دادگستری به موضوع ورود کرد

روز گذشته در پی بارندگی شدید در زاهدان و جاری شدن سیلاب، ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی مبی بر گلایه واردکنندگان برنج از آبگرفتگی محصول برنج آنها در محوطه گمرک زاهدان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، روز گذشته در پی بارندگی شدید در زاهدان و جاری شدن سیلاب، ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی مبی بر گلایه واردکنندگان برنج از آبگرفتگی محصول برنج آنها که به دلیل نبود انبار در محوطه گمرک زاهدان دپو شده و آسیب دیده، منتشر شد.

محمدعلی خاشی مدیرکل گمرک زاهدان در این رابطه به روابط عمومی مجموعه اعلام کرد: از دی‌ماه سال گذشته بخشنامه‌ای به گمرکات و مناطق آزاد ابلاغ شده که بر این اساس معافیت ارزش افزوده مناطق آزاد لغو شد، پیش از این برنج‌های وارداتی از طریق میرجاوه به منطقه آزاد چابهار منتقل و از طریق این گمرک ترخیص می‌شد که بعد از بخشنامه صاحبان کالا ترجیح دادند برنج‌های وارداتی به زاهدان‌ منتقل و از طریق این گمرک ترخیص شود؛ به این ترتیب به مرور زمان انبارهای مسقف موجود در محوطه گمرک زاهدان به دلیل ورود بیش از ظرفیت، پر شد.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در گمرک زاهدان 14 هزار متر انبار مسقف موجود بوده که 20 هزار تن انواع کالا قابل نگهداری در این انبارها است، افزود: بر همین اساس مکاتبات لازم با قید فوریت با وزارت صمت، استانداری و ... صورت گرفت و هشدارهای مربوطه ارائه شد. این در حالی است که دستگاهای بالادستی بیشتر نگاه افزایش اشتغال داشتند. با این وجود سرعت ترخیص و تشریفات بالا رفت. تا زمانی که کامیون خالی وجود داشته باشد عملیات گمرکی و تشریفات انجام می‌شود. با این وجود حجم ورودی  دو برابر خروجی است.

وی گفت: برای مثال در یک روز  1500 تن کالاهای مختلف که مهمترین آن برنج است وارد گمرک زاهدان می‌شود اما حدود 900 تن برنج ترخیص می‌شود. لازم به ذکر است این گمرک، به صورت تخصصی در حوزه ترخیص برنج فعال است. در بحث بارندگی اخیر، هشدارهای لازم به صاحبان کالا داده شد، بر همین اساس پیش از شروع بارندگی بسیاری از محموله‌های موجود در فضای باز توسط صاحبان کالا پوشش داده شد.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با پیش‌بینی انجام شده حداقل خسارت به محموله‌های برنج موجود در محوطه باز انبار عمومی وارد شده است. همکاران انبارهای عمومی همین لحظات مشغول هستند تا آبگرفتگی فعلی در فضای باز انبار مدیریت شود. مسئولیت انبارداری و حفاظت از محموله‌های وارداتی از سه سال قبل در اختیار شرکت‌های انبارهای عمومی وابسته به صندوق بازنشستگی  و وزارت رفاه قرار گرفته و گمرک در این خصوص مسئولیت مستقیم ندارد.

خاشی با اشاره به اینکه تمام محموله‌های وارداتی به محوطه این گمرک تحت پوشش بیمه هستند، گفت: خسارت‌های احتمالی به صاحبان کالا توسط شرکت بیمه جبران خواهد شد.

حجت‌لاسلام علی مصطفوی‌نیا رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در این راستا صبح امروز با هدف بررسی علت آبگرفتگی برنج‌های وارداتی از گمرکات زاهدان بازدید کرد و در جریان این بازدید ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان در زمینه برنج‌های وارداتی دچار آبگرفتگی توضیحات لازم را ارائه داد.

کد خبر 53086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =