تسریع در ترخیص ۴ میلیون تن کالای اساسی از بنادر کشور

رئیس کل گمرک گفت: حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی و نهاده‌های دامی در بنادر موجود است که تشریفات گمرکی‌ آنها در حال انجام و حدود ۴۰۰ هزار تن هم در اسکله‌ها در حال تخلیه و بارگیری است.

 علیرضا مقدسی با حضور در برنامه تلویزیونی با اشاره به عملکرد گمرک در حوزه صادرات و واردات و تشریح عملکرد تجارت خارجی در چهارماهه سال جاری و اقلام عمده صادراتی، از ترانزیت خارجی ۵ میلیون تنی کالا خبر داد.

وی همچنین به موضوع ماندگاری کالا و اقدامات انجام شده اشاره کرد و در بحث کالاهای اساسی با تاکید بر ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی تا اعلام کد رهگیری بانکی تشریح کرد: اخیراً با توجه به مصوبه تنظیم بازار مجوز ۱۰ درصد مابقی کالاهای اساسی هم داده شده است.

مقدسی در ادامه گفت: در حال حاضر ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر موجود هست که تشریفات گمرکی آنها به سرعت در حال انجام است و ۴۰۰ هزار تن در اسکله‌ها در حال تخلیه و بارگیری است و دستگاه‌های مرتبط در این خصوص هماهنگ هستند تا به وفور در دسترس مردم قرار بگیرد.

وی در خصوص عملکرد گمرک در حوزه مبارزه با قاچاق کالا افزود: در بحث قاچاق، ابتدا ترفندها را احصا کردیم و به دنبال این هستیم که تخلفات را به حداقل برسانیم، البته طبق قانون امور گمرکی مواردی مربوط به تخلفات گمرکی است و مواردی هم مربوط به قاچاق کالا می‌شود. در حال حاضر با سامانه‌هایی که وجود دارد سعی کردیم که تخلفات کمتر شود و مدیریت ریسک در ترخیص کالاها اعمال می‌شود.

در حال حاضر ۱۶ دستگاه ایکس ری کامیونی و ۱۰۴ دستگاه ایکس ری پالتی در گمرکات داریم که البته این تعداد باید افزایش یابد.

وی افزود: در بحث تجهیز گمرکات به دستگاه‌های ایکس ری سعی کردیم از بخش خصوصی هم کمک بگیریم. در حوزه کشفیات طی چهارماهه سال‌جاری ۹۵۰ پرونده قاچاق کالا به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان تشکیل شده است و علاوه بر این همکاران ما در بحث مواد مخدر و قاچاق اتباع خارجی کشفیات قابل توجهی داشته‌اند. همچنین در حوزه مبارزه با پولشویی هم گمرک بسیار فعال بوده است.

رئیس کل گمرک ایران همچنین به برنامه‌های گمرک جهت ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌گیری از تجهیزات تولید شده توسط این شرکت‌ها با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: گمرک تسهیلات بسیار خوبی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده است و علاوه بر این ما خریدار محصولات دانش بنیان‌ها هم هستیم.

مقدسی در ادامه در پاسخ به مشکلات رویه مسافری در گمرکات گفت که در ۲۹ مرز هوایی داریم که گمرکات ما در آنجا مستقر هستند و با ارائه تسهیلات لازم تلاش شده تشریفات گمرکی مسافران در کمترین زمان انجام گیرد به عنوان مثال گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) که یکی از گمرکات پرتردد مسافری است با همکاری سازمان‌های مرتبط دو سالن برای انجام تشریفات گمرکی اختصاص داده شده است.

وی مهمترین مشکل صادرات را صدور مجوزهای متعدد عنوان کرد و در بحث واردات هم تعدد رویه‌ها نسبت به گمرکات سایر کشورها را عمده‌ترین مشکل عنوان نمود.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت سامانه جامع گمرکی گفت: سامانه جامع گمرکی با سازمان‌های مرتبط با گمرک ارتباط دارد و مجوزها را به صورت الکترونیکی دریافت می‌کند، همچنین به سامانه جامع تجارت هم متصل هست و تبادل دیتا انجام می‌شود.

رئیس کل گمرک در ادامه به ارتقای رتبه گمرک در حوزه فن‌آوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: رتبه گمرک بر اساس تازه‌ترین گزارش شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات کشور ۸ پله صعود کرده و از رتبه ۳۳ به رتبه ۲۵ ارتقا یافته است.

مقدسی در ادامه به اهمیت و جایگاه نیروی انسانی در گمرکات اشاره و با تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی کارکنان گمرک گفت: در بحث نیروی انسانی گمرکات به صورت شبانه روزی تشریفات گمرکی لازم را تا آخرین کامیون که می‌خواهد خارج شود، را انجام می‌دهند. کارکنان گمرک با کمترین امکانات کار جهادی و ایثار می‌کنند و با اینکه در سال‌های اخیر کار گمرکات زیاد تر شده اما تعداد نیروها کمتر شده است و این در حالی است گمرک طی ۱۰ سال اخیر مجوز جدیدی برای استخدام نیروی انسانی نداشته است.

رئیس کل گمرک همچنین در ادامه به موضوع آموزش‌های بین المللی و اهمیت آن اشاره کرد و اظهار داشت: ما توانستیم مجوز مرکز آموزش منطقه‌ای را از سازمان جهانی گمرک بگیریم که دستاورد مهمی به شمار می‌رود.

وی در ادامه به چگونگی فعالیت و جایگاه بازارچه‌های مرزی اشاره و اهمیت بازارچه‌ها در رونق تجارت منطقه و نقاط مرزی را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: یکی از مهمترین موضوعات در گمرک بحث هماهنگی دستگاه‌های ذیربط در تجارت خارجی و همچنین مدیریت واحد مرزی است که باید توسط گمرک انجام شود.

منبع:مهر

کد خبر 53096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =