صادرات حدود پنج میلیون قطعه جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار از مازندران

معاونت تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که از مهر ماه سال گذشته تا کنون حدود پنج میلیون قطعه جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار از استان به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش ایرنا ،روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه به نقل از معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان گفت : در این مدت ۵۵۰ هزار قطعه جوجه یکروزه گوشتی و تخمگذار از استان مازندران به کشورهای افغانستان و ارمنستان صادر شد.

مسعود احمدی حاجی افزود: همچنین از نیمه دوم سال گذشته تاکنون ۴ میلیون و ۲۵۴ هزار عدد تخم مرغ نطفه دار گوشتی از استان به کشور عراق صادر شد.

وی با اشاره به اینکه جوجه های یکروزه و تخم مرغ های صادراتی از نژادهای آرین، راس و کاب بودند، افزود: بیشترین صادرات انجام شده مربوط به نژاد آرین بود.

این مسوول جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که ، مازندران به عنوان قطب صنعت طیور کشور محسوب می شود، ادامه داد:  ۳۰ درصد تولید جوجه یک روزه و ۱۱ درصد گوشت مرغ مورد نیاز کشور در این استان تولید می شود و وجود مرکز پشتیبانی لاین بابلکنار سبب شد تا زنجیره کامل صنعت طیور را در کشور و منطقه خاورمیانه در اختیار این استان باشد.

وی تصریح کرد: مازندران با داشتن تمامی حلقه های فعال این صنعت اعم از تنها مرکز لاین ایران و خاورمیانه، ۶ واحد مرغ اجداد، ۲۰۵ واحد مرغ مادر گوشتی، ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۲۹ واحد مرغ تخمگذار، ۳۹ واحد کارخانه جوجه کشی، ۴۴ کارخانه فعال تولید خوراک و ۱۸ کشتارگاه صنعتی طیور، یکی از استان های مهم و تاثیر گذار در این عرصه بوده و پیشانی صنعت طیور کشور محسوب می شود.

به گزارش ایرنا ، چند سالی است که تامین بومی مرغ لاین به عنوان یکی از منابع تغذیه ای در کشور مطرح شده و قرار است خطوط تولید آنها با کمک توان دانشی و تخصصی داخلی راه اندازی شود اما نکته قابل توجه این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دولت سیزدهم به وصورت ویژه وارد این موضوع شد،

ایران تا سال ۸۵، از نظر تولید مرغ لاین وضعیت مناسب و قابل قبولی داشت، اما بی توجهی ها به این عرصه، منجر به این شد که امروز درصد بالایی از بازار مرغ لاین از واردات تامین شود. در حالی که توان دانشی، تخصصی و اقلیمی موجود در کشور امکان پاسخ دادن به این نیاز را دارد. بهره وری نکردن درست از امکانات، چند سالی است ایران را به یکی از بزرگ ترین واردکنندگان این حوزه تبدیل کرده است.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این دولت در تلاش است تا این خلاء را در کشور با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق جبران کند و از دانش آنها برای راه اندازی خطوط جدید و توسعه خطوط موجود در کشور استفاده کند.

بر همین اساس ۲۰ پروژه ملی در این زمینه تعریف شده است که با همکاری شرکت های دانش بنیان به اجرا درخواهد آمد. «طراحی و ساخت تله تخم‌گذاری نیمه اتوماتیک و پیاده سازی در مزرعه لاین آرین»، «طراحی، ساخت و اندازه گیری احتیاجات انرژی در خروس های بالغ مرغ آرین با استفاده از اتاق تنفسی»، «تولید دانخوری اتوماتیک مختص اندازه گیری بازده خوراک »و «ثبت اتوماتیک شاخص‌های بدنی پرنده‌ها در مرغداری‌ها» از جمله این اقدامات است.

به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص (اعم از دام و طیور) که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی‌های ژنتیکی کاملاً مشخص بوده و صرفاً با حیوانات خالص و هم‌نژاد خود آمیزش می کنند و همچنین قادر به تولید حیواناتی مشابه خود هستند، حیوانات لاین گفته می‌ شود. مرغ نیز از این امر مستثنی نیست. مرغ لاین نژادی از مرغ ها است که می‌توان در آن‌ ها تمام صفات مورد نیاز برای صنعت مرغداری را پیدا کرد.

نسل جوجه یک‌روزه ‌ای که برای تولید گوشت مرغ در سالن‌ های پرورشی مرغداری‌ های گوشتی کشور مورد استفاده قرار می‌ گیرد، به ترتیب از مرغ مادر، اجداد و در نهایت مرغ‌های لاین گرفته شده است. به همین دلیل تعداد کشورهای صاحب علم و فناوری موسوم به لاین در جهان کمتر از تعداد انگشتان دست است و به عنوان مثال در جهان تنها هشت کشور آمریکا، انگلیس، هلند، برزیل، هند، آلمان، فرانسه و ایران از توانایی فنی و علمی لازم برای تولید این مرغ ها و نیز توانایی حفظ و تکثیر آن را با رعایت استراتژیک های غذایی دارند. 

کد خبر 53128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =