۵۰ درصد کارخانجات رب و تون ماهی تعطیل شدند و هیچکس در دولت مسئولیتش را نمی پذیرد

موادغذایی> اقتصاد غذا  - به رغم موافقت وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت متاسفانه قیمت رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی تون اصلاح نشده و همین امر منجر به تعطیلی ۵۰ درصد کارخانجات صنعت کنسرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، مسعود بختیاری نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو در نشستی خبری در خصوص وضعیت قیمت گذاری در اقلام پر مصرف صنایع کنسرو گفت: متاسفانه از دی ماه سال گذشته با تصمیم تنظیم بازار رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی تون مشمول قیمت گذاری پیشینی شدند و همین امر باعث شده تا به دلیل عدم تصمیم گیری دولت در خصوص اصلاح قیمت ها، تولید این محصولات در کشور با مشکل مواجه شود.
وی افزود: در تاریخ ۲۹ تیرماه سال جاری نیز مقرر شد در صورتجلسه ای با امضای وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت و سندیکای صنایع کنسرو قیمت رب گوجه فرنگی نهایی شده و مستندی برای طرح در ستاد تنظیم بازار شود اما متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد و تصمیمی گرفته نشد.
بختیاری خاطرنشان کرد: ستاد تنظیم بازار نباید در همه کالاها دخالت کند و زیرا همین امر با توجه به حجم بالای کار دولت باعث می شود تا کارهای مهم کشور نادیده گرفته شده و مغفول بماند.
نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو با اشاره به گران شدن عوامل موثر بر قیمت تمام شده محصول به خصوص افزایش شدید قیمت ماهی در کشور گفت: تولید کنسرو ماهی تون با قیمت کنونی توجیه اقتصادی ندارد اما تولیدکنندگان حاضرند تولید این محصول را با سود صفر درصد انجام دهند تا فقط چرخ تولید بچرخد و کارگران بیکار نشوند.
وی گفت: قیمت پیشنهادی سندیکای صنایع کنسرو برای کنسرو تون ماهی با سود صفر درصد ۴۱۵۰۰ تومان است که دولت تا کنون با همین قیمت نیز موافقت نکرده است.

فشار و برخورد تعزیراتی با تولیدکنندگان کمکی به تنظیم بازار نمی کند
در ادامه این نشست محمد مختاریانی عضو هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو طی سخنانی گفت: حتی یک کارشناس دولتی هم اعتقادی به قیمت گذاری دستوری برای رب گوجه فرنکی ندارد و اگر کسی باشد ما حاضر به مناظره هستیم.
وی افزود: در حالی ستاد تنظیم بازار از تصمیم گیری در خصوص اصلاح قیمت رب گوجه فرنگی شانه خالی می کند که وزارت خانه های جهاد کشاورزی و صمت موافقت خود را با اعلام قیمت جدید برای رب گوجه فرنگی اعلام کرده اند و حتی در دفتر معاون اول نیز وعده های داده شده است اما متاسفانه هیچکس مسئولیت عدم تصمیم گیری برای اصلاح قیمت ها و تعطیلی کارخانجات را قبول نمی کند.
مختاریانی خاطرنشان کرد: معطلی ۴ماهه برای تعیین قمیت رب گوجه فرنگی باعث تعطیلی ۵۰ درصد کارخانجات تولید رب در کشور شده است و اثرات آن مبنی بر کمبود محصول در بازار نمایان شده است.
وی افزود: کاهش تولید  و کمبود در بازار منجر به گرانفروشی می شود و از این امر به طور قطع تولید کننده و مصرف کننده زیان می کنند.
عضو هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه فشار و برخورد تعزیراتی با تولیدکنندگان نمی تواند کمکی به تنظیم بازار کند تصریح کرد: در حالی که قایم مقام وزیر جهاد کشاوری با قیمت ۴۵ هزار تومانی برای تولید رب گوجه فرنگی موافقت کرده و رسما نیز اعلام کرده است اما بازرسی خود همین وزارتخانه برای تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی با قیمت ۴۵ هزار تومانی پرونده تشکیل داده و با آنها برخورد کرده است. 
وی افزود: در حال حاضر کارخانجات بزرگ تولیدکننده رب و کنسرو ماهی تون از چرخه تولید خارج شده اند و عملا تولید این محصولات در کشور ۵۰ درصد کاهش یافته است.

افزایش ۳برابری قیمت گوجه فرنگی
همچنین سید محمد میر رضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو نیز طی سخنانی با اشاره به تولید ۱۵۰ قلم کالای کنسروی در کشور گفت: قبل از دخالت دولت در تعیین قیمت دستوری این محصولات مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هیچ مشکلی در بازار نداشتند و نارضایتی نیز وجود نداشت اما از زمان دستوری شدن قیمت رب گوجه فرنگی و تون ماهی شاهد بروز مشکلاتی در زمینه تولید و توزیع این محصولات در بازار هستیم.
وی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری به نوعی دست کردن در جیب تولیدکنندگان است خاطرنشان کرد: قیمت گوجه فرنگی نسبت به سال گذشته حدودا سه برابر شده است و بیم آن می رود به دلیل کاهش تولید رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی روی دست کشاورزان بماند و مجبور به معدوم کردن آنها شوند.

کد خبر 53130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    به جهنم وقتی قیمت‌ها رو میبرید بالا و توان خرید مردم میاد پایین معلومه که تعطیل میشه، چرا وقتی قیمتها مناسب بود مردم وقتی چیزی نداشتن تن ماهی میخوردن تعطیل نمیشدین معلومه الان این بلا سرتون میاد