تعدیل نرخ پایه گمرکی عامل رشد صادرات زعفران می شود

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با تعدیل نرخ پایه گمرکی، صادرات زعفران‌ نسبت به قبل افزایش می یابد، اما هم‌اکنون نمی‌توان درصد مشخصی را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری  صدا و سیما، غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۲۴ میلیون تومان و حداکثر ۳۸ میلیون تومان است.

وی افزود: پس از گذشت ۸ ماه پیگیری‌های مکرر، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت نرخ پایه گمرکی تعدیل پیدا کرد به طوری که نرخ مصوب فعلی با بازار همخوانی دارد.

میری می گوید: با توجه به روند کاهشی صادرات زعفران از دی گذشته انتظار می رود موانع دیگر پیش روی صادرات همچون بازگشت ارز و آب مجازی مرتفع شود، در غیراین صورت قاچاق رونق می‌یابد چرا که بازگشت ارز برای هر کیلو زعفران به سامانه نیما با بازار آزاد حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان اختلاف دارد.

بنابر آمار نرخ پایه گمرکی ۱۵۹۸ دلار بود که وقتی صادرکننده با نرخ ۱۳۰۰ دلار صادر می‌کرد، مجبور به خرید ۳۰۰ دلار ارز از بازار آزاد و پرداخت به دولت بود که این موضوع در کنار سایر موانع منجر به کاهش ۴۵ درصدی صادرات در ۴ ماهه نخست سال شد.

با توجه به آنکه زمان زیادی تا آغاز برداشت سال جدید زعفران باقی نمانده است، کشاورزان و صادرکنندگان انتظار دارند که وزارت جهاد نرخ این‌ محصول را اعلام کند چرا که به‌واسطه افزایش هزینه‌های تولید، نرخ های فعلی مقرون به صرفه نیست. /فارس

کد خبر 53217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =