۲ نفر
۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
کشور از واردات ذرت علوفه ای بی نیاز شد

وزارت جهاد کشاورزی در راستای تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه این وزارتخانه مسئولیت تولید غذای باکیفیت، سالم، ارزان و با منشأ داخلی را دارد، خودکفایی در تولید محصولات اساسی را در دستور کار قرار داده است. در همین راستا سید جواد ساداتی‌نژاد خبر رسیدن به خودکفایی در تولید ذرت علوفه‌ای را داده است.

 ذرت نقش بسزایی در تأمین خوراک دام و طیور کشور دارد و به همین جهت مسئولان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی همواره در جست‌وجوی یافتن راهکارهایی برای افزایش عملکرد، تولید و بهبود کیفیت این محصول بوده‌اند. تولید ذرت علوفه‌ای مورد نیاز کشور برای دامداران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این محصول توسط دامداری‌ها خریداری شده و در سیلوهای مخصوص برای مصرف پاییز و زمستان فشرده و جمع‌آوری می‌شود.
نیاز سالانه کشور به استفاده از ذرت علوفه‌ای ۱۵ میلیون تن است و در قانون برنامه ششم توسعه کشور تولید ۱۱ میلیون تنی ذرت علوفه‌ای هدف‌گذاری شده بود که حالا با تولید ۱۵ میلیون تن، کشور به خودکفایی در تولید این محصول رسیده است.
تأمین علوفه برای دام به دلیل خشکسالی‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و دامداران تبدیل شده است ولی کاشت دانه‌های علوفه‌ای می‌تواند کمک شایانی به جبران کمبود علوفه دام در کشور کند.


تولید ۲۲ میلیون تنی علوفه و خوراک دام  در کشور


طبق آمار سالیانه حدود ۷۵ تا۸۰ میلیون تن علوفه و خوراک دام مصرف می‌شود که از این مقدار حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن در داخل کشور تولید می‌شود. این محصولات شامل یونجه، شبدر، علوفه‌های سیلویی مثل ذرت علوفه‌ای بالغ بر ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن و محصولات دیگر شامل ارزن علوفه‌ای، سورگون و ارقام توسعه یافته چغندر علوفه‌ای می‌شوند.
هم‌اکنون سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در کشور ۴۰۰ هزار هکتار است که از این مقدار ۱۰۰ هزار هکتار به کشت ذرت دانه‌ای و ۳۰۰ هزار هکتار دیگر به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص دارد.
در کشت ذرت علوفه‌ای از روش‌های مکانیزه و سیستم‌های آبیاری نوین استفاده شده که علاوه بر کاهش مصرف آب، برداشت محصول را نیز به دو برابر افزایش می‌دهد.


برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق خودکفایی در تولید نهاده‌های دامی


افزایش قیمت‌های جهانی و نوسانات قیمت محصولات اساسی بر ضرورت توجه به خودکفایی در تولید نهاده‌های دامی افزوده است. با توجه به سطح اراضی فعلی کشور و منابع آبی موجود، امکان تولید محصولات کشاورزی مختلف از جمله نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی در کشور فراهم است. به همین منظور مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، امکان خوداتکایی در تولید سه نهاده دامی شامل جو و علوفه‌ خشبی و سیلویی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور را مطرح کرده است.
واردات ذرت بعد از گندم در رتبه دوم واردات سه ماهه اول سال قرار دارد به طوری‌که در این بازه زمانی یک میلیون و ۷۶۱ هزار تن ذرت به ارزش ۶۷۵ میلیون و ۹۵۴ هزار دلار به کشور وارد شده است. با این حساب واردات ذرت از نظر ارزشی در رتبه اول واردات کشور قرار دارد. طبق اعلام رویترز، ایران ۶۰ هزار تن ذرت از اوکراین خریداری کرده است.
معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با توجه به منابع آب و خاک بویژه محدودیت آب، برنامه ایجاد تنوع در محصولات علوفه‌ای را در دستور کار قرار داده است و از حدود ۹ سال قبل برنامه توسعه کشت علوفه در دیمزارها را آغاز کرده به نحوی که سطح تولید افزایش قابل توجهی داشته است و از ۲ هزار و ۱۱۱ هکتار به ۹۱ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.
افزایش شدید قیمت نهاده‌های دامی‌ در بازارهای جهانی بر ضرورت پیگیری جدی برای خودکفایی کشور در تولید این نهاده‌ها یا کاهش وابستگی به آن را بیش‌ازپیش مطرح کرده است. ایران بیش از ۷۵ درصد نیاز خود به خوراک دام و ۹۰ درصد نیاز به دانه‌های روغنی را وارد می‌کند. بنابراین تأمین خوراک دام برای کشوری با بیش از ۸۰ میلیون نفر، کالایی راهبردی محسوب می‌شود.
با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از نهاده‌های دامی وارداتی هستند، نوسانات قیمت‌های جهانی در کنار افزایش نرخ ارز داخلی، تأمین این کالاها را با مشکل مواجه می‌کند و بر قیمت محصولات پروتئینی در داخل تأثیر مستقیم می‌گذارد. در نتیجه خودکفایی در تولید یکی از این محصولات می‌تواند شرایط را برای حفظ امنیت غذایی و کاهش ارزبری در کشور مساعد کند. /روزنامه ایران

کد خبر 53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =