کشاورزی> معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تکثیر و تولید محصولات تراریخته نیازمند اخذ مجوز از شورای مربوطه است، گفت: تاکنون هیچ مجوزی برای تکثیر و تولید محصولات تراریخته صادر نشده است.

عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه مراسم امضاء موافقت‌نامه همکاری میان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان فضایی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد اینکه موضع وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با بهره‌گیری از کشت محصولات تراریخته چیست، گفت: در رابطه با تحقیق و پژوهش برای تولید محصولات تراریخته در کشور، وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه منعی ندارد و محدودیتی برای تحقیقات اعمال نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در سطح کارهای پژوهشی و آزمایشگاهی هیچ گونه محدودیتی در این رابطه وجود ندارد، افزود: در حال حاضر تحقیقاتی در مورد کشت محصولات تراریخته در کشور در دست اجرا است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: اما اگر قرار باشد محصول تراریخته‌ای در کشور تکثیر و تولید شود، نیاز به مجوز از شورای مربوطه دارد که این شورا یک شورای گسترده در سازمان تحقیقات است و تاکنون هیچ گونه مجوزی برای تکثیر و تولید محصولات تراریخته در سطح کشور صادر نشده است.

بخشنده در مورد مسئله‌ای که در روزهای اخیر با عنوان آلودگی برنج‌های وارداتی مطرح شده است، اظهار داشت: در رابطه با کلیه محصولات کشاورزی که در داخل تولید و یا از خارج وارد می‌شود، استانداردهای بهداشتی بین‌المللی رعایت می‌شود.

وی افزود: تمامی این محصولات تحت نظارت سازمان استاندارد و وزارت بهداشت هستند و مردم مطمئن باشند که اگر کوچکترین تردیدی در سلامت هر محصولی وجود داشته باشد و محصولات داخلی و خارجی از استاندارد بهداشتی برخوردار نباشند، اجازه توزیع آن را نخواهیم داد و تاکنون هم اجازه توزیع هیچ محصول غیر استاندارد و غیربهداشتی داده نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد برنج توزیع شده و آنچه که در حال توزیع است، اظهارداشت: آنچه که توسط زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی عرضه می‌شود، مشکلی ندارد و برنج‌هایی که تاکنون توزیع شده و در حال توزیع است، از تمام استانداردهای بهداشتی برخوردار است و اجازه نمی‌دهیم کوچکترین تخلفی در این زمینه صورت بگیرد.

* ذخیره 6 ماهه گندم در کشور


معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در رابطه با تولید و ذخایر گندم در کشور اظهار داشت: امسال بیش از 8 میلیون تن گندم در قالب خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شد و این گندم‌ در انبارهای کشور موجود است.

وی با اشاره به اینکه ذخایر گندم کشور در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، افزود: بیش از 6 ماه ذخیره گندم در کشور موجود است، ضمن اینکه از فروردین ماه سال 95 برداشت گندم در استان‌های جنوبی کشور شروع می‌شود و با توجه به برنامه‌ریزی خوبی که در زمینه کشت و داشت گندم صورت گرفته، امیدواریم گندم برداشتی سال 95 بیش از میزان گندم برداشت شده در سال جاری باشد.

بخشنده با ابراز امیدواری برای برداشت بیش از 9 میلیون تن گندم در سال زراعی جاری تصریح کرد: براساس نیاز کشور و ذخایر استراتژیک گندم، تشخیص وزارت جهاد کشاورزی این است که برای سال 95 هیچ گونه نیازی به واردات گندم نیست.

وی افزود: کشور در زمینه گندم خود اتکاء است و دولت برای مصارف انسانی و آنچه که در تعهد اوست، هیچ گونه نیازی به واردات گندم ندارد.

* کشاورزی در بخش تولید دانه‌های روغنی شرمنده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد تولید دانه‌های روغنی اظهار داشت: متأسفانه یکی از شرمندگی‌های بخش کشاورزی بحث دانه‌های روغنی در کشور است، به طوری که کمتر از 10 درصد نیازمان از تولیدات داخل تأمین و نزدیک به 90 درصد را از طریق واردات تأمین می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اتکاء ما به تولید دانه روغنی کلزا است، اگرچه دانه‌های روغنی دیگری همچون سویا و آفتابگردان در کشور کشت می‌شود، اما عمده برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین روغن از کشت دانه روغنی کلزا است.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته 2 برابر شده است، تصریح کرد: اگرچه ممکن است سال آینده درصد خود اتکایی در این محصول افزایش یابد، اما افزایش این میزان سطح زیر کشت نیازمان را برآورد نمی‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی در یک برنامه 10 ساله در تلاش است تا حدود 75 درصد از نیاز داخلی به روغن را از طریق تولید دانه‌های روغنی داخلی تأمین کند.

بخشنده گفت: دانه‌های روغنی یکی از محصولات اساسی راهبردی است که در برنامه اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد گنجانده شده و امیدواریم سال آینده میزان وابستگی کمتر شود.

* کاهش یک میلیون هکتاری سطح زیر کشت گندم

وی با بیان اینکه برنامه وزارت جهاد کاهش تدریجی یک میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم است، افزود: در تلاش هستیم، تا طی یک برنامه تدریجی این کاهش سطح زیر کشت گندم را به کشت کلزا اختصاص دهیم و سطح زیر کشت کلزا را در یک برنامه 10 ساله افزایش دهیم.

* واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی کذب است


وی در رابطه با مطالب مطرح شده در زمینه واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی توسط دولت یازدهم اظهار داشت: این ادعا کذب است.

وی به آمار گمرک اشاره کرد و اظهارداشت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع 13 میلیون تن محصولات کشاورزی وارد شده، در حالی که در سال 92-91 بیش از 22 میلیون تن واردات محصولات کشاورزی صورت گرفته بود.

بخشنده تصریح کرد: در آن زمان تراز تجاری کشور بیش از 8 میلیارد دلار منفی بود اما در حال حاضر تراز تجاری کشور در حد 3- میلیارد دلار نسبت به آن زمان کاهش یافته است.

وی با بیان این مطلب که در 2 سال گذشته 5 میلیارد دلار مجموعه واردات محصولات بخش کشاورزی کاهش یافته است، تصریح کرد: در سال 93 مقداری واردات بیشتر شد، اما این اتفاق بنا به دستور شورای امنیت ملی کشور و با تاکیدات رئیس جمهور صورت گرفت.

وی افزود: در آن زمان در حال مذاکرات هسته‌ای و برجام بودیم، بنابراین رئیس جمهور دستور داد تا کشور ذخایر غذایی بسیار مطمئنی داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بنابراین ذخایر راهبردی کشور که همواره برای 3 ماه نگهداری می‌شد در سال 93 به 6 ماه ارتقاء یافت و همین موضوع باعث واردات بیشتر محصولات کشاورزی شد.

وی بیان داشت: در پایان سال 93 ذخایر گندم کشور به کمتر از 19 روز رسیده بود، در صورتی که باید همواره 3 ماه ذخیره وجود داشته باشد.

بخشنده گفت: حتی ذخایر گندم در برخی استان‌ها به 3 یا 4 روز کاهش یافته بود و بنابراین در آن سال مجبور شدیم 7.5 میلیون تن گندم وارد کنیم.

بخشنده گفت: با برنامه‌ریزی برای تولید این محصول افزایش و واردات آن طی 2 سال اخیر کاهش یافت، به طوری که در حال حاضر هرگونه ثبت سفارش جدیدی برای واردات گندم ممنوع اعلام شده است.

* ذخیره 80 هزار تنی مرغ در سال جاری


وی همچنین در مورد ذخایر میوه شب عید اظهارداشت: بخش خصوصی معمولاً برای تأمین میوه شب عید کار ذخیره‌سازی را انجام می‌دهد، اما دولت برای اطمینان در چند سال گذشته اقدام به ذخیره‌سازی سیب درختی و پرتقال می‌کند که در اینجا اطمینان می‌دهم کار ذخیره‌سازی این دو محصول توسط دولت انجام شده و هیچ گونه مشکلی برای تامین میوه شب عید وجود ندارد.

بخشنده بیان داشت: ذخیره مرغ کشور هم حدود 70 تا 80 هزار تن است و به لحاظ تأمین مرغ هیچ مشکلی در شب عید وجود ندارد.

منبع:فارس
کد خبر 534f6432d80f4e9d8c1b13c2b9fd0d5c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =