۰ نفر
۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
چطور با آلرژی پاییزه مقابله کنیم؟

آلرژی فصل پاییز و راهکارهایی برای مقابله با آن را در این مطلب معرفی کرده ایم.

اگر آلرژی فصلی شما را آزار می دهد این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

آلرژی ( رینیت آلرژیک ) که در یک فصل خاص رخ می دهد ، به عنوان تب یونجه نیز شناخته می شود .

آلرژی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد به یک ماده آلرژی زا در فضای باز مانند گرده واکنش نشان دهد . حساسیت زا چیزی است که باعث واکنش آلرژیک می شود. رایج ترین عوامل حساسیت زا گرده های گیاهان گرده افشان باد مانند درختان ، علف ها و علف های هرز است. گرده های گیاهان گرده افشانی شده توسط حشرات بسیار سنگین هستند و نمی توانند به مدت طولانی در هوا بمانند و احتمال بروز واکنش آلرژیک در آنها کمتر است.

نام بیماری تب یونجه از فصل برش یونجه ناشی می شود. از نظر تاریخی ، این فعالیت در ماه های تابستان اتفاق می افتاده ، تقریباً در همان زمان بسیاری از افراد این علائم را تجربه کردند.

آلرژی فصلی در زمستان کمتر رایج است ، اما ممکن است در طول سال رینیت آلرژیک را تجربه کنید . گیاهان مختلف گرده های مربوطه خود را در زمان های مختلف سال منتشر می کنند . بسته به محرک های حساسیت و محل زندگی ، ممکن است در بیش از یک فصل آلرژی را تجربه کنید. همچنین ممکن است به مواد حساسیت زا در داخل خانه مانند کپک یا شوره حیوانات واکنش نشان دهید .

حساسیت پاییزی

زمانی که صحبت از آلرژی می شود، بیشتر افراد یاد آلرژی در فصل بهار می افتند. معمولاً آلرژی در این فصل بیشتر می باشد و دلیل آن هم شکوفه گل ها است. ممکن است این آلرژی ها را در اوایل فصل پاییز هم احساس کنید .هوا در فصل پاییز به گونه ای است که این آلرژی ها افزایش پیدا می کند.آلرژی ها ممکن است است مدت ها در بدن فرد باقی بمانند و حتی با پایان فصل نیز همچنان سر جای خود باشند. حساسیت پاییزی هم اگر مانند دیگر آلرژی ها درمان نشود، می تواند باعث عفونت سینوس ها و آسم در فرد شود.

علائم حساسیت فصل پاییز

علائم حساسیت فصلی از خفیف تا شدید متغیر است. رایج ترین آنها عبارتند از:

    عطسه کردن

    آبریزش یا گرفتگی بینی

    آبریزش و خارش چشم ها

    خارش سینوس ها ، گلو یا مجاری گوش

    احتقان گوش

علائم دیگر رایج حساسیت فصل پاییز عبارتند از:

    سردرد

    تنگی نفس

    خس خس کردن

    سرفه کردن

     مشکلات به وجود آمده در ریه مثل آسم

     خارش دهان و پشت گلو

     جوش زدن در قسمت شکم

     اسهال

     در موارد شدید تر آنافیلاکسی

     کهیرهای پوستی

     پوست بیش از حد خشک

     خارش

     اگزما

بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی ، آسم دارند . اگر هم آلرژی دارید و هم آسم ، آلرژن های فصلی شما ممکن است باعث حمله آسم شوند .

علل ابتلا به حساسیت

آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما یک ماده معلق در هوا را که معمولاً بی ضرر است ، به عنوان عامل خطرناک تشخیص دهد. این ماده با انتشار هیستامین ها و سایر مواد شیمیایی در جریان خون شما به آن ماده یا آلرژن واکنش نشان می دهد. این مواد شیمیایی علائم یک واکنش آلرژیک را ایجاد می کنند.

محرک های رایج آلرژی از فصلی به فصل دیگر متفاوت است.

درمان های آلرژی فصل پاییز

خوردن بیشتر فلفل :

فلفل یکی از رایج ترین درمان های طبیعی هستند. غذاهای تند مانند فلفل قرمز به دلیل توانایی در تمیز کردن سینوس ها توصیه می شوند. به طور طبیعی غذاهای تند اغلب می توانند مجاری تنفسی را تمیز کنند هنگامی که تعداد بالای گرده باعث گرفتگی و درد سینوس می شود.

تمیز کردن پلک :

مهم است قسمت بیرونی چشم و مژه را تمیز کنید که در آن گرده در طول روزهای گرده ای در سطح بالا جمع می شود. ممکن است برای شستن کامل مژه های خود و پلک های چشم بیشتر از چند بار در روز شامپو بزنید. این کار به کاهش شدید قرمزی، خارش، تورم کمک می کند.

تعویض منظم ملحفه :

آیا علائم آلرژی در شب شدیدتر است؟ یا زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید، احساس می کنید خلط دارید؟ توصیه می شود قبل از این که بخوابید روبالشی خود را به طور مرتب در طول هفته تغییر دهید و دوش بگیرید.

گزنه :

می توانید داروهای آنتی هیستامین را از داروخانه محلی بخرید اما گزنه، یک آنتی هیستامین طبیعی بدون عوارض جانبی مضر است و درمانی برای رفع خشکی دهان ، سختی در مدفوع، خواب آلودگی، حالت تهوع، استفراغ، و رخوت است. این گیاه تاریخچه طولانی استفاده به عنوان منبع دارو، غذا و فیبر دارد.گزنه را می توان در یک کپسول خشک خریداری کرد و یا آن را مثل چایی درست کرد.

ماست:

طبق گفته متخصصان تغذیه، ماست ساده توانایی خلاص شدن از علائم آلرژی به خاطر باکتری و پروتئین های ضد التهاب را دارد. سعی کنید یک فنجان ماست را به صبحانه و یا میان وعده بعد از ظهر برای مبارزه با گرفتگی سینوسی اضافه کنید.

پیاز :

پیاز حاوی بیوفلانوئید به نام کورستین هستند. این بیماری خارش، چشم های آبکی، تب و آسم را به حداقل می رساند. کورستین نیز برای آسم، برونشیت، سینوزیت و آنفولانزا ثابت شده است. توصیه می شود که به همراه ویتامین ث دوزهای ۲ گرم در روز برای بهترین نتیجه ممکن مصرف شود.

شست و شوی بینی :

بسیاری با داشتن علائم سینوزیت آلرژی ها و محرک های فصلی از شست و شوی بینی استفاده می کنند چون باعث کاهش تراکم و درد و فشار چهره می شوند. مکانیزم اصلی شست و شوی بینی خلط را بیرون می آورد و به بیرون ریختن آن از مجاری بینی کمک می کند.

پیشگیری از ایجاد حساسیت

برای اجتناب از آلرژن های فصلی اقدامات لازم را انجام دهید. به عنوان مثال ، شرایط آب و هوای محلی خود را برای پیش بینی گرده بررسی کنید و سعی کنید وقتی تعداد گرده زیاد است در خانه بمانید. در مواقعی از سال که آلرژی شما فعال است:

    پنجره های خانه خود را بسته نگه دارید

    وقت خود را در خارج از خانه محدود کنید و بیشتر در خانه بمانید

    هنگام بیرون رفتن ، مخصوصاً در روزهای بادی ، از ماسک گرد و غبار استفاده کنید

    از دود سیگار دوری کنید

استفاده از داروهای ضد آلرژی

هنگامی که نمی توانید از عوامل آلرژی زا دوری کنید ، درمان های دیگری نیز در دسترس است ، از جمله:

    ضد احتقان ها و آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند استیریزین (Zyrtec) و داروهای ترکیبی حاوی استامینوفن ، دیفن هیدرامین و فنیل افرین

    داروهای تجویزی ، مانند اسپری بینی استروئیدی

در موارد شدید ، پزشک ممکن است تزریق واکسن آلرژی را توصیه کند . آنها نوعی ایمونوتراپی هستند که می توانند به حساسیت زدایی سیستم ایمنی بدن شما نسبت به آلرژن ها کمک کنند.

برخی از داروهای آلرژی ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای مانند خواب آلودگی ، سرگیجه و گیجی داشته باشند./ رکنا

کد خبر 53510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =