کاهش تولید خوراک دام کارخانه‌ها به کمتر از 7 میلیون تن/ صادرات 29 هزار تن خوراک آبزیان تا دی ماه 1401

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام کشور با بیان اینکه ظرفیت تولید خوراک دام در کارخانه‌ها به 7 میلیون تن کاهش یافته است،‌ گفت: 29 هزار تن خوراک آبزیان تا دی ماه 1401 صادر شده است.

مجید جعفری در نشست خبری با بیان اینکه ظرفیت تولید خوراک دام آماده در کشور بالا است اما کارخانه‌ها با 30 الی 40 درصد ظرفیت کار می‌کنند، گفت: اخیرا تولید کارخانه‌ها به 7 میلیون تن کاهش یافته و باید برای استفاده دامداران از خوراک دام آماده فرهنگ‌سازی شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام کشور با بیان اینکه خوراک دام آماده در افزایش بهره‌وری و سلامت تولیدات دامی نقش بسیار مهمی دارد، اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل اینکه روز به روز حاشیه سود مرغداران و دامداران کم شده آنها ترجیح می‌دهند که خودشان دستگاه‌های کوچکی را در محل‌های تولیدی بگذارند و خوراک دام تهیه کنند که اگرچه تا حدودی ارزان برایشان تمام می‌شود اما از نظر بهداشتی قابل بحث است، ضمن اینکه بهره‌وری تولیداتشان هم کاهش می‌یابد.

به گزارش فارس؛ کارخانه‌های خوراک دام با وارد کردن نهاده خام آنها را طبق استانداردهای جهانی فرموله می‌کنند به این استانداردها نظارت‌های جهانی وجود دارد. اخیرا قرار شده است اگر این کارخانه‌ها می‌خواهند صادرات انجام دهند باید کد IR داشته باشند. این فرایند پیچیده‌ای است اما نشانگر تولید باکیفیت کارخانه‌ها است. در صورتی‌که تولیدکنندگان از این خوراک‌ها استفاده کنند، تولیداتشان بهره‌ور خواهد شد.

جعفری تأکید کرد: دولت صادرات خوراک دام را هم ممنوع کرده، این در حالی است که بازار بسیار مناسبی در کشورهای اطراف برای 300 تا 400 میلیون نفری وجود دارد.

به گفته جعفری 852 کارخانه خوراک دام در کشور وجود دارد که می‌توانند با یک شیفت کاری سالانه 25 میلیون تن خوراک آماده تولید کنند. این درحالی است که طی سال اخیر تولید آنها به کمتر از 7 میلیون تن رسیده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که دلیل کاهش تولید چه بوده است،‌گفت: پس از حذف ارز 4200 تومانی سرانه مصرف مردم در بخش مرغ و گوشت بسیار کاهش یافته و همین عاملی شده که تقاضا برای خوراک دام هم کمتر شود. علاوه بر آن به دلیل اینکه حاشیه سود تولیدکنندگان به حداقل رسیده است مرغداران و دامداران تمایل ندارند خوراک دام آماده را که اندکی گران‌تر از خوراک خام، اما در عوض با کیفیت و بهداشتی‌تر است را استفاده کنند.

وی همچنین ممنوعیت صادرات را هم عاملی برای کاهش تولید عنوان کرد و گفت: دولت در زمان تخصیص ارز 4200 تومانی، صادرات این گونه محصولات را ممنوع کرده بود و این باعث کاهش فعالیت کارخانه‌داران شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام کشور اظهار داشت: پس از حذف ارز 4200 تومانی وزیر قول داد که صادرات خوراک انجام شود، اما طی 8 ماه گذشته عملا هیچ خوراکی صادر نشده است.

جعفری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که مشکل اصلی صادرات چیست، گفت: مشکل بروکراسی‌های اداری است، قرار است کارخانه‌ها کد IR (معیار استانداردهای بهینه تولید) بگیرند، اما دامپزشکی با یک فرایند یک ساله آن را تحویل می‌دهد، ضمن اینکه هزینه‌بر است. تاکنون 15 کارخانه کد IR گرفته‌اند.

جعفری گفت: در آخرین جلسه پیشنهاد کرده‌ایم اجازه بدهند کشورهایی که کد IR از ما نمی‌خواهند به آنها صادر کنیم اما هنوز پاسخی نشنیده‌ایم.

* صادرات 29 هزار تن خوراک آبزیان تا دی ماه 1401

در این نشست ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران،‌ تأکید کرد که در سال گذشته طبق آمار گمرک 28 هزار تن به ارزش 11 میلیون دلار خوراک آبزیان صادر شده است و این رقم تا دی ماه سال جاری به 29 هزار تن و به ارزش 21 میلیون دلار افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بازار بسیار خوبی در کشورهای اطراف وجود دارد، تصریح کرد: صادرات خوراک دام و طیور باید آزاد شود زیرا هم بازارهای صادراتی در کشورهای اطراف وجود دارد و هم مزیت‌های تولید در داخل کشور به دلیل علوم و فناوری و انرژی و نیروی انسانی ارزان وجود دارد.

قاسمی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما برای صادرات 100 میلیون دلار است،‌ گفت: دولت باید حمایت‌های لازم را برای صادرکنندگان انجام دهد، همان کاری که کشورهای دیگر مانند ترکیه در این زمینه انجام می‌دهند.

وی افزود: قرار بود تسهیلات ارزان‌قیمت به کارخانه‌ها داده شود اما این کار انجام نشد،‌در حال حاضر 25 درصد سود کارخانه‌ها صرف مالیات می‌شود، اما مرغداران بخشی از این مالیات معاف هستند. هزینه انرژی هم برای آنها ارزان‌تر از کارخانه‌ها است و همه اینها سبب شده است که خود دامداران و مرغداران در مکان‌های تولید خود خوراک آماده تولید کنند و درواقع سیاست دولت به نحوی است که آنها را به جای خرید از کارخانه‌ها به این سمت سوق می‌دهد.

در ادامه این نشست مهدی مسعودی دبیر کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران از برگزاری هفتمین نمایشگاه فیدکس پو (همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران) اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه حدود 80 شرکت حضور دارند که 13 الی 14 شرکت خارجی نمایندگی خواهند داشت. کارشناسان خارجی از جمله نیوزیلند و انگلیس هم در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. شعار این نمایشگاه «خوراک سالم، فضای سالم، انسان سالم» است و تلاش داریم که تعامل کارشناسی با کشورهای شرکت‌کننده داشته باشیم و همچنین بازاریابی را در کشورهای دیگر انجام بدهیم.

وی با اشاره به اینکه کشور وابستگی 90 درصدی در تامین نهاده‌های طیور دارد، گفت: استفاده از خوراک دام آماده به کاهش مصرف، بهره‌وری تولید و سلامت محصولات غذایی کمک خواهد کرد.

این نمایشگاه از سه شنبه این هفته در بوستان گفت وگو برگزار می شود./فارس‌

کد خبر 53616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =