کالابرگ الکترونیکی اجرایی شد + اقلام و جزئیات

مرتضوی وزیر کار از آغاز اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اجرای بند یک تبصره قانون بودجه 1401 دولت مکلف بود ما به ازای حذف ارز یارانه‌ای را به صورت کالابرگ الکترونیکی بین مردم با قیمت پایه شهریور 1400 توزیع کند. متاسفانه بستر این کار فراهم نبود.
 

وی افزود: اما با تلاشی که همکارانم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام دادند، بستر این کار فراهم شد و از دیروز به صورت آزمایشی در استان هرمزگان عملیات اجرایی این طرح آغاز شد. طرح آزمایشی را ارزیابی می‌کنیم. چنانچه ارزیابی‌ها مطلوب باشد، با سرعت به کل کشور تعمیم خواهیم داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: 10 قلم مواد غذایی (مرغ، برنج، ماکارونی، روغن، لبنیات و...) که مشمول ارز 4200 تومانی بود، در این سبد کالا تعریف و قیمت‌گذاری کردیم. پایه‌ قیمت‌گذاری نیز شهریور 1400 است. اما کاملاً اختیاری است. مردم و متقاضیان هم می‌توانند از فرصتی که تقریباً یک ماه زودتر از موعد مقرر واریز یارانه نقدی به حساب مردم است، آغاز شده است، استفاده کنند و هرچقدر که نیاز داشتند از این 10 قلم کالا خریداری کنند.

وی ادامه داد: مردم چنانکه به خرید کالا تمایل نداشتند، می‌توانند در پایان کار و در بیستم هر ماه یارانه نقدی را دریافت کنند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: سامانه‌ای تعریف شده است که سرپرست‌های خانوار می‌توانند با کد دستوری ستاره 788 ستاره 28 مربع میزان اعتبار خودشان را مشاهده کنند و به هر مقداری که ضرورت دانستند، خریداری کنند.

وزیر کار بیان داشت: انتخاب کالا اختیاری است. یک نفر می‌تواند اگر ضرورت داشته باشد کل مبلغ اعتباری‌اش را صرف خرید برنج کند. فرد در این مرحله مقدماتی می‌تواند یک یا چند قلم کالا را خریداری کند.

وی عنوان کرد: در هر استان تعداد فراوانی فروشگاه تعریف شده است. فروشگاه‌ها متنوع و متعدد هستند. در استان هرمزگان حدود یک هزار فروشگاه به این سیستم مجهز شدند.

مرتضوی ابراز امیدواری کرد که اجرای این طرح آزمایشی با استقبال مطلوب مردم مواجه شود و گفت: بسترش در کشور فراهم است و در مراحل بعد در چند استان اجرا می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال کل کشور را پوشش بدهیم.

مرتضوی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این وزارتخانه برنامه‌ای برای تغییر آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور و تغییر تعاریف مشاغل مشمول آن دارید، گفت: هیچ پیشنهادی برای تغییر مشاغل سخت و زیان‌آور به ما نشده است و برنامه‌ای در این خصوص نداریم.

وزیر کار در ادامه با بیان اینکه در بودجه سال آینده منابع خوبی برای تقویت صندوق‌های بازنشستگی دیده شده است، خاطر نشان کرد: با دستور رئیس‌جمهور بودجه صندوق بازنشستگی به 16 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و حقوق بازنشستگان نیز با توجه بویژه دولت و سازمان برنامه بودجه سال آینده افزایش خوبی خواهد داشت تا سال آینده برای این قشر سال آسان‌تری باشد.

وی با اشاره افزایش 80 درصدی خدمات به بازنشستگان در حوزه بیمه تکمیلی خاطر نشان کرد: کسانی که بیمه تکمیلی دارند اگر به سایر درمانگاه‎ها و بیمارستان‌ها هم مراجعه کنند هزینه‌ای نخواهند داد.

کد خبر 53661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =