نحوه خرید با کالابرگ الکترونیک در فروشگاه‌ ها اعلام شد

مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک با تشریح جزئیات اجرای طرح کالا برگ الکترونیک در استان هرمزگان، گفت: تاکنون یک‌هزار فروشگاه به این طرح پیوسته‌اند.

هادی زمان‌ثانی در مورد جزئیات اجرای طرح کالا برگ الکترونیک اظهار کرد: این طرح بر اساس تکلیف جزء یک بند «س» تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۱ که دولت را مکلف به اجرای طرح کالا برگ الکترونیک کرده بود، ابتدا به صورت آزمایشی اجرا می‌شود که از سه‌شنبه ۲۷ دی‌ سال جاری در هرمزگان آغاز شده است.

کالاهای مشمول طرح کالا برگ الکترونیک

وی در مورد کالاهای مشمول طرح کالا برگ الکترونیک گفت: شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع،‌ ماکارانی، قند، شکر و برنج ۱۰ قلم کالای اساسی هستند که مشمول این طرح می‌شوند و هیچ فرقی نمی‌کند که از کدام برند یا مارک تجاری باشد و به انتخاب خود یارانه‌بگیران کالا انتخاب می‌شود و نوع خاصی مدنظر ما نیست.

این فروشگاه به شما پیوست

مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک‌ با بیان اینکه اعتبار اجرای طرح کالا برگ الکترونیک در کدملی سرپرست خانوار شارژ می‌شود، بیان کرد:‌ با استفاده از همه کارت‌های بانکی که به اسم سرپرست خانوار است می‌توان این کالاها را از فروشگاه‌های طرف قرارداد خریداری کرد.

وی افزود: تا کنون یک‌هزار فروشگاه متصل به طرح کالا برگ در استان هرمزگان شده‌اند که در این فروشگاه‌ها برچسب خاصی با این عنوان «‌این فروشگاه به شما پیوست» مشخص شده‌اند که کلمه شما مخفف «شبکه ملی اعتبار» است.

زمان‌ثانی در مورد اینکه از چه زمانی این اعتبار واریز می‌شود،‌ گفت: یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی ماهانه این اعتبار به حساب فرد واریز می‌شود که فقط می‌تواند ۱۰ قلم کالای مدنظر را خریداری کند و امکان برداشت نقدی ندارد و هر سرپرست خانوار به اندازه تعداد اعضای خانوار خود تا سقف یارانه نقدی می‌تواند از این نوع کالاها خریداری کند و مانند خریدهای معمولی با کارت بانکی انجام می‌شود و پول خرید کالا ظرف حداکثر ۴۸ ساعت به حساب مغازه‌دار واریز می‌شود و این میزان از اعتبار حساب یارانه‌ای سرپرست خانوار کم می‌شود و در بیستم هر ماه باقیمانده اعتبار به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

وی توضیح داد: مثلا یک خانوار ۴ نفره که هر کدام ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی می‌گرفتند می‌توانند تا سقف یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از اقلام کالاهای اساسی از یک یا چند قلم کالا تا این سقف خریداری کنند.

مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیکی در مورد اینکه بیشترین تقاضای مردم از چه کالایی بوده و تا کنون چند نفر خریداری کردند؟ گفت: هنوز گزارشی دریافت نکرده‌ایم البته استقبال مناسب بوده و فعلاً فقط در استان هرمزگان در همه شهرها و روستاها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجرا می‌شود و طوری برنامه‌ریزی شده است که در هر دهستان حداقل یک فروشگاه باشد و پراکندگی فروشگاه‌ها به‌گونه‌ای است که مردم دچار زحمت نشوند.

محاسبه قیمت کالاها به نرخ شهریور ۱۴۰۰

زمان‌ثانی در مورد اینکه چگونه قیمت کالاها به نرخ شهریور ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود؟ گفت:‌ به عنوان مثال فردی مرغ دو کیلویی خریداری کرده است که قیمت امروز مرغ ۶۳ هزار تومان است در حالی که قیمت شهریور ۱۴۰۰ هر کیلو ۳۳ هزار تومان بوده بنابراین برای ۲ کیلو مرغ ۶۶ هزار تومان از حساب یارانه‌ای فرد کسر می‌شود و مابقی پول مرغ تا ۱۲۰ هزار تومان از حساب بانکی سرپرست خانوار برداشته می‌شود.

وی در مورد اینکه به این ترتیب برای خریدار هیچ تفاوتی از نظر قیمت نمی‌کند، اظهار کرد: در گام اول اینگونه است، اما دولت قول داده است که سبد کالای هدف اگر افزایش قیمت پیدا کرد جبران زیان مصرف‌کننده را پیش‌بینی کند و سهم دولت در تأمین این سبد بالا رود.

مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیکی در مورد اینکه آیا تفاوتی می‌کند که سرپرست خانوار با کارت یارانه‌ای یا سایر کارت بانکی خود استفاده کند، بیان کرد: فقط کارت بانکی به نام سرپرست خانوار باشد و هیچ فرقی نمی‌کند و طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعتبار هر خانوار به کدملی سرپرست خانوار واریز می‌شود اما شرکت در این طرح هم اختیاری است اگر کسی برای خرید آن ۱۰ قلم کالا به مغازه مراجعه کند می‌تواند در سقف یارانه نقدی خانوار خود پیشاپیش آن کالاها را خریداری کند و اگر در کمتر از سقف خرید کرد و یا اصلا خریدی انجام نداد در روز ۲۰ هر ماه کل یارانه یا مابه‌التفاوت آن واریز می‌شود.

زمان‌ثانی تأکید کرد:‌ برای مشارکت در این طرح نیازی به مراجعه به جایی و یا ثبت‌نام نیست فقط اگر به فروشگاه‌های مدنظر مراجعه کند می‌تواند کالاهای مورد نظر را خرید کند.

وی در مورد اینکه ممکن است تقاضای مردم از یک کالای خاص مثلا مرغ بیشتر شود آیا کمبودی ایجاد خواهد شد؟ گفت: طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی هیچ کمبودی در این کالاها نداریم و برای تأمین کالا مشکلی وجود ندارد مردم می‌توانند از یک تا ۱۰ قلم کالا به میزان نیاز خانوار و در سقف یارانه نقدی ماهانه خانوار خرید کنند.در حال حاضر یک‌هزار فروشگاه به این طرح متصل شده‌اند.

مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیکی در مورد اینکه آیا پراکندگی فروشگاه‌ها به طور مناسب است ادامه داد:‌ بله، به طوری که در هر دهستان یک فروشگاه تأمین شود فروشگاه‌های خواروبار، پروتئینی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مسکن به این طرح متصل می‌شوند.

زمان‌ثانی در مورد اقدام صاحبان فروشگاه‌ها برای اتصال به طرح، اضافه کرد: فروشگاه‌هایی که دستگاه پوز دارند یک برنامه کاربردی است که ثبت‌نام می‌کنند و همکاران ما مراجعه کرده و به صورت رایگان دستگاه بارکدخوان را به دستگاه کارت‌خوان فروشگاه متصل می‌کنند و به صاحب فروشگاه آموزش ارائه می‌کنند و موقعیت جغرافی فروشگاه‌ هم روی نقشه ثبت می‌شود که مردم به راحتی فروشگاه را پیدا کنند.

وی گفت:‌ نشانی فروشگاه‌ها در دو حالت قابل دسترسی است، یکی برنامه کاربردی شما (شبکه ملی اعتبار)‌ از طریق بازار، مای‌کت و شما به نشانی https://shoma.sfara.ir/ و دیگری جدول فروشگاه‌ها در سایت شما، که بدین ترتیب مردم می‌توانند فروشگاه‌ها را پیدا کنند.

کد خبر 53671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =