شروط نامزد ها و رای‌دهندگان در دهمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی اعلام شد +جزئیات

اقتصاد غذا - با ابلاغ آئین‌نامه شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، شرایط ثبت‌نام در انتخابات، رأی‌دهندگان و تاریخ برگزاری انتخابات مشخص شد. انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ۱۰ اسفند برگزار می‌شود و بازه ثبت‌نام متقاضیان در انتخابات ۴ تا ۱۱ بهمن ماه اعلام شده است.

شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، آئین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌ شهرستان‌ها را با اعمال برخی اصلاحات، تصویب کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، این آئین‌نامه که در آستانه انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور تصویب و ابلاغ شده، شرایط عمومی و اختصاصی رای‌دهندگان و نامزدهای این دوره از انتخابات را که طبق آگهی و فراخوان اتاق ایران ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، تشریح کرده‌است.

شروط ‌رای‌دهندگان انتخابات دهم

طبق این آئین‌نامه، به اعضای حقیقی و حقوقی هر یک از اتاق‌های بازرگانی که در تاریخ انتخابات حداقل ۲ سال سابقه عضویت پیوسته یا ناپیوسته داشته باشند، اجازه داده شده در روز انتخابات از میان داوطلبان تایید شده، افراد موردنظر خود را انتخاب کنند.

همچنین، رای‌دهندگان حقیقی علاوه بر عضویت حداقل ۲ ساله در اتاق بازرگانی، دست‌کم باید یکی از شرایط «ارائه اظهارنامه مالیاتی برای حداقل مدت یک‌سال در طول دوره عضویت» یا «ارائه فهرست پرداخت حق بیمه شاغلان تامین اجتماعی حداقل یک‌سال در طول دوره عضویت» یا «گواهی انتخاب به عنوان صادرکننده یا تولیدکننده نمونه» یا «داشتن حداقل ۲ سال سابقه مدیرعاملی یا عضویت در هیات مدیره شرکت‌های اقتصادی که حداقل یکی از شروط قبلی را احصا کند»، داشته باشند و به تایید انجمن نظارت رسیده باشد.

شروط نامزدهای انتخابات دهم

در این آئین‌نامه شرایط نامزدهای دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی نیز تشریح شده‌است به طوری که «نامزد انتخابات باید دارای کارت عضویت معتبر حقیقی با حداقل ۲ سال سابقه پیوسته یا ناپیوسته باشد».

اشخاص حقوقی نیز مشروط به ۲ سال دارا بودن کارت عضویت، از طریق معرفی یکی از اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل خود که دارای حداقل ۲ سال سابقه حضور در هیات مدیره یا مدیرعاملی باشند، امکان نامزدی در انتخابات ۱۰ اسفند ماه و عضویت در هیات نمایندگان دوره بعد را خواهند داشت.

نامزدهای این دوره از انتخابات برای ورود به ترکیب هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، علاوه بر شرط مدت عضویت حداقل ۲ ساله در اتاق بازرگانی تا روز انتخابات، باید مستندات مربوط به حداقل یکی از شرایط اهلیت تجاری شامل «ارائه مستندات حداقل فروش ۱۵ میلیارد تومانی در یک‌سال» یا «ارائه فهرست پرداخت حق بیمه شاغلان تامین اجتماعی حداقل ۲۰ نفر در یک‌سال» یا «ارائه گواهی انتخاب به عنوان صادرکننده یا تولیدکننده نمونه» یا «ارائه حداقل ۲ سال سابقه مدیرعاملی یا عضویت در هیات مدیره در شرکت‌های اقتصادی که یکی از شروط فوق را داشته باشد» را به هیات نظارت ارائه دهند.

از دیگر بندهای آئین‌نامه جدید شورای عالی نظارت بر اتاق ایران، تکمیل و امضای فرم مخصوص از سوی نامزدهای این دوره از انتخابات است که بر اساس آن «چنانچه در جریان انتخابات یا بعد از آن و در طول دوره عضویت افراد در هیات نمایندگان، به موجب حکم قطعی دادگاه صالح، محکومیت کیفری موثر برای داوطلب یا عضو هیات نمایندگان صادر شود، عضویت آن فرد در هیات نمایندگان لغو خواهد شد».

تبصره‌های جدید در آئین‌نامه ۱۴۰۱

از دیگر مفاد این آئین‌نامه که در مقایسه با آئین‌نامه‌های قبلی شورای عالی نظارت بر اتاق ایران، تازگی دارد، اضافه کردن تبصره در بند ۲/۶ آئین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت اتاق‌های بازرگانی است که بر اساس آن «اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران، تهران و شهرستان‌ها چنانچه از سال ۱۳۹۳ تاکنون دو دوره متوالی عهده‌دار سمت ریاست اتاق ایران یا هر یک از شهرستان‌ها بوده‌‎اند، نمی‌توانند مجدد عهده‌دار این سمت‌ها در همان اتاق شوند».

همچنین در این آئین‌نامه، شرایطی برای فعالیت هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی پس از راه‌یابی و تایید منتخبان از سوی هیات‌های نظارت نیز آورده شده که بر اساس آن، «اعضای هیات رئیسه اتاق تهران و اتاق‌های شهرستان در هر دوره، هم‌زمان امکان تصدی سمت در هیات رئیسه اتاق ایران در همان دوره را نخواهند داشت».

همچنین در آئین‌نامه جدید، شرایط تجدید انتخابات میان دوره‌ای هر یک از اعضای هیات رئیسه اتاق‌های شهرستان نیز قید شده که بر اساس آن «برای انتخابات میان دوره‌ای هیات رئیسه اتاق‌ها، درخواست کتبی دوسوم از اعضای هیات نمایندگان اتاق مربوط و ارسال آن به اتاق ایران، ضروری است و اتاق ایران نیز مکلف است ظرف مدت یک ماه نسبت به برگزاری آن انتخابات اقدام کند». در این آئین‌نامه، برای تجدید انتخابات میان دوره‌ای هیات رئیسه اتاق ایران نیز شرط درخواست کتبی نصف به‌علاوه یک اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران لحاظ شده است.

آئین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق‌ ایران و اتاق‌های شهرستان در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ از سوی شورای عالی نظارت بر اتاق ایران به تصویب رسید و به اتاق‌های سراسر کشور ابلاغ شده‌است. اعضای شورای عالی نظارت بر اتاق ایران، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، حسین سلاح‎‌ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران و مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران و نایب‌رئیس اتاق ایران هستند.

براین اساس ثبت‌نام نامزدهای هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی برای انتخابات دور دهم، از روز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه آغاز می‌شود و تا پایان روز ۱۱ بهمن ادامه خواهد داشت. ثبت‌نام به صورت الکترونیکی در سایت election.iccima.ir با بارگذاری مدارک لازم صورت می‌گیرد. متقاضیان در صورتی که نتوانند به صورت الکترونیکی ثبت‌نام کنند می‌توانند به هیات نظارت بر انتخابات اتاق شهرستان مربوطه مراجعه و ثبت‌نام کنند.

شروط نامزد ها و رای‌دهندگان در دهمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی اعلام شد +جزئیات

کد خبر 53678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =