شرایط خرید ۵۰۰۰ یورو از صرافی‌ها چیست؟

طبق بخشنامه بانک مرکزی، از فردا مردم می توانند از صرافی‌ها ۵۰۰۰ یورو دریافت کنند؛ خریداران برای دریافت ارز باید کارت ملی همراه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی به صرافی‌ها، از فردا (سه‌شنبه 4 بهمن) امکان فروش ارز به مردم تا سقف 5 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای صرافی‌ها دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی، از محل منابع خریداری شده فراهم شده است.

پیش از این مردم میتوانستند از صرافی‌ها 2 هزار دلار با قیمت دلار توافقی دریافت کنند. کسب اطلاع خبرنگار تسنیم از بانک مرکزی درباره قیمت فروش 5 هزار یورو به مردم در صرافی‌ها حاکی از آن است که کشف قیمت در بازار متشکل ارزی در قالب ثبت سفارش دفتری با قیمت های متفاوت خواهد بود.

از روز سه‌شنبه هفته جاری، صرافی‌ها می توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام نمایند. صرافی‌ها همچنین مجازند نسبت به فروش منابع تامین شده از این محل به اشخاص حقیقی ایرانی (بالای 18 سال) و حقوقی مقیم به صورت یک بار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی تا سقف 5 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام نمایند.

هرچند بانک مرکزی صرافی ها را مجاز به فروش 5 هزار یورو به مردم از محل منابع خریداری شده کرده است که طبق بندهای دیگر همان بخشنامه ابلاغی در اول بهمن ماه، صراف‌ها دیگر مجاز به خرید و فروش ارز صادراتی نیستند. بنابراین صرافی‌ها در تأمین ارز با محدودیت جدید مواجه می شوند.

بیشتر بخوانید
خرید ارز صادراتی توسط صرافی‌ها ممنوع شد

البته بانک مرکزی معتقد است که صراف‌ها می توانند در صورت کسر منابع از بانک مرکزی ارز دریافت کنند؛ فرزین رئیس کل بانک مرکزی در همین ارتباط می گوید: از روز سه‌شنبه اعلام کرده‌ایم که تا 5 هزار یورو ارز فروخته خواهد شد. این ارز از طریق صرافی‌ها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. صرافی‌ها اختیار خرید و فروش ارز را دارند و اگر محدودیتی در این کار داشتند، بانک مرکزی در بازار متشکل و در قالب یک حراج به آن‌ها ارز می‌فروشد و در واقع، نرخ در این محل تعیین خواهد شد. به دنبال این هستیم که این نرخ به نرخ بازار آزاد تبدیل شود. با توجه به اینکه یکی از اشکالات بانک مرکزی تا به حال این بوده که نتوانسته نرخ ساز بازار ارز باشد، تلاش می‌کنیم تا با این روش به یک نرخ ساز در بازار آزاد تبدیل شویم.

کد خبر 53679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =