۰ نفر
۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تشریح کرد:

جزییات امکان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با واردات شمش طلا

نخستین محموله صادراتی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به ازای واردات شمش طلا رفع تعهد شد
جزییات امکان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با واردات شمش طلا

پیمان‌پاک، معاون وزیر صنعت گفت: رفع مشکل برگشت ارز حاصل از صادرات، با گزینه‌هایی همچون واردات شمش طلا در دستور کار دولت است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، علیرضا پیمان‌پاک در نشست «رفع موانع و بررسی راه‌های توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعه سازی به روسیه» گفت: در یک سال گذشته اقدامات متعددی برای تسهیل و تسریع در صادرات غیرنفتی انجام شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت بیان‌داشت: یکی از این راه‌ها بازگشت ارز به وسیله شمش طلا است که با صادرات خشکبار شروع شده و اکنون نخستین محموله صادراتی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به ازای واردات شمش طلا رفع تعهد شده و بانک مرکزی نیز به نرخ روز آن را خریداری می‌کند.

وی ادامه‌داد: برای رفع این مشکل، موضوع «تالار دوم نیما» با نرخ توافقی نزدیک بازار متشکل به عنوان یک راهکار دیگر مطرح شده است که سال گذشته نیز مطرح بود و بخشی از آن عملیاتی شد، اما به‌دلیل برخی مخالفت‌ها در مدیریت قبلی بانک متوقف ماند. اما رئیس کل جدید بانک مرکزی با این فرآیند موافق است که با نرخی نزدیک نرخ بازار متشکل ارزی خواهد بود.

وی گفت: فهرست مربوطه به وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی ارسال شده و امیدواریم تا هفته آینده این بازار آغاز به کار کند.

معاون وزیر صمت به کریدور سبز گمرکی نیز به عنوان یک فرصت برای صادرکنندگان ایرانی اشاره و خاطرنشان‌کرد: گمرک ایران و گمرک روسیه تمایل دارد که دایره سبز گمرکی را گسترش دهند.

وی ادامه‌داد: اکنون صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیون دلار برای اعتبار خریدار با سود چهار تا ۶ درصد تخصیص داده است که حاضریم بخشی از آن را برای صادرات قطعات خودرو قرار دهیم.

پیمان پاک اظهار داشت: همچنین یک میلیارد دلار اعتبار خریدار با نرخ سود سالیانه چهار درصد در «ازبر بانک» روسیه در حال نهایی سازی است.

کد خبر 53694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =