ارز واردات تون ماهیان ۲۸۵ هزار ریالی شد/ صنعت کنسرو ماهی چشم انتظار خروج از قیمت گذاری پیشینی

مواد غذایی> اقتصاد غذا - با اعلام وزارت جهاد کشاورزی ارز واردات تون ماهیان ۲۸۵ هزار ریالی شد.

مسعود بختیاری رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو  در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، ضمن اعلام این خبر افزود:  حدود ۷۰ درصد قیمت تمام شده کنسرو ماهی ناشی از قیمت ماهی است و طی پنج ماه گذشته  قیمت ماهی تون صید داخل بیش از۲۰ درصد رشد داشته که این امر در تعیین قیمت مصرف کننده  کنسرو ماهی، توسط ستاد تنظیم بازار مورد بی توجهی قرار گرفته است.
بختیاری خاطرنشان کرد: در همین مدت سایر عوامل موثر بر قیمت تمام شده مانند ملزومات بسته بندی، هزینه های سربار، انرژی و حمل و نقل نیز افزایش قابل توجهی داشته است و جا دارد ستاد تنظیم بازار به جای تعلل در تعیین قیمت کنسرو ماهی، برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی در اسرع وقت قیمت کنسرو ماهی را اصلاح کند.
رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسروتصریح کرد: در حال حاضر تولید کنندگان برای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و پیشگیری ازکمبود کالا در آستانه سال نو و ماه رمضان، ناگزیر هستند ضمن درج قیمت مصرف کننده مصوب، به منظور کاهش زیان خود، با نادیده گرفتن بخشی از حاشیه سود توزیع کننده (شرکت پخش) و عرضه کننده (خرده فروش)، قیمت فروش محصول خود را افزایش دهند تا امکان ادامه و استمرار تولید در کوتاه مدت وجود داشته باشد. بدیهی است که در زنجیره تأمین، تولید، توزیع و عرضه، نمی توان انتظار داشت که همه حلقه ها از حداکثر سود  قانونی  بهره مند شوند و تنها، حلقه تولید متضرر گردد.
وی افزود: کم کردن حاشیه سود توزیع کننده و عرضه کننده درمورد کالاهایی همچون روغن نیز مسبوق به سابقه بوده است.
بختیاری با اشاره به تلاش های سندیکای صنایع کنسرو برای حل مشکلات این صنعت گفت:  این سندیکا در حال رایزنی و هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان می باشد تا راه حل مذکور، عملیاتی گردد و اجرای آن عواقب احتمالی برای واحدهای تولید کنسرو ماهی در پی نداشته باشد. قطعاً در این راه نیازمند درک و همراهی شرکت های پخش، مغازه ها و فروشگاه های عرضه کننده هستیم.
وی متذکر شد: البته پیشنهاد مذکور، راه حل مناسب و بلند مدت نبوده اما در شرایط فعلی به عنوان یک مسکن، تنها راه حل کوتاه مدت می باشد.  بی تردید خروج کنسرو ماهی از شمول قیمت گذاری پیشینی منطقی ترین شیوه حل این مساله است که باید به جد پیگیری گردد.
 

کد خبر 53721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =