سوغات چینی رییس جمهور برای بخش کشاورزی چه خواهد بود؟

به اعتقاد کارشناسان، سفر رییس جمهور به چنین فرصت خوبی برای توسعه تجارت محصولات کشاورزی با توجه به ظرفیت های دو کشور است، اما دستیابی به این فرصت نیازمند شروطی است.

امروز رییس جمهور با دعوت مقامات چین به این کشور سفر کرد. چین با جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری از بازارهای بزرگ جهان به شمار می رود که هر کشوری در صدد تصاحب بخش بیشتر آن است.  

سیاست‌های همسو از بزرگترین دلایلی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند، با اتکا بر آن می توان سهم بیشتری از بازار یک کشور را داشت اما، ایران به رغم نزدیکی سیاسی به چین تا امروز در تجارت با این کشور چندان موفق عمل نکرده است.

سفر رییس جمهور به چین این امید را ایجاد کرده که در شرایطی که هر روز حلقه تحریم غرب بر ایران تنگ تر می شود،  مناسبات بیشتر تجاری بین دو کشور رقم بخورد. اما توسعه تجارت شروطی دارد که رییس جمهور و هیات همراه در سفر خود می توانند راه را برای اجرای این شروط هموار کنند.

با توجه به ظرفیت های تولید محصولاتی کشاورزی در کشور، تجارت این محصولات می تواند در اولویت توسعه صادرات به  چین قرار گیرد.

ارسلان قاسمی، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره فرصتی که اکنون در پیش روی رییس جمهور برای استفاده از ظرفیت های کشاورزی برای توسعه تجارت محصولات این بخش است، اظهار کرد: بر اساس آمار ایران دست کم در ۱۰ قلم محصول کشورزی رتبه ۱ تا ۵ جهانی تولید را دارد که طیف متنوعی از محصولات را شامل می شود.  

وی ادامه داد: این به مفهوم آن است که ایران در این محصولات علاوه بر تامین نیاز داخل، توان ایجاد بازار پایداری صادراتی در این محصولات را دارد.

به گفته قاسمی؛ بازار چین با جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری از جمله بازارهایی است که می توان به عنوان بازاری صادراتی پایدار برای محصولات کشاورزی به آن پرداخت.

 وی دلیل مهم دیگر برای توسعه بازار صادراتی کشاورزی به چین را همسویی سیاسی با این کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به تحریم های غرب این همسویی می تواند مسیر را برای صادرات محصولات کشاورزی هموار کند.

اما قاسمی معتقد است؛ با وجود این زمینه ها، پیش شرط هایی برای استفاده از فرصت ها نیاز است که باید فراهم شود.

وی اولین پیش شرط را امضاء پروتکل های تجاری متوازن دانست که از ضعف های کشور در دیپلماسی اقتصادی است، چرا که حداقل تا امروز در حوزه کشاورزی کفه پروتکل های تجاری بیشتر به سمت کشور مقابل بوده است.

قاسمی از مواردی که در پروتکل های تجاری کفه را به سمت طرف تجاری ایران سنگین می کند را تعرفه های گمرکی برای محصولات کشاورزی عنوان کرد که همواره برای تجار ایرانی بیشتر و برای تجار خارجی کمتر بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در دولت سیزدهم قراردادهای بین ایران و چین به امضاء رسیده است، این قراردادها تا چه اندازه می توانند سودمند باشند، گفت: مواردی از قراردادهای همکاری تجاری ایران و چین در حوزه کشاورزی وجود دارد مانند موافقت نامه های قرنطینه گیاهی یا قرنطینه دامی که با این کشور به امضاء رسیده است، این موافقت نامه ها می توانند راه را برای توسعه تجارت محصولات کشاورزی با چین هموار کنند، اما همانگونه که گفته شد مواردی وجود دارد که باید به آن ها توجه شود.

قاسمی توسعه تجارت ناقص و نصفه نیمه را بیش از آنکه سودمند باشد،  زیانبار توصیف کرد.

وی همچنین به مسئولان یادآور شد، هر نوع مذاکره برای توسعه تجار ت محصولات کشاورزی باید بر اساس دوری از خام فروشی باشد.

 رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران، از جمله محصولاتی که می تواند با کشور چین درباره آن ها بیش از همه چانه زنی کرد را پسته، زعفران، انار، مرکبات، عسل و آبزیان و همچنین بسیاری از محصولات صنایع غذایی برشمرد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی

کد خبر 53750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =