قیمت برنج پایین نیامده دوباره بالا رفت!

رخ انواع برنج‌های ایرانی پرمحصول و وارداتی از دو ماه گذشته در سطح خرده فروشی های شهر افزایش قیمت داشته است. در این میان، خرده فروشی های سطح شهر هم گاها با سودهای بالاتر از ۱۵ درصد انواع برنج را می فروشند.

نرخ انواع برنج‌های ایرانی پرمحصول و وارداتی از دو ماه گذشته در سطح خرده فروشی های شهر افزایش داشته است. این در حالی است که طبق گفته سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت بنکداری تغییر چندانی نداشته و فقط برنج های وارداتی در دو ماه اخیر بین هزار تا دو هزار تومان گران تر شده اند.

برخی از تحلیل ها از گرانی برنج نیز به سمت و سوی صادرات رفته است و برخی معتقدند صادرات، عرضه در داخل را با مشکل مواجه کرده و موجب سواستفاده برخی فروشنده ها شده است اما باید دید در این آشفته بازار که قیمت ها سر به فلک می کشد صادرات برنج به کشورهای منطقه چقدر موجب التهاب بازار شده است که برخی خرده فروشان قیمت ها را افزایش داده اند.

سید اسماعیل یزدان‌پناه، مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در خصوص وضعیت صادرات ایران گفت: حدود دو ماه است که صادرات آزاد شده است. در حال حاضر حدود ۲۰۰ تن صادرات به روسیه داریم و الان هم در حال عقد قرارداد و مذاکره با چند کشور حوزه خلیج فارس هستیم که امیدواریم که صادرات به کشورها انجام شود که حجم صادرات به این کشورها حدود ۲ هزار تن خواهد بود.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران اعلام کرد: برنج طارم محلی و هاشمی دو نوع برنج صادراتی کشور هستند که با کشف هزینه‌های مازاد و برگشت پول با ۱۰ درصد سود به کشورهای هدف فروخته می شوند.

در ایران دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید داریم اما طبق گفته یزدان پناه صادرات ما در بهترین حال در یکی از سال ها به سقف ۱۰ هزار تن رسیده است که نیم درصد هم نیست و امسال هم صادرات ما نهایتا به ۴ هزار تن برسد.

وی در پاسخ به این سوال که صادرات چگونه قیمت برنج های داخلی در بازار را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، اظهار کرد: اینطور نیست که صادرات برنج های لوکس مانند طارم محلی و هاشمی بخواهد قیمت برنج های کیفیت پایین‌تر را تحت الشعاع قرار دهد چرا که دهک های مرفه جامعه از آن استفاده می کنند. معمولا ۶ دهک پایین جامعه از برنج های خارجی و برنج های پرمحصول داخلی استفاده می کنند. اگر ۱۰۰ گرم برنج طارم محلی در بازار مصرف ۱۵ هزار تومان است (با فرض کیلویی ۱۵۰ هزار تومان) که یک وعده غذایی است را با مواد غذایی دیگر مانند فلافل ۶۰ هزار تومانی مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که کشاورز نباید ضرر کند. آیا تاوان اینکه بخواهیم برنج لوکس ارزان به دست همه برسد را باید کشاورز پس بدهد؟ اگر قرار است تاوانش را کشاورزان بدهند باید منتظر این باشیم که تولید متوقف شود. من هم با گرانی مخالفم اما معقول نیست که تولید را به قیمت اینکه قیمتش در بازار کاهش داده شود، ارزان کنیم. اگر کاهش قیمت‌ها طوری باشد که کشاورز بتواند هزینه های خود و زمینش را در بیاورد و بتواند امرار معاش کند، بحثی در آن نیست اما این اتفاق در کشور تورم زده ما نمی‌افتد.

یزدان پناه افزود: برخلاف تصوراتی که صادرات برنج را در شرایط فعلی منع می کند باید گفت که صادرات به تولید پایدار در این بخش کمک می‌کند. چین ۲۰۰ میلیون تن برنج تولید می کند اما ۵ میلیون تن هم وارد می کند و در مقابل یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن هم صادرات دارد. این سوال در ذهن متبادر می شود که چرا صادرات دارد در حالی که ۵ میلیون تن کسری دارد؛ چون صادرات یک واکسن و ابزاری است برای سرپا نگه داشتن چرخه بازار برنج.

قیمت روز برنج های وارداتی و ایرانی

حسین فرهادی، سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی در خصوص افزایش قیمت برنج در هفته اخیر گفت: قیمت هایی که از سوی اتحادیه داده می شود قیمت عمده بنکداری هاست که مغازه های خرده فروشی ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از این قیمت می فروشند. در یک هفته اخیر هم قیمت برنج های وارداتی در بنکداری هزار تا دو هزار تومان افزایش یافته است که معمولا همیشه بین هزار تا دو هزار تومان بالا و پایین می شود.

وی ادامه داد: آخرین افزایش قیمت ها بین بنکداران یک ماه پیش بود که بر اساس آن برنج پاکستانی تقریبا ۲۰ درصد و برنج هندی ۱۵ درصد افزایش قیمت داشت اما قیمت برنج های ایرانی در دو ماه اخیر تغییری نکرده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به قیمت روز برنج های وارداتی در بازار گفت: هر کیلو برنج هندی عمده فروشی بین ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان است که با ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش در مغازه های خرده فروشی سطح شهر فروخته می شود. هر کیلو برنج پاکستانی از نوع "سوپر کرنل" بین ۵۲ تا ۵۳ هزار و پاکستانی از نوع "۳۸۶" که بین ۳۱۵۰۰ تا ۳۲۵۰۰ فروخته می شود.

سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی در ادامه به قیمت برنج های ایرانی هم اشاره و عنوان کرد: قیمت هر کیلو برنج ایرانی هاشمی یا همان طارم گیلان ۱۱۵ هزار تومان دربنکداری هاست. قیمت هر کیلو برنج مازندران ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان، برنج فجر ۷۲ هزار تومان، برنج عنبر بو ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان، برنج شیرودی ۵۵ هزار تومان و برنج ندا ۵۱ هزار تومان است.

فرهادی در خصوص افزایش قیمت برنج در مغازه های خرده فروشی و فروش با نرخ های بالاتر از ۱۵ درصد گفت: نظارت روی گران فروشی مغازه های خرده فروشی باید از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت پذیرد. نبود نظارت موجب می شود تا مصرف کننده برنج را با هر قیمتی که از سوی خرده فروشی ها تعیین می شود خریداری کند و گران بخرد.

قیمت برنج در بازار

برنج به خاطر تنوع کیفیتی که دارد با قیمت های متفاوتی در خرده فروشی های سطح شهر تهران به فروش می رسد:

برنج هاشمی آستانه کیلویی ۱۳۶ هزار تومان

برنج هاشمی مازندران کیلویی ۱۱۲ هزار تومان

برنج فجر کیلویی ۸۷ هزار تومان

برنج ندا کیلویی ۶۷ هزار تومان

برنج شیرودی کیلویی ۶۵ هزار تومان

برنج عنبر بو کیلویی ۷۲ هزار تومان

برنج پاکستانی سوپر کرنل برند طبیعت کیلویی ۵۸۵۰۰ تومان

برنج پاکستانی "۳۸۶" برند شهر خاطرات حدود ۳۵ هزار تومان

برنج هندی درجه یک طبیعت کیلویی ۶۴۲۰۰ تومان

برنج هندی خاطره دانه بلند ۴۹ هزار تومان

منبع:همشهری آنلاین

کد خبر 53752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =