توقف 45 فروند کشتی و حبس 3 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام

درحال حاضر 45 فروند کشتی، حامل 3 میلیون تن کالاهای اساسی در بندر امام خمینی حبس شده و در انتظار ارز است.

واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، از صف طولانی تامین ارز بخشی از کالاهای اساسی خبر دادند.

در نامه این فعالان اقتصادی که به دست اکوایران رسیده، آمده است: در حال حاضر صف تامین ارز نهاده‌های دامی که با اعتبار بخش خصوصی وارد و با قیمت‌های دستوری در کشور توزیع شده، هنوز تامین نشده است. این در حالی است که بیش از سه ماه از زمان توزیع این اقلام گذشته و این امر خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای فعالان اقتصادی بخش‌ خصوصی ایجاد کرده است.

این فعالان تاکید می‌کنند که «این مقدار تاخیر برای تامین ارز در دوره ارز ترجیحی هم کم‌سابقه بوده است؛ اما تاکنون بیش از 45 فروند کشتی حامل کالاهای اساسی مورد نیاز با تناژ تقریبی 3 میلیون تن در بندر امام خمینی متوقف شده است.»

این فعالان می‌گویند «مهار تورم و حمایت از تولید نیازمند شناسایی و اصلاح گلوگاه‌های تورم‌زا و مخل امنیت تولید در کشور است.» آنها بر همین اساس از رئیس دولت سیزدهم درخواست کردند با توجه به تسهیلات ارزی فراهم‌شده در دولت، نسبت به شناسایی و حذف عوامل سوءمدیریت در جریان تامین به موقع ارز نهاده‌های تولید اقدام کند.

توقف 45 فروند کشتی و حبس 3 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام

هشدار کمبود نهاده‌های دامی
در نیمه اول سال گذشته به دلیل عدم واردات نهاده‌های دامی، بهای تولید مرغ و تخم مرغ در کنار گوشت و شیر به شدت افزایش یافت. ماجرایی که با وضع موجود ظاهرا قرار است تکرار شود، زیرا تاکنون دولت ارز مورد نیاز واردکنندگانی را که کالای آنها توزیع شده نیز پرداخت نکرده است.

محمدمهدی نهاوندی - عضو هیات مدیره اتحادیه نهاده‌های دامی - در گفت‌وگو با اکوایران اعلام کرد: میزان طلب ارزی فعالان اقتصادی از دولت بابت عرضه کالاهایشان در بازارگاه تاکنون حدود  1.5 میلیارد دلار است. در ضمن میزان هزینه دموراژ و انبارداری که فعالان اقتصادی تاکنون بابت توقف کالاها در گمرکات باید بپردازند، ده‌ها میلیون دلار است.

او درباره اینکه «موجودی گمرکات، نیاز بازار را تا چه زمانی تامین می‌کند؟» گفت: موجودی فعلی ما برای نهاده‌های دامی نیاز کشور را برای حداکثر سه ماه آینده تامین می‌کند. در نتیجه اگر دولت ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای اساسی را تامین نکند، آنها قادر به خرید کالا نیستند، چون منابع مالی واردکنندگان، نامحدود نیست.

او نسبت به بحران ناشی از عدم تامین نهاده‌های دامی با توجه به محدودیت‌های موجود هشدار داد و گفت: ما از دولت می‌خواهیم تامین ارز مورد نیاز کالاهای توزیع‌شده و کالاهای موجود در گمرکات را هرچه سریع‌تر تامین کند.

کد خبر 53860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mohsen IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 0
    دیگه وارد نکنید گندم خوراک دام رسید