رکورد قیمت جهانی شکر از سال ۲۰۱۶ شکست/ قیمت شکر داخلی واقعی می شود؟

در حالی که قیمت جهانی شکر رکورد شکنی می کند اما شکر داخلی بر روی کاغذ همچنان قمیت ۱۸ هزار تومان را دارد و در بازار آزاد نرخ شکر از ۲۲هزار تومان هم فراتر رفته و بیم آن می رود اختلاف قیمت شکر با توجه به نرخ ارز، انگیزه قاچاق شکر از کشور را افزایش دهد.

شواهد نشان می دهد معاملات آتی شکر خام به ۲۳ دلار در هر پوند افزایش یافت که به دلیل چشم انداز تقاضای قوی و عرضه‌های محدود جهانی بالاترین رقم از اکتبر ۲۰۱۶ است.

قیمت اتانول پس از اعلام کاهش غیرمنتظره تولید اوپک پلاس افزایش یافت و تولیدکنندگان نیشکر را تشویق کرد تا محصولات را به ترکیب سوخت اختصاص دهند.

به گزارش بازار، دولت فدرال جدید برزیل به برنامه معافیت مالیاتی خود برای بنزین پایان داد و تقاضا برای اتانول و نیشکر با مالیات پایین‌تر را افزایش داد و عرضه شکر را محدود کرد.

کاهش تولید در کشورهای حال رشد از جمله هند، پاکستان، تایلند و چین نیز بر نگرانی‌ها افزوده است. با این حال، انتظار می‌رود برزیل در فصل جدید که از آوریل آغاز شد، ۴۰.۳ میلیون تن شکر تولید کند که دومین میزان تولید شکر است.

در حالی قیمت شکر در بازار جهانی رو به افزایش است که در ایران به رغم پیگیری های فراوان انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر از شهریور ماه سال گذشته تا کنون همچنان قیمت رسمی شکر افزایش نیافته  و روی عدد ۱۸ هزار تومان مانده است.

ای قیمت شکر با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار داخلی و همچنین قیمت های جهانی نگرانی واقعی را در خصوص بازار آتی شکر در ایران به وجود آورده است به طوری که قیمت شکر در بازار آزاد به بالای ۲۲ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است و خطر جدی برای بازار شکر، مابه التفاوت قیمت ارز در کنار افزایش قیمت جهانی به عنوان عوامل مهم در افزایش تقاضای کاذب و خروج شکر در کشور است.

کد خبر 53868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =