رئیس‌جمهور دستور بررسی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم را داد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: رئیس‌جمهور دستور بررسی اصلاح قیمت گندم را به وزارتخانه داده است که با جدیت در حال بررسی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم هستیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید محمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مورد نرخ خرید تضمینی گندم و تغییر احتمالی آن اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش بینی می‌شود ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم برای خبازی‌ها و مصارف صنعتی کشور تولید شود.  


وی افزود: هدف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گندم حمایت از کشاورزان است بطوری که طبق سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و قوانین، توافقاتی قبل از عید نوروز بین شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و گندمکاران برای بازنگری و اصلاح قیمت گندم صورت گرفت و قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان تعیین شد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با این حال برخی گندمکاران به این امر معترض بوده و ۱۷ هزار تومان را نرخ منطقی برای هر کیلوگرم گندم می‌دانند به همین دلیل اعلام می‌کنم؛ به شرط آن که دولت و سازمان برنامه و بودجه منابع مالی جدیدی به خرید تضمینی گندم اختصاص دهد، قیمت خرید تضمینی گندم افزایش خواهد یافت و وزارت جهاد کشاورزی هم مخالفتی با افزایش قیمت نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: با این حال بودجه فعلی که برای خرید گندم از کشاورزان به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شده، گندم را با نرخ قبلی آن یعنی ۱۳ هزار تومان در در نظر گرفته است، لذا اعتبارات تخصیص یافته به خرید تضمینی گندم حتی از نرخ فعلی آن نیز کمتر است.

آقامیری گفت: با توجه به درخواست و نامه‌نگاری‌های متعدد کمیسیون کشاورزی مجلس و اصناف و بخش خصوصی مرتبط با گندم، رئیس‌جمهور دستور بررسی اصلاح قیمت گندم را به وزارتخانه داده است که با جدیت در حال بررسی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم هستیم.
آقامیری در مورد میزان گندم خریداری شده و مطالبات پرداخت شده اظهار داشت: از ابتدای سال جاری کشاورزان گندم برداشت شده خود را تحویل سیلوها دادند و تا اواسط اردیبهشت با توجه به تأمین منابعی که صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی ۱۰.۵ همت برای خرید گندم به کشاورزان پرداخت کرده است.

وی گفت: از طرف دیگر تا اوایل خرداد ماه سال‌جاری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم شرکت بازرگانی دولتی به عنوان متولی و سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر از کشاورزان خریداری شده که این میزان نسبت به بازه زمانی سال گذشته رشد ۴۱ درصدی و نسبت به بازه زمانی دو سال پیش رشدی حدوداً ۹۰ درصد را نشان می‌دهد، این در حالی است که هم‌اکنون میزان خشکسالی در چهار استان کشورمان که عمدتاً شمالی هستند با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده است.

سرپرست وزارت جهادکشاورزی در مورد سایر مطالبات تاکید کرد: حمایت از کشاورز و تولید کننده اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است بطوری که در ابتدای سال طی مدت یک هفته مطالبات زعفران‌کاران پرداخت شد و چهار روز بعد، مطالبات پنبه‌کاران تسویه شد، همچنین در آینده نزدیک، مطالبات شرکت‌هایی که تأمین کننده بذر گندم هستند پرداخت خواهد شد تا کشاورزان بتوانند برای کشت دوم خود برنامه‌ریزی کنند.

کد خبر 53997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =