حمل و بارگیری کنجاله به مقصد مرغداری ها شدت گرفت/ توزیع کنجاله به 10 هزار تن در روز می رسد

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردکنندگان نهاده و کارخانجات روغنکشی عرضه کنجاله را از اواخر هفته گذشته به صورت جدی شروع کرده اند و تا چند روز آینده ظرفیت حمل و تحویل کنجاله به حدود 10 هزار تن در روز می رسد.

احمد خانی نوذری سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتصادغذا «فودپرس»، در خصوص وضعیت واردات و توزیع نهاده های دامی خاطرنشان کرد: طی یکسال گذشته یعنی از ابتدای تیر ماه  سال ۱۴۰۱ تا 25 تیرماه ۱۴۰۲، مجموعا حدود  ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذرت و حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کنجاله در سامانه بازارگاه به فروش رسیده است وطی حدود ۴ ماه اخیر نیز حدود 2 میلیون و 500 هزار تن ذرت و 1 میلیون و 50 هزار تن کنجاله در بازارگاه به فروش رسیده است. 
وی افزود: نسبت فروش کنجاله و ذرت در تقریباً 4 ماهه اول امسال نسبت به  به یکسال گذشته حاکی از یک روند نرمال است. اما مشکل اینجاست که بخشی از حدود 3 میلیون و 500 هزار تن ذرت و کنجاله ای که در 4 ماهه ابتدای سال به فروش رسیده است در ماه های اخیر، در حمل و تحویل به مرغداری از برنامه عقب است و این عدم تحویل تبدیل به یک چالش برای تولید کنندگان، علی الخصوص مرغداری ها شده است. 
خانی نوذری تصریح کرد: بخشی از این چالش به واسطه مشکلات حوزه ارزی است که برای واردکنندگان کالای اساسی به وجود آمده است به طوری که عملا واردکنندگان با مشکل در تحویل اسناد از خریدار مواجه شده اند. 
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی متذکر شد: مشکلات حوزه ارزی بیشتر مربوط به اختلالات ارزی بوده است که مسیر تامین ارز برای کالاهای اساسی را مشکل کرد، لذا وقتی وجه ارزی به ذی نفع نهایی نرسید، انها هم در تحویل اسناد همکاری لازم را نمی کنند و زنجیره دچار اختلال می شود.
وی افزود: در طی هفته های اخیر با پیگیری های مستمر صورت پذیرفته، از بانک مرکزی، گشایش های خوبی به خصوص در هفته گذشته ایجاد شده و بخشی از منابع ارزی مورد نیاز برای واردکنندگان، تامین شده است. 
خانی نوذری با توجه به افزایش توزیع کنجاله توسط واردکنندگان و کارخانجات روغنکشی ابراز امیدواری کرد که تا پایان هفته یعنی چند روز آینده، انشاله به ظرفیت حمل و تحویل حدود 10 هزار تن در روز برای بخش خصوصی و دولتی برسیم و عملا با این روند انشالله در دو هفته آینده بخش زیادی از عقب ماندگی های دو ماه اخیر در حوزه حمل و تحویل  نهاده ها جبران خواهد شد. 
وی خاطرنشان کرد: بخشی از این بار وارداتی و ترخیص شده از گمرکات کنجاله و بخشی دانه سویا هست که طی چند روز در کارخانجات روغنکشی تبدیل به کنجاله شده و به تدریج به تولید کنندگان و مرغداران تحویل می شود. 
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص نگرانی های به وجود آمده هم در خصوص تامین نهاده در ماه های آینده تصریح کرد: جای نگرانی وجود ندارد، چرا که با این روند آغاز شده در تسریع و افزایش تحویل نهاده های دامی التهابات فروکش می کند و با توجه به تدارکی که برای تامین دانه، ذرت و کنجاله تولید کنندگان شده هیچ نگرانی آتی وجود ندارد. 
خانی نوذری در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص وضعیت واردات کالاهای اساسی گفت: در حال حاضر بالغ بر  ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در بیش از ۳۰ کشتی که در لنگرگاه پهلو دهی شده یا در نزدیکی لنگرگاه در انتظار پهلو دهی هستند که خود ذخیره قابل اتکا برای تولید کننده ها می باشد.
وی افزود: از بیش از 30 کشتی فوق، 18 کشتی کنجاله و دانه روغنی است که توسط بخش خصوصی و دولتی آمده که پهلودهی شده یا در انتظار پهلو دهی هستند و علاوه بر موارد بیان شده بخشی از کالاهای موجود در گمرکات؛ مربوط به رسوب مانده ۱۰ درصدی ترخیص نشده کالاها هستند یا کشتی هایی که کامل تخلیه شده ولی به دلیل نداشتن اسناد ترخیص نشده اند. در حال حاضر بالغ بر ۲میلیون تن کالای اساسی موجود در بنادر داریم و از آن بین ۲۵۰ هزار تن فقط کنجاله و دانه هستند که با توجه به گشایشی که انجام شده  با همکاری همه بخش ها آنها هم تامین و ترخیص شده و قابلیت بهره برداری خواهند داشت. 
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام نیز گفت: پشتیبانی امور دام به عنوان مباشر وزارت جهاد کشاورزی به طور جدی وارد عمل شده و طی یک ماه گذشته خریدهای خوبی انجام داده است و برای ماه های آینده مجموعا ۷۲۰ هزار تن تدارک کنجاله دیده، که در حال حاضر چند کشتی در لنگرگاه در حال تخلیه هست، چند کشتی روی اب و چند کشتی نیزدر حال بارگیری هستند و در 3 ماه  آینده وارد بازار خواهد شد که ضمن تقویت ذخایر راهبردی کسری بازار را نیز جبران خواهد کرد.
 

کد خبر 54124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =