عواقب پایان توافق کریدور غلات بر قیمت گندم

توافق کریدور غلات در روز دوشنبه هفته قبل به پایان رسید و برخلاف انتظار برخی از تحلیلگران بازار، تاثیر خاصی بر روند قیمت های گندم در بازار نداشت.

یاشار غریبی - در واقع بخشی از فعالان بازار، از حذف حجم بزرگی از گندم در بازار، انتظار تأثیر بزرگی بر روی قیمت‌ها داشتند. کاهش عرضه به معنای افزایش قیمت است که اصول اقتصاد عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد.
اما، به نظر اتفاق دیگری که هفته قبل در بازار و به دنبال لغو توافق پیش آمد، بیشترین تاثیر را بر روند قیمت ها، حداقل تا روز جمعه، در بازار گندم ایجاد کرد.
در واقع، طبق اخبار اعلامی توسط رسانه های اوکراین، نیروهای روسیه زیرساخت‌های بارگیری غلات در بنادر اودسا و چرنومورسک را هدف قرار دادند. این اتفاق باعث ترس در بازار شده و افزایش قیمت ها در بورس آتی گندم را (یکی از بیشترین افزایش‌ قیمت ها از زمان آغاز مخاصمه در حوزه دریای سیاه) در بر داشت.
ضمن اینکه، به موازات این جریان، برخی تصمیمات سیاسی هم می تواند در بازار آتی گندم تاثیر داشته باشد، هر چند این تاثیرات به سرعت به بازارهای فیزیکی (نقد) منتقل نخواهد شد:
• روسیه اعلام کرده است که حرکت کشتی‌های به مقصد بنادر اوکراین به عنوان بارهای نظامی در نظر گرفته می‌شوند.
• اوکراین همچنین تهدید کرده است که کشتی‌های حامل غلات به روسیه نیز هدف قرار می‌گیرند.
برگرداندن توافق کریدور غلات به میز مذاکره نیاز به مذاکرات قوی خواهد داشت. در غیر این صورت، می تواند خطر وقوع اختلال در جریان حمل غلات و خصوصاً گندم روسیه و اوکراین را در بر داشته باشد.
در زیر، روند تغییرات قیمت روزانه معاملات آتی گندم برای ماه سپتامبر بورس شیکاگو (CBOT) را بررسی می کنیم. (تغییر قیمت ها بر اساس دلار استرالیا لحاظ شده).

تاثیر ناچیز پایان توافق کریدور غلات بر قیمت گندم

کد خبر 54134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =