بریکس در مسیر تحول اقتصاد جهانی

دکتر مهدی کریمی تفرشی

گروهی به رهبری قدرت های اقتصادی نوظهور متشکل از پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در حال رایزنی برای ایجاد فصل جدیدی در اقتصاد جهانی با  حذف دلار از مبادلات جهانی و تعریف یک واحد پولی مشترک و ایجاد تجول در زیرساختهای اقتصادی دنیا هستند.

کشورهای بریکس ۲۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند و نقش قابل توجهی در اتخاذ رویکردهای مستقل ضدغربی دارند.

کشورها به این نتیجه رسیده اند که استفاده از دلار در تجارت های جهانی اقتصادشان را سال به سال ضعیف تر کرده و در عوض به اقتصاد آمریکا کمک می کند. تعریف واحد پولی مشترک بین کشورهای عضو بریکس در راستای  حذف دلار از مبادلات اقتصادی و ایجاد یک ذخیره جدید ارزی است. استفاده از ارزهای ملی کشورها در مبادلات دو جانبه و  چند جانبه برای کمرنگ کردن دلار از مبادلات می تواند فصل جدیدی را در آینده اقتصادی جهان رقم بزند.

بریکس ۴۲ درصد از جمعیت جهان را در اختیار دارد و به این واسطه وزن قابل‌توجهی می‌تواند داشته باشد. بااین‌حال بریکس تنها ۲۳درصد از حجم اقتصاد جهان را در اختیار دارد و سهم آن از تجارت جهانی تنها ۱۸درصد است. از طرفی کشورهای عضو بریکس اختلافات بنیادینی با هم دارند که باید برطرف شود.

راه‌اندازی یک ارز مشترک جدید، پیش‌نیاز جایگزین ساختن دلار است و تاسیس چنین ارزی، نیازمند استقرار یک بانک مرکزی جدید در ۵ کشور عضو این پیمان است. در میان ۵ کشور چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای ‌جنوبی، چین بزرگ‌ترین اقتصاد را دارد. این کشور نه یک اقتصاد نوظهور بلکه یک اقتصاد تثبیت شده است و بدون شک محور ارز جدید خواهد بود؛ با این حال به نظر نمی‌رسد چین و روسیه که رقبای استراتژیک به شمار می‌آیند به تاسیس یک ارز جدید با بانک مرکزی مستقر در چین رضایت دهند.

در بعد جهانی حذف دلار می تواند به فشار اقتصادی بر کشورهای غربی منجر شود و اروپا نیز به دنبال این مساله خواهد بود تا مبادلات خود را با یورو انجام دهد.

قطعا کنار گذاشتن دلار از معاملات نفتی کشورهای بزرگ صادر کننده نفت می تواند بشدت به ارزش دلار و جایگاه آن در مبادلات تجاری دنیا آسیب بزند. اگر دیگر کشورها نیز از این الگو تبعیت کنند، آنگاه این موجب آسیب اقتصادی آمریکا خواهد شد./نگاه ایرانیان نیوز

کد خبر 54148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =