توزیع بیش از ۲۵ درصد کود کشاورزی، برای سال زراعی جدید

معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۲۵ درصد کود مورد نیاز کشاورزی، برای سال زراعی جدید، توزیع شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛  معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی، می‌توانند کود مورد نیاز خود را تهیه کنند.

علی زاده افزود: تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از انواع کودهای شیمیایی ازوته، فسفات و پتاسه  به سراسر کشور و به تمام استان‌ها ارسال شده است.

ستانه آغاز کشت پائیزه، دریافت به موقع و تامین انواع مختلف کود مورد نیاز مزارع مثل اوره و فسفاته، دغدغه هر سال کشاورزان برای شروع کشت است.

عضو بنیاد ملی گندمکاران کشورمی گوید: کود مورد نیاز اراضی کشاورزی سالانه حدود ۵ میلیون تن است که که ۴ و نیم میلیون تن آن کودهای نیتروژنی، پتاسه و فسفاته وارداتی و ۵۰۰ هزار تن نیز مربوط به کود اوره است.  

بور بور با بیان اینکه: پتاسه و فسفاته دو کود وارداتی است افزود: این دو کود هنوز در اختیار مراکز خدمات کشاورزی قرار نگرفته است.

کارشناسان معتقدند؛ تاخیر در توزیع به موقع کود مزارع، باعث کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی در سال آینده می‌شود. به طوریکه توزیع به موقع کود در محصولی مانند گندم کاهش تولید بیش از ۳ میلیون تنی خواهیم داشت.

طبق پیش بینی‌های وزارت نیرو، فصل پاییز و زمستان امسال پربارش خواهد بود و تامین کود به موقع، حتی در دیم زارها هم می‌تواند تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهد.  

نتیجه پیش بینی‌های فصلی برای پاییز و زمستان پیش رو، نشان می‌دهد، که به جزء در جنوب و جنوب شرق کشور، در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی و یزد که دارای شرایط بارشی نرمال و اندکی بالاتر از نرمال خواهد بود، در سایر مناطق کشور شاهد افزایش بارش و شرایط فوق نرمال خواهیم بود.

کد خبر 54276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =